Opetusneuvos huolissaan: Suomi putoamassa Euroopan tasosta digiopetuksessa

Tietotekniikan ja verkkomateriaalien käyttö opetuksessa vaihtelee suuresti Suomen koulujen välillä.

Suurimpaan osaan kouluista on asiantuntijoiden mukaan hankittu digiopetuksen mahdollistavia laitteita. Ongelmana on, että koneita ei käytetä tai niihin ei ole riittävästi sisältöjä.

Syinä ovat muun muassa huono taloustilanne sekä se, ettei kaikilla opettajilla ole koulutusta tietotekniikan hyödyntämiseksi.

Opetusneuvos Arja-Sisko Holappa Opetushallituksesta sanoo, ettei kaikilla kouluilla ole varaa hankkia verkkomateriaalia perinteisten oppimateriaalien rinnalle.

-Tällä hetkellä viesti kentältä on, että kouluissa joudutaan tarkkaan miettimään, mihin rahat voidaan laittaa, kun perinteinen painettu oppimateriaalikin maksaa.

Maksullisen sisällön lisäksi verkossa on tarjolla ilmaisia ja avoimia oppimateriaaleja. Laadukkaan materiaalin löytäminen vaatii opettajalta kuitenkin aikaa sekä tiedonhakutaitoja.

"Olemme putoamassa Euroopan tasosta"

Opetusneuvos Jukka Tulivuori Opetushallituksesta katsoo, ettei Suomi enää voi kutsua itseään tietotekniikan opetuskäytön kärkimaaksi.

-Olemme putoamassa Euroopan tasosta.

Kapuaminen takaisin tilastokärkeen vaatisi Tulivuoren arvion mukaan kymmenien miljoonien eurojen suuntaamista digitaalisen opetuksen kehittämiseen.

Koulujen tietotekniikkasovellusten kehittämisestä puuttuu yhtenäinen näkemys, sanoo Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen. Hänestä tietotekniikan soveltaminen kouluissa tulisi kirjata selkeäksi tavoitteeksi niin hallitusohjelmaan kuin opetussuunnitelmiin.

-Tällainen linjaus alkaa sitoa myös kuntia ja työnantajia. Silloin on alettava panostaa materiaaleihin ja opettajien koulutukseen.

Luukkaisen mukaan tulisi myös perustaa kansallinen verkkomateriaalipankki, jonka kautta opettajat voisivat korvausta vastaan luovuttaa omia oppituntejaan varten räätälöimänsä materiaalin yleiseen käyttöön.

-Paras malli olisi, että Opetushallitukselle myönnettäisiin määräraha, jolla lunastaa materiaalit opettajilta.

Tietotekniikka halutaan osaksi kaikkia oppiaineita

Tietotekniikan ja verkko-opetusmateriaalien käyttöä aiotaan lisätä ja monipuolistaa perusopetuksen uudessa opetussuunnitelmassa, joka tulee voimaan vuonna 2016.

-Ei ole oppiainetta, jossa tietotekniikkaa ei voi käyttää: teknisessä käsityössä voi tehdä piirustuksia, liikunnassa käyttää vaikka paikannusta ja matematiikassa laskea kaavaeditorilla, kertoo Tulivuori .

Tulivuoren mukaan tärkeintä on, että sähköiset opetusmateriaalit ottavat laitteiden ja verkon mahdollisuuksista kaiken irti.

-Ratkaisu ei ole, että siirretään oppikirjat pdf-tiedostona verkkoon, vaan mukaan on tuotava uusia ulottuvuuksia, kuten interaktiivisuutta, tiedonhakua ja linkkejä.

Opiskelun sähköistyminen on huomattu myös kustantamoissa. Sanoma Pron opetusratkaisuiden myyntijohtajan Pekka Luodon mukaan verkkomateriaalit ovat merkittävä kasvualue.

-Koulujen välinekanta on parissa vuodessa kasvanut hurjasti ja opetusmateriaaleissa on siirrytty entistä enemmän paketteihin, joissa printtimateriaalia täydennetään sähköisellä.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat