Opettaja paljastaa: Mikä meni pieleen Ruotsin koulujärjestelmässä?

Ruotsissa asuva suomalaisopettaja Anna Andréasson löytää suomalaisesta ja ruotsalaisesta koulumaailmasta eroavaisuuksia, jotka voivat selittää maiden eroa kansainvälisissä koulutusvertailuissa.

Ruotsi ei pärjää edes likimain Suomelle yhdysvaltalaisen oppimateriaalivalmistaja Pearsonin tuoreessa listauksessa. Pearson rankkasi Suomen koulutusjärjestelmän maailman parhaaksi, Ruotsi oli 21:s ja Norja sijalla 26.

Andréasson on opettanut Ruotsissa seitsemän vuotta ja siksi miettinyt eroja paljon. Koulutusjärjestelmän rakenteessa ei ole juurikaan eroa, mutta hän kiinnittää huomiota siihen, että Suomessa jo opettajankoulutukseen pyrkiminen ja pääseminen on kovan työn takana.

– Suomessa pelkästään opettaja-status on toisenlainen kuin täällä. Ruotsissa ei aina edes pystytä täyttämään kaikkia koulutuspaikkoja. Palkkataso ei selitä eroa, sillä Suomessa yhtä kauan opettaneet saavat suurin piirtein saman korvauksen, Andréasson sanoo.

Pisa-tulosten parannuttava 2015

Heikenneisiin Pisa-vertailujen tuloksiin on herätty länsinaapurissa. Ruotsalaiskouluissa kampanjoidaan parhaillaan hartiavoimin sen eteen, että luokkahuoneessa tapahtuvan opetuksen tasoa saataisiin parannettua.

– Täällä on liikaa keskitytty rakenteellisiin asioihin luokan ulkopuolella, esimerkiksi muuttelemaan todistuksen arvosteluasteikkoa, Andréasson sanoo.

Hän on itse mukana projektijohtajana oman koulunsa kunnan Österåkerin Pisa 2015 -hankkeessa, jolla halutaan seuraavassa vertailussa kohentaa erityisesti matematiikan oppimistuloksia.

– Kun asiaa ruvettiin selvittämään, huomattiin että oppilaat istuskelevat itsekseen ja laskevat kirjaan tunneilla tavoitteena laskea tietty sivumäärä. On niin monta muutakin tapaa opettaa matematiikkaa: kokeilla itse, on erilaista ongelmanratkaisua ja ongelmia voidaan analysoida yhdessä opettajan kanssa.

Andréasson on jo syksyn ajan kiertäessään kuntansa kouluja huomannut, että erot opettajien osaamisessa ovat suuria. Innostava opettaja pystyy hinaamaan mukanaan ylöspäin kokonaisten luokkien tuloksia.

– Tärkeää olisi pystyä vähentämään niiden määrää, jotka eivät selviä minimitavoitteesta ja toisaalta, että entistä useammista hyvistä voisi tulla erinomaisia.

Lue myös:

    Uusimmat