Onko Volkkari kateellinen ”halpismerkkinsä” menestyksestä?
Vastuu kehittyvistä markkinoista lepää Volkswagen-konsernissa nyt Skodan harteilla. Tsekkiläisvalmistaja kuitenkin investoi samaan aikaan miljardeja euroja uusiin teknologioihin.
Skodan roolin spekulointi Volkswagen-konsernissa alkoi puolitoista vuotta sitten: tuleeko siitä halpa-automerkki kehittyville markkinoille?
Kyse on Volkswagenin, Seatin ja Skodan brändäämisestä niin, etteivät ne kilpailisi samoista ostajista ja kannibalisoisi toisiaan. On myös huhuiltu, että konsernin Saksan-päässä olisi katseltu kateellisena Skodan menestystä.
Tsekkiläinen autovalmistaja julkistaa pitkän aikavälin strategiansa myöhemmin tänä vuonna. Joitakin askelmerkkejä on kuitenkin kerrottu jo julkisuuteen, ja kuvaa täydennettiin tällä viikolla tuloksen julkistamisen yhteydessä.
Tällä tietoa vastaus otsikon kysymykseen on kaksijakoinen. Samalla kun Skoda ottaa VW-konsernissa vastuuta kehittyvistä markkinoista ja laajentaa mallistoaan edullisempaan suuntaan, se myös pitää kiinni nykyisestä mallistostaan lippulaivaa Superbia ja sen uuden sukupolven suunnittelua myöten.
Skoda myös investoi miljardeja uuteen teknologiaan, erityisesti sähköistymiseen.
Konsernivastuu kehittyvillä markkinoilla
Kehittyvistä markkinoista Skoda Auto on saanut vastuulleen koko VW-konsernin toiminnot Intiassa. Skoda on myös julkistanut nopeasti kasvaville Intian markkinoille suunnatun kompaktin Kushaq-katumaasturin, ja tulossa on kolme muuta uutta mallia Intiaan.
Skodan reviiriä konsernissa on myös Venäjä ja sitä ympäröivät entiset neuvostotasavallat. Tämän vuoden alusta tsekkiläiset saivat vastuualueekseen myös Pohjois-Afrikan.
Automallistoa aiotaan laajentaa etenkin edullisempien autojen suuntaan.
Myynnistä ja markkinoinnista vastaavan johtajan Martin Jahnin mukaan Skoda ei halua olla halvin automerkki, vaan ideana on edelleen tarjota hyvä vastine rahalle. Nyt fokusoidaan edullisempiin autosegmentteihin muita kokoluokkia unohtamatta.
Esimerkiksi ison katumaasturin Kodiaqin hyllyttämistä ei ole väläytelty, vaan päin vastoin sille on varattu rooli esimerkiksi maailman suurimmilla automarkkinoilla Kiinassa.
Lippulaivan suunnittelua ja investointeja sähköistymiseen
Halpabrändiksi hiipumista vastaan puhuu moni muukin asia. Skodan vastuulla on seuraavan sukupolven Superbin ja Volkswagen Passatin suunnittelu- ja kehitystyö.
Superb on Kodiaq-katumaasturin ohella tsekkimerkin lippulaivamalli, ja Passat puolestaan Volkswagenille tärkeä malli isoissa perheautoissa. Vaikka ”kansanautomerkkejä” ovatkin, molemmat mallit kilpailevat myös premiumbrändien asiakkaista.
Skodan ensimmäinen uuden sukupolven sähköauto on Enyaq. Sähköistyminen ei luonnollisestikaan jää tähän, vaan uusiin teknologioihin aiotaan investoida vuoteen 2025 mennessä 2,5 miljardia euroa, josta valtaosa sähköautoihin.
Polttomoottorit yhä tärkeitä
Toimitusjohtaja Thomas Schäfer ei halunnut verkossa välitetyssä tulosinfossa asettaa päivämäärää polttomoottoriautojen kehittämisen lopettamiselle.
– Nyt ei ole aika lopettaa nykyisiä malleja, sillä niille on ostajia, sanoi Schäfer.
Schäfer kuitenkin vaikutti aiheesta vaivaantuneelta. Skoda käyttää konsernin moottoreita, ja aiemmin Volkswagen ja Audi ovat kertoneet, että nykyisten polttomoottorisukupolvien jälkeen uusia ei kehitetä. Merkit aikovat saavuttaa vuonna 2025 voimaan tulevat Euro 7 -päästömääräykset nykyisiä moottoreita päivittämällä.
Haastava vuosi
Schäfer kuvasi vuotta 2020 äärimmäisen haastavaksi. Skodan tehtaiden sulku kesti koronan vuoksi 39 päivää. Liikevoitto puolittui kaikkien aikojen parhaasta vuodesta 2019, mutta liikevaihto putosi vain 13,8 prosenttia. Liikevoitto oli 756 miljoonaa euroa ja liikevaihto 17,1 miljardia.
Autoja saatiin toimitettua yli miljoona kappaletta jo seitsemättä vuotta peräkkäin, vaikka tuotantomäärä väheni 2020 edelliseen vuoteen verrattuna lähes viidenneksellä.
Schäferin mukaan korona varjostaa edelleen tätä vuotta. Myös puolijohdepula jatkuu, ja sen kokonaisvaikutuksia on vielä liian aikaista arvioida. Schäfer uskoo kuitenkin yhtiön tuloksen kohentuvan viime vuodesta.
Skoda julkistaa toukokuussa uuden Fabian viistoperän ja farmarin, ja Kiinan-markkinoille on tulossa muun muassa Octavia Pro.
Uusimmat
-
05:39
EU äänestää 35 miljardin avusta Ukrainalle
-
05:29
Ex-presidentti otti vastaan lahjuksia Perussa – nyt napsahti tuomio
-
05:17
Israel iski lähelle sairaalaa Beirutissa – ainakin neljä kuollut ja kymmeniä haavoittunut
-
23:02
Putin ja YK:n Guterres tapaavat Venäjällä
-
22:50
MTV:n Venäjä-asiantuntija: Moldovan äänestystulos on EU:lle karmea epäonnistuminen
-
22:43
Neymarin pitkä piina päättyi vihdoin
-
22:34
Bussin ajautuminen umpikujaan tallentui videolle Helsingissä – jouduttiin hinaamaan pois
-
21:39
103-vuotiaana kuolleelle Suomen viimeiselle sotilaslentäjälle upea kunnianosoitus
-
21:28
Oras Tynkkynen antoi ministeri Mykkäselle tylyn "päättötodistuksen"
-
21:20
Nyrkkeilykohusta liikkui kovia huhuja – mieheksi epäilty ottelija vaihtaa maisemaa
-
21:10
Onko TTK:n kärkikolmikko jo arvattavissa? Tanssiraadilla selkeä mielipide
-
20:56
Patrik Laineesta positiivinen päivitys
-
20:53
Kiekko-Espoolta lisää kovia temppuja SM-liigassa: taas Tapparalle käkättimeen!
-
20:41
Ministerin tehtävät jättävä Kai Mykkänen: Nyt en ole enää puoluepoliittisten kiistojen osapuoli
-
20:30
Ruotsi kieltämässä Suomessa vielä lailliset serkusavioliitot – suomalainen Sara harhautettiin avioon lomamatkalla
-
20:26
Red Bull -pomolta suora mielipide F1-kisan kohutilanteeseen, Kimi Räikkönenkin mainittiin – "Kaikki tietävät säännöt"
-
20:20
Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä
-
20:17
Merivartiosto: Suomenlahdella useita satelliittipaikannuksen häiriötä viime viikolla
-
20:17
Tapparan muuri murtui – kovia kokenut Santeri Virtanen, 25, säväyttää nyt Liigassa
-
20:10
Treffeillä käyty keskustelu saa Maajussille morsian -puolisoehdokkaan puhkeamaan kyyneliin
-
Lataa lisää