Vastuu kehittyvistä markkinoista lepää Volkswagen-konsernissa nyt Skodan harteilla. Tsekkiläisvalmistaja kuitenkin investoi samaan aikaan miljardeja euroja uusiin teknologioihin.
Skodan roolin spekulointi Volkswagen-konsernissa alkoi puolitoista vuotta sitten: tuleeko siitä halpa-automerkki kehittyville markkinoille?
Kyse on Volkswagenin, Seatin ja Skodan brändäämisestä niin, etteivät ne kilpailisi samoista ostajista ja kannibalisoisi toisiaan. On myös huhuiltu, että konsernin Saksan-päässä olisi katseltu kateellisena Skodan menestystä.
Tsekkiläinen autovalmistaja julkistaa pitkän aikavälin strategiansa myöhemmin tänä vuonna. Joitakin askelmerkkejä on kuitenkin kerrottu jo julkisuuteen, ja kuvaa täydennettiin tällä viikolla tuloksen julkistamisen yhteydessä.
Lue myös: Skoda sai patentin niin järkeenkäyvälle idealle, että on suoranainen ihme, ettei kukaan ole keksinyt sitä aiemmin
Tällä tietoa vastaus otsikon kysymykseen on kaksijakoinen. Samalla kun Skoda ottaa VW-konsernissa vastuuta kehittyvistä markkinoista ja laajentaa mallistoaan edullisempaan suuntaan, se myös pitää kiinni nykyisestä mallistostaan lippulaivaa Superbia ja sen uuden sukupolven suunnittelua myöten.
