Liikenneonnettomuuspaikalle ennen pelastajia saapuvan velvollisuus on antaa loukkaantuneille ensiapua, hälyttää apua sekä varoittaa muita.
Joskus voi käydä niin, että saapuu onnettomuuspaikalle ensimmäisten joukossa tai jopa aivan ensimmäisenä. Vaikka se epätodennäköistä onkin, on tilanteeseen hyvä varautua etukäteen kertaamalla toimintaperiaatteet.
Onnettomuuspaikalle ensimmäisenä saapuessa tärkeintä on akuutissa vaarassa olevien pelastaminen, avun hälyttäminen hätänumerosta 112 sekä muiden tienkäyttäjien varoittaminen. Nämä kolme asiaa ovat myös jokaisen velvollisuus, jos paikalla ei ole vielä muita auttajia.
Jos auttajia on tarpeeksi ja vain ohitat onnettomuuspaikan, laske ajonopeuttasi varmistaaksi pelastajien työturvallisuus. Kunnioita onnettomuuden uhreja, äläkä jää onnettomuuspaikalle kuvaamaan.
LUE MYÖS: Pelastuslaitos kiittelee sivullisten asennetta kolaripaikalla: "Näin toivomme kaikkien muidenkin toimivan"
Vie kolmio riittävän kauas
Liikenneturva kertoo ohjeistuksessaan, että onnettomuuspaikalle ensimmäisenä saapuvan tulee tehdä pikainen tilannearvio ja pyrkiä selvittämään, mitä on tapahtunut, onko loukkaantuneita ja minkälainen on avun tarve.
Auttajan on pyrittävä estämään lisäonnettomuudet varoittamalla muuta liikennettä käyttämällä hätävilkkuja tai viemällä varoituskolmio riittävän etäälle kolaripaikasta, mikäli se tilanne huomioiden on mahdollista. Usein kolmio viedään vain muutaman kymmenen metrin päähän, vaikka riittävä etäisyys on 100–300 metriä.
Tieliikennelaissa ei ole määritelty tarkkaa metrimäärää kolmion sijoittamiselle, mutta se on parempi jättää vaikka hieman liian kauas kuin yhtään liian lähelle. Varoituskolmiosta ei ole mitään apua, jos se havaitaan samaan aikaan kuin vaara, josta sillä yritetään varoittaa.
Auta turvallisesti
Mikäli mahdollista, tulisi onnettomuusajoneuvoista pyrkiä katkaisemaan virrat. Tarvittaessa loukkaantuneet tulisi siirtää turvaan.
Onnettomuusajoneuvon sisällä olevia ihmisiä lähestytään ensisijaisesti aina takaovien kautta.
– Etuistuimilla olevat turvalaitteet voivat aktivoitua auttajalle vaarallisesti vielä onnettomuuden jälkeenkin, vaikka virrat olisivat pois päältä. Jos autossa on vielä virrat päällä, kannattaa tulipaloriskin minimoimiseksi auton virrat yrittää sammuttaa ainakin avaimesta, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen toteaa tiedotteessa.
LUE MYÖS: Kuinka herkästi toisesta autoilijasta voi ilmoittaa hätäkeskukseen? "Silloin on yhteydenoton aika"
Näin soitat hätäpuhelun
Kun soitat hätäpuhelun, kerro mitä on tapahtunut, missä ja kuinka monta loukkaantunutta onnettomuudessa on.
Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin niin selkeästi kuin pystyt ja kuuntele annettuja ohjeita. Älä lopeta puhelua ennen kuin saat siihen luvan.
Älypuhelimeen on hyvä ladata 112 Suomi -sovellus, jonka kautta soitettu hätäpuhelu välittää paikkatiedon automaattisesti hätäkeskukselle. Tien päällä voi muuten olla vaikea kertoa omaa tarkkaa sijaintiaan, ellei havaittavissa ole selkeitä tienviittoja tai maamerkkejä.
Hidasta – älä kuvaa!
Sen lisäksi, että onnettomuuspaikalla kuvaaminen on epäkohteliasta, voi siitä myös olla merkittävää haittaa pelastustyöntekijöiden turvallisuudelle. Kaiken huomion tulisi olla onnettomuuspaikan turvallisessa ohittamisessa.
Mikäli onnettomuuspaikalla on jo riittävästi apua, voit jatkaa matkaasi. Avun tarve tulee kuitenkin aina varmistaa, mikäli sitä ei pysty pysähtymättä helposti päättelemään.
Kun näet hälytysajoneuvon hälytysvalot päällä, hiljennä reilusti vauhtiasi.
LUE MYÖS: Poliisilta tiukkaa tekstiä autoilijoiden toiminnasta kolaripaikalla: ”Konstaapelin henki oli vaarassa”
Lähteet: Liikenneturva, Poliisi