Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Millaisista liikennetilanteista on hyvä soittaa hätänumeroon? Riittääkö, jos joku toimi väärin, vaikka ei kolahtanutkaan? Millaisista asioista taas ei kannata soittaa?
Vastaus: Oikeaan aikaan tehdyt hätäilmoitukset pelastavat ihmishenkiä – toisaalta turha soitto hätäkeskukseen saattaa aiheuttaa sen, ettei samaan aikaan apua tarvitseva saakaan sitä riittävän ajoissa.
Pääsääntönä voidaan todeta, että hätänumeroon on syytä soittaa oikeissa hätätilanteissa – siis silloin, kun epäilee ihmishenkien, omaisuuden tai ympäristön olevan vaarassa. Mikäli soittotarve mietityttää, kannattaa hätänumeroon mieluummin soittaa kuin olla soittamatta.
Aina soittotarve ei aiheudu kysymyksen asettelussa mainituista liikennetilanteista, vaan hätänumeroon saattaa joutua soittamaan liikenteessä liikkuessaan myös muissa asioissa: Jos siis autoillessasi näet esimerkiksi tulipalon tai jonkun saavan sairaskohtauksen, pitää toimia kuin missä tahansa, ilman autoa. Maalaisjärjen käyttö on siis sallittua.
Liikenneonnettomuudesta on syytä ilmoittaa – muista myös pysähtyä itse
Mikäli liikennetilanne johtaa onnettomuuteen, jossa tulee henkilövahinkoja tai liikenteen turvallinen sujuminen onnettomuuspaikalla edellyttää poliisin paikalle tuloa, on syytä soittaa hätänumeroon välittömästi.

