Onko tässä seuraava Dacia? Uusi automerkki tekee tuloaan Eurooppaan

Unohda lataaminen – näin nopeasti sähköauton tyhjä akku vaihtuu täyteen 1:23
Nio on tuomassa Eurooppaan sähköautoja, joita ei tarvitse ladata. Sillä on kokemusta jo yli kymmenestä miljoonasta akun pikavaihdosta, ja nyt automaatteja pystytetään myös Eurooppaan. Katso videolta, miten vaihto tapahtuu käytännössä.

Kiinalaisvalmistaja aikoo tuoda Eurooppaan edullisia sähköautoja uuden brändin alla.

Kiinalaisten sähköautomerkkien invaasio Eurooppaan on jatkunut jo muutaman vuoden väistämättömänä – ja hyvä niin, mikäli esimerkiksi tietoturva-asioita ei arvioida. Nyt positiivisia uutisia kuuluu Niolta, joka on ilmoittanut tuovansa Eurooppaan suurille massoille tarkoitetun edullisen sähköauton heti kotimaassaan vuonna 2024 tapahtuvan lanseerauksen jälkeen.

Uuden automerkin nimeä ei vielä kerrota. Automotive News Europen mukaan se keskittyy Euroopassa niille markkinoille, joissa on voimakasta kysyntää ”tavismerkeille”. Ei niinkään Saksan kaltaisille alueille, joilla premiumbrändit pärjäävät hyvin.

– Meille paremmin sopivia alueita ovat esimerkiksi Espanja, Ranska ja Italia, sanoo Nion pääjohtaja Lihong Qin.

Alkuun premiumtuotteilla

Nio kertoo myös lanseeraavansa premiumeja Saksassa, Ruotsissa, Hollannissa ja Tanskassa, sekä ensi vuoden aikana ainakin Britanniassa, Sveitsissä, Itävallassa, Belgiassa ja Luxemburgissa.

Nion Euroopan-valloitus onkin alkanut kalliimman pään premiumtuotteilla, ja kilpailijoihin nähden erikoisella tyylillä. Esimerkiksi Norjassa ja Kiinassa suuren ES8-kaupunkimaasturin on voinut hankkia ilman akkua ja erityisillä leasing-sopimuksilla.

Nion erikoisuus ovat akunvaihtoasemat, joihin ajettu sähköauto saa lataamisen sijaan pohjaansa uuden täyden akun minuuteissa.

Käykö Niolle Daciat?

Edullisia sähköautoja on odotettu hartaasti, ja saatu maistiaisiakin jo muutamista. Tosin paljon kohutun Dacian halpissähköauton Springin tuontia Suomeen ei aloitettu. Auton lyhyen toimintamatkan ja talvivarustelun puutteiden takia Spring jäi paitsi meillä, myös Ruotsissa ja Norjassa ainakin toistaiseksi hyllylle.

Springin lähimmät maahantuontimaat ovat hieman erilaiseen ilmastoon kuuluvat Tanska ja Viro. Ranskassa auto maksaa kuluttajalle erilaisten tukien jälkeen noin 11 000 euroa.

NIO ES8 pärjäsi Euro NCAPin törmäystestissä erinomaisesti 3:41
KATSO MYÖS: Nio ES8 laitettiin eurooppalaiseen törmäystestiin. Katso videolta, miten sen kävi.

Lue myös:

    Uusimmat