Ooppera vahvassa myötätuulessa

Suomalainen oopperabuumi jatkuu. Tänä vuonna näyttämöille tulee ennätysmäärä kantaesityksiä. Uudet oopperat ovat myös siirtyneet megalavoilta pienemmille näyttämöille ja samalla kokeilevimmiksi.

Oopperatalo

Perjantaina ensi-iltaan tuleva "Eukko, pidättekö vainajista" on nuorten tekijöiden absurdi ooppera. Se perustuu venäläisen Daniil Harmsin Stalinin aikaan kirjoittamaan Eukko-novelliin, jossa Kirjailija kohtaa oudon eukon etsiessään aiheita teksteilleen. Taustana on 20-luvun Neuvostoliitto ja vanhan Venäjän tottumukset ja tavat. Tekstin modernisuus ei aikanaan sopinut neuvostoaatteisiin. Kielletystä tekstistä tuli kuitenkin absurdin kirjallisuuden alku. Nyt vankileireillä kuolleen kirjailijan tajunnan piilot on toteutettu oopperaksi.
Säveltäjä Juha T. Koskinen pitää onnellisena sattumana, että hän löysi tekstin, jossa kaikki hänen toiveensa toteutuivat. Eukko-roolin laulava Päivi Loponen pitää tarinaa hulluna ja sanoo, että jos kertomuksesta jotain logiikkaa löytää, niin se on "harmsilaista logiikkaa". Loponen sanoo, että eri alojen nuoret taitelijat arvostavat sitä, että aiheet ovat entistä ajankohtaisempia ja näyttelijän työ on yhä tärkeämpi osa oopperaa. Musiikissa jatkuvuutta luodaan katkeamisien ja yllättävien käänteiden avulla sekä niin, että samat aiheet palaavat eri muodoissa kuulijan tunnistettaviksi.

Nurmi-ooppera valtaa Olympiastadionin

Tänä vuonna kantaesityksensä saa noin viisitoista suomalaista nykyoopperaa. Se on tiettävästi kaikkien aikojen ennätys. Niistä jättimäisin on Helsingin stadionilla elokuussa toteutettava Paavo Nurmesta kertova urheiluooppera "Paavo Suuri. Suuri Juoksu. Suuri Uni". Ilmajoen musiikkijuhlilla esitetään Atso Almilan suurooppera Isontalon Antti. Suursatsausten rinnalla tehdään yhä enemmän pienoisoopperoita, esimerkiksi Kimmo Hakolan tänä vuonna kantaesityksensä saava Marsin mestarilaulajat liikkuu oopperalle oudossa aiheessa: sarjakuvamaailmassa.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat