Onko tankissa kesädieseliä talvella? Moottorivaurio uhkaa!

Mitä eroa on talvi- ja kesädieselin ominaisuuksissa? Entä onko talvilaadun tankkaamisesta kesällä, tai päinvastoin, jotain haittaa?

Nesteen tekninen asiantuntija Tuukka Hartikka kertoo, että merkittävin ero kesä- ja talvilaaduissa on kylmän kestävyydessä eli samepisteessä ja suodatettavuudessa.

– Samepiste kuvaa polttoaineen alhaisinta säilytyslämpötilaa eli sitä lämpötilaa, minkä yläpuolella polttoaine on kirkasta ja sitä alemmassa lämpötilassa polttoaine sameutuu, koska parafiinit alkavat kiteytyä, Hartikka kertoo.

Suodatettavuuden tarkoituksena on kuvata lämpötilaa jossa hyvin huolletun auton pitäisi vielä toimia. Käytännössä automalleissa on suuriakin eroja alimman käyttölämpötilan suhteen.

– Osa autoista saattaa toimia jopa alle suodatettavuusrajan, mutta jotkut taas lakkaavat toimimasta jo vähän alle samepisteen. Tämän vuoksi samepiste on näistä tärkeämpi ominaisuus, Hartikka sanoo.

Polttoaineen samepiste ja suodatettavuus tulee Hartikan mukaan ilmoittaa polttoainemittarilla.

Mitä jos käyttää kesälaatua talvella tai talvilaatua kesällä?

Talvilaadun käyttäminen kesällä ei aiheuta Hartikan mukaan mitään ongelmia.

– Talvilaadun hinta on tyypillisesti hieman kesälaatua korkeampi, johtuen siitä että tuotteen valmistuskustannukset ovat korkeammat, joten talvilaadun tankkaaminen kesällä saattaa verottaa kukkaroa, Hartikka muistuttaa.

Mutta sen sijaan kesälaadun tankkaaminen talvella saattaa johtaa matkan keskeytymiseen ja pahimmassa tapauksessa jopa moottorivaurioihin.

– Kylmässä kelissä kesälaatu sameutuu ja polttoaineessa olevat parafiinit alkavat kiteytyä ja erkaantua, jolloin ne tukkivat polttoainesuodattimen. Tämän seurauksena moottori ei saa polttoainetta ja matka katkeaa, Hartikka kertoo.

Tällöin auto on saatava hinattua lämpimään ja suodatin on vaihdettava. Mahdollisesti myös tankissa oleva polttoaine on vaihdettava.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 20.11.2015.

Lue myös:

    Uusimmat