Mitä eroa on talvi- ja kesädieselin ominaisuuksissa? Entä onko talvilaadun tankkaamisesta kesällä, tai päinvastoin, jotain haittaa?
Nesteen tekninen asiantuntija Tuukka Hartikka kertoo, että merkittävin ero kesä- ja talvilaaduissa on kylmän kestävyydessä eli samepisteessä ja suodatettavuudessa.
– Samepiste kuvaa polttoaineen alhaisinta säilytyslämpötilaa eli sitä lämpötilaa, minkä yläpuolella polttoaine on kirkasta ja sitä alemmassa lämpötilassa polttoaine sameutuu, koska parafiinit alkavat kiteytyä, Hartikka kertoo.
Suodatettavuuden tarkoituksena on kuvata lämpötilaa jossa hyvin huolletun auton pitäisi vielä toimia. Käytännössä automalleissa on suuriakin eroja alimman käyttölämpötilan suhteen.
– Osa autoista saattaa toimia jopa alle suodatettavuusrajan, mutta jotkut taas lakkaavat toimimasta jo vähän alle samepisteen. Tämän vuoksi samepiste on näistä tärkeämpi ominaisuus, Hartikka sanoo.
Polttoaineen samepiste ja suodatettavuus tulee Hartikan mukaan ilmoittaa polttoainemittarilla.
Mitä jos käyttää kesälaatua talvella tai talvilaatua kesällä?
Talvilaadun käyttäminen kesällä ei aiheuta Hartikan mukaan mitään ongelmia.
