Opiskelijoilla tehty koe paljasti: Miehet pitävät itseään naisia fiksumpina

3 vinkkiä aikaansaamiskyvyn parantamiseen 0:46

Kielteisillä asenteilla on merkitystä naisten itseluottamukseen, tuntiaktiivisuuteen ja menestykseen työuralla. Tämä vahvistaa kierrettä entisestään.

Tuntuuko kuin et saisi asioita aikaiseksi? Katso yllä olevalta videolta vinkit tehokkuuden parantamiseen.

Uusi yhdysvaltalainen tutkimus paljastaa, että miehet yliarvioivat omaa älyään ja saavutuksiaan samalla naisten fiksuutta aliarvioiden. Ajatusmalli pitää pintansa, vaikka arvosanojen kaltaiset todisteet toista puhuvat.

Advances in Physiology Education -tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin 244 matematiikan, fysiikan ja insinööritieteiden opiskelijoiden käsitystä omasta osaamisestaan.

Kun miesopiskelijat vertasivat älykkyyttään kaikkiin luokkalaisiinsa, he pitivät itseään 66 prosenttia älykkäämpänä. Naiset puolestaan ajattelivat olevansa fiksumpia kuin 54 prosenttia luokasta.

Pyydettäessä opiskelijoita arvioimaan älykkyyttään verrattuna opiskelijoihin, joiden kanssa he tekivät ryhmätöitä, miehet olettivat olevansa fiksumpia kuin 61 prosenttia muista ryhmän jäsenistä. Naisista älynlahjojaan muita ryhmäläisiä paremmiksi arvioi kolmannes.

– Tämä vahvistaa sen, minkä lähes 20 aiempaa julkaisua ovat todenneet: miehet arvioivat älyänsä korkeammaksi kuin naiset, kirjoittavat tutkijat.

Yleinen asenne naisten älykkyyttä vähättelevä

Naiset eivät ole ainoita, jotka arvioivat älynsä miehiä heikommaksi.

Muutaman vuoden takaisessa tutkimuksessa huomattiin, että matemaattis-luonnontieteellisillä aloilla opiskelevat naiset kärsivät samasta ongelmasta: miespuoliset oppilaat aliarvioivat heidän älyllisiä kykyjään ja ammatillista pätevyyttään.

Vaikka naiset olisivat älyllisesti samalla viivalla miesten kanssa, myös opettajilla on tapana arvioida tyttöjä heikommilla älynlahjoilla siunatuiksi kuin miespuolisia oppilaita. Tämä havaittiin vuonna 2016 julkaistussa tutkimuksessa, jossa tarkasteltiin opettajien käsityksiä sukupuolten välisistä matemaattisista taidoista. 

Erilainen oppimistyyli ei tarkoita huonoutta

Asenteet aiheuttavat ymmärrettävästi itsetunto-ongelmia, jotka saattavat osaltaan estää esimerkiksi aktiivisen tunnille osallistumisen sekä työuralla etenemisen.

NBC Newsin haastattelema, yliopistossa matematiikkaa opettava naispuolinen professori näkee sukupuolten välisen eron oppimistyylissä: naiset pyrkivät syvällisempään ymmärrykseen kuin miehet.

– Minua auttoi, kun ymmärsin, ettei oma oppimistyylini ollut huonompi kuin muiden. Se oli vain erilainen, kertoo Ilana Seidel Horn. Hän oli opiskeluaikoinaan luokkansa ainoa nainen.

Hornin mukaan naisten kipuamista tiedemaailman huipulle voi auttaa esimerkiksi mentori, joka tukee itseluottamusta ja omaan oppimistyyliin luottamista.

Huomiota ääneen puhumisella

Lisäksi puhuminen ääneen auttaa. Kovaan ääneen.

Yksi tuoreen tutkimuksen tekijöistä, Katelyn M. Cooper, muistaa seminaarin, jossa hän teki tärkeitä huomautuksia. Vieressä oleva mies toimi kuin kaikukoppana, joka kuulutti ne koko yleisölle – ja sain Cooperin pointeista kaiken kunnian.

Toki myös asenteista vastuussa olevien miesten ja opettajien on muutettava sisäisiä ajatusmallejaan, Cooper huomauttaa.

***

Stressitasot testissä 8:00

Lue myös:

    Uusimmat