Onko Volkkari kateellinen ”halpismerkkinsä” menestyksestä?
Vastuu kehittyvistä markkinoista lepää Volkswagen-konsernissa nyt Skodan harteilla. Tsekkiläisvalmistaja kuitenkin investoi samaan aikaan miljardeja euroja uusiin teknologioihin.
Skodan roolin spekulointi Volkswagen-konsernissa alkoi puolitoista vuotta sitten: tuleeko siitä halpa-automerkki kehittyville markkinoille?
Kyse on Volkswagenin, Seatin ja Skodan brändäämisestä niin, etteivät ne kilpailisi samoista ostajista ja kannibalisoisi toisiaan. On myös huhuiltu, että konsernin Saksan-päässä olisi katseltu kateellisena Skodan menestystä.
Tsekkiläinen autovalmistaja julkistaa pitkän aikavälin strategiansa myöhemmin tänä vuonna. Joitakin askelmerkkejä on kuitenkin kerrottu jo julkisuuteen, ja kuvaa täydennettiin tällä viikolla tuloksen julkistamisen yhteydessä.
Tällä tietoa vastaus otsikon kysymykseen on kaksijakoinen. Samalla kun Skoda ottaa VW-konsernissa vastuuta kehittyvistä markkinoista ja laajentaa mallistoaan edullisempaan suuntaan, se myös pitää kiinni nykyisestä mallistostaan lippulaivaa Superbia ja sen uuden sukupolven suunnittelua myöten.
Skoda myös investoi miljardeja uuteen teknologiaan, erityisesti sähköistymiseen.
Konsernivastuu kehittyvillä markkinoilla
Kehittyvistä markkinoista Skoda Auto on saanut vastuulleen koko VW-konsernin toiminnot Intiassa. Skoda on myös julkistanut nopeasti kasvaville Intian markkinoille suunnatun kompaktin Kushaq-katumaasturin, ja tulossa on kolme muuta uutta mallia Intiaan.
Skodan reviiriä konsernissa on myös Venäjä ja sitä ympäröivät entiset neuvostotasavallat. Tämän vuoden alusta tsekkiläiset saivat vastuualueekseen myös Pohjois-Afrikan.
Automallistoa aiotaan laajentaa etenkin edullisempien autojen suuntaan.
Myynnistä ja markkinoinnista vastaavan johtajan Martin Jahnin mukaan Skoda ei halua olla halvin automerkki, vaan ideana on edelleen tarjota hyvä vastine rahalle. Nyt fokusoidaan edullisempiin autosegmentteihin muita kokoluokkia unohtamatta.
Esimerkiksi ison katumaasturin Kodiaqin hyllyttämistä ei ole väläytelty, vaan päin vastoin sille on varattu rooli esimerkiksi maailman suurimmilla automarkkinoilla Kiinassa.
Lippulaivan suunnittelua ja investointeja sähköistymiseen
Halpabrändiksi hiipumista vastaan puhuu moni muukin asia. Skodan vastuulla on seuraavan sukupolven Superbin ja Volkswagen Passatin suunnittelu- ja kehitystyö.
Superb on Kodiaq-katumaasturin ohella tsekkimerkin lippulaivamalli, ja Passat puolestaan Volkswagenille tärkeä malli isoissa perheautoissa. Vaikka ”kansanautomerkkejä” ovatkin, molemmat mallit kilpailevat myös premiumbrändien asiakkaista.
Skodan ensimmäinen uuden sukupolven sähköauto on Enyaq. Sähköistyminen ei luonnollisestikaan jää tähän, vaan uusiin teknologioihin aiotaan investoida vuoteen 2025 mennessä 2,5 miljardia euroa, josta valtaosa sähköautoihin.
Polttomoottorit yhä tärkeitä
Toimitusjohtaja Thomas Schäfer ei halunnut verkossa välitetyssä tulosinfossa asettaa päivämäärää polttomoottoriautojen kehittämisen lopettamiselle.
– Nyt ei ole aika lopettaa nykyisiä malleja, sillä niille on ostajia, sanoi Schäfer.
Schäfer kuitenkin vaikutti aiheesta vaivaantuneelta. Skoda käyttää konsernin moottoreita, ja aiemmin Volkswagen ja Audi ovat kertoneet, että nykyisten polttomoottorisukupolvien jälkeen uusia ei kehitetä. Merkit aikovat saavuttaa vuonna 2025 voimaan tulevat Euro 7 -päästömääräykset nykyisiä moottoreita päivittämällä.
Haastava vuosi
Schäfer kuvasi vuotta 2020 äärimmäisen haastavaksi. Skodan tehtaiden sulku kesti koronan vuoksi 39 päivää. Liikevoitto puolittui kaikkien aikojen parhaasta vuodesta 2019, mutta liikevaihto putosi vain 13,8 prosenttia. Liikevoitto oli 756 miljoonaa euroa ja liikevaihto 17,1 miljardia.
Autoja saatiin toimitettua yli miljoona kappaletta jo seitsemättä vuotta peräkkäin, vaikka tuotantomäärä väheni 2020 edelliseen vuoteen verrattuna lähes viidenneksellä.
Schäferin mukaan korona varjostaa edelleen tätä vuotta. Myös puolijohdepula jatkuu, ja sen kokonaisvaikutuksia on vielä liian aikaista arvioida. Schäfer uskoo kuitenkin yhtiön tuloksen kohentuvan viime vuodesta.
Skoda julkistaa toukokuussa uuden Fabian viistoperän ja farmarin, ja Kiinan-markkinoille on tulossa muun muassa Octavia Pro.
Uusimmat
-
21:02
HIFK:lta tyly vierasryöstö Lahdessa, Jukurit torppasi Kärpät – Tapparalle ottelupallo TPS:ää vastaan
-
20:51
HIFK-tähti Jori Lehterä sai rajun päätärskyn Lahdessa – tämä tilanne meni tuomareilta kokonaan ohi
-
20:51
Paavi pesi ja suuteli naisvankien jalkoja
-
20:36
SM-liigan puolivälierä keskeytyi todella erikoisesta syystä
-
20:35
HIFK:n kausi jatkumassa – Joonas Rask napautti näyttävän pussukan
-
20:30
9-vuotias yritti huristella autolla kouluun Yhdysvalloissa – matka päättyi lyhyeen
-
20:26
TPS-hyökkääjältä täydellinen aivopieru – Tapparalle avautui satumainen tilaisuus
-
20:10
Mitä tapahtuu autolle, jos polttoaine pääsee loppumaan? – "Mahdollisuus on olemassa"
-
20:03
Kärppiä retuutetaan rajusti Oulussa
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo tekee yllättävän ehdotuksen
-
19:49
Haagin tuomioistuin: Israelin on varmistettava humanitaarisen avun pääsy Gazaan – "Nälänhätä ei ole enää vain riski, vaan se on jo alkanut"
-
19:25
TPS-hyökkääjä sikaili itsensä suihkuun – Tappara myrskyää Nokia Arenassa
-
19:23
Bensan riittämisestä pääsiäisen yli huolta – "Katsotaan, kuinka kauan tulee"
-
19:00
HIFK:lla räväkkä alku Lahdessa – Marleau hiljensi Isku Areenan, Leo Komarov sai jo lämpöä
-
18:58
Jere testasi hitiksi nousseen sitruunakikan – lopputulos yllätti: "Mitä ihmettä?"
-
18:56
Venäjän sotilaskone on pudonnut mereen Krimin rannikolla
-
18:47
Alma Median mainosmyynnin muutosneuvottelut päättyivät
-
18:45
Michael Jacksonin lapset tekivät harvinaisen, julkisen näyttäytymisen punaisella matolla
-
18:32
Valioliiga-tähden uhkapeliskandaalissa käänne – uusia syytteitä
-
18:24
Ei kannata ohitella! Poliisi pamauttaa luvun: Näin moni on jo menettänyt korttinsa tänä pääsiäisenä
-
Lataa lisää