Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko taloyhtiöllä velvollisuus toteuttaa sähköauton latauspaikka? Kiinteistöliitto vastaa kolmeen taloyhtiöitä askarruttavaan kysymykseen

9:49Sähköautoilu yleistyy Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa – Viiden jälkeen perehtyi, miksiSähköautoilu yleistyy Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa – Viiden jälkeen -ohjelma perehtyi, miksi
Julkaistu 10.10.2021 11:33
Toimittajan kuva

Anu Korhonen

anu.korhonen@mtv.fi

anukoooo

Liikenteessä näkyy jatkuvasti yhä enemmän sähkö- ja hybridiautoja. Ladattavan auton ostamista saattaa kuitenkin jarruttaa kysymys siitä, miten auton saa kotona ladattua.

Valtion kunnianhimoiset sähköautoilutavoitteet eivät voi toteutua, ellei taloyhtiöihin saada latauspisteitä. Taloyhtiöistä ollaankin asian tiimoilta päivittäin yhteydessä Kiinteistöliittoon. 

Liiton neuvontalakimies Tapio Haltian mukaan suuremmilta kiistoilta ollaan toistaiseksi vältytty, mutta välillä törmätään siihen, että joissakin taloyhtiöissä ei haluta tarttua aiheeseen, jos vain muutamalla asukkaalla on tarve sähköauton lataukselle.

– Se ajattelumalli, että lataustarve voidaan tyydyttää perustamalla yksi tai kaksi tehokkaampaa latauspistettä taloyhtiöön on ehkä hieman vanhentunut. Käytäntö on osoittanut, että sähköllä kulkevat autot halutaan ladata sellaisella parkkipaikalla, jossa auto muutenkin seisoo.

Lue myös: Sähköautoilu yleistyy Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa – "Jos rahasta ei ole kiinni..."

Mitä sähköauton lataus maksaa tulevaisuudessa? Tähän ei S-ryhmällä ja Nesteellä ole vielä vastausta

Sähköautojen latauspisteiden asennuskustannuksissa valtavia eroja – pienelle taloyhtiölle 9 000 euron yksikköhinta, jättihankkeessa 430 euroa

Kustannukset ja päätöksenteko kiinnostavat

Taloyhtiöitä kiinnostaakin nyt, miten sähköautojen latausasioiden kanssa tulisi edetä. Yleisimmät kysymykset koskevat päätöksentekoa ja kustannusten jakoa.

Pyysimme Haltiaa vastaamaan kolmeen taloyhtiöitä mietityttävään kysymykseen.

Kuka maksaa taloyhtiössä sähköauton latauspistokkeen?

Tämä riippuu taloyhtiön tilanteesta. Asiaan vaikuttaa muun muassa se, kenelle autopaikat kuuluvat; taloyhtiölle vai osakkeen omistajille.

Lisäksi tulee huomioida, miten sähköistys voidaan toteuttaa. Tuleeko sähkö huoneiston sähkömittarin takaa, jolloin lasku menee suoraan asukkaalle vai meneekö se yhtiön mittarista, jolloin kulut täytyy periä käyttäjältä muutoin.

Hyvänä lähtökohtana olisi toki se, että kustannukset kohdentuvat niille, jotka uudistuksesta hyötyvät.

Onko taloyhtiöllä velvollisuus toteuttaa sähköauton latauspaikka?

Ei ole. Lain mukaan velvollisuus latauspistevalmiuden toteuttamiseen on vain huomattavan laajamittaisten korjaushankkeiden yhteydessä.

Esimerkiksi perinteinen putkiremontti ei välttämättä laukaise tätä velvoitetta. Velvollisuus voisi toteutua esimerkiksi silloin, kun lähdetään uusimaan samanaikaisesti vähän kaikkea: putket, sähköt ja piha. Silloinkin kyse olisi vain kaapelireittien teosta, ei käytössä olevista aktiivisista latauspistokkeista.

Voiko sähköautoa ladata moottorilämmitykseen tarkoitetusta pistorasiasta?

Olennaista on sähköturvallisuudesta huolehtiminen. Aina täytyy varmistua siitä, että käytettävät komponentit kestävät pitkäkestoista kuormitusta.

Sähköautoissa ei ole sen suurempaa paloriskiä kuin muissakaan autoissa, mutta vaikka vika ei suoranaisesti tulisi autoon sähköauton lataaminen tarkoitukseen soveltumattomasta pistorasiasta voi tehdä vaurioita talon sisällä. Esimerkiksi pistorasia voi sulaa ja mennä oikosulkuun tai kaapeli lämmetä liikaa ja aiheuttaa tulipalon.

Ensisijaisesti jokainen vastaa itse toiminnastaan, mutta taloyhtiöllä on myös vastuu kiinteistön turvallisuudesta.

Lisää aiheesta:

Uskaltaako sähköautoa ladata mökillä? Asiantuntija kertoo "aivan ehdottoman" säännön"Ei mennäkään enää silloin tällöin tankille" – nämä asiat sähköauton lataamisessa mietityttävät suomalaisiaSähköauton lataaminen kotipihassa voi olla yllättävän tyyristä – tässä syySähköautosta haaveilevan kannattaa miettiä menopelinsä lataamisvaihtoehdot huolella: Omassa pihassa lataaminen voi tulla yllättävän kalliiksi – väärin tehtynä jopa vaarallista"Vaikuttaa koko kiinteistön arvoon" – naapuri osti sähköauton ja haluaa latauspisteen, mutta kuka maksaa?Taloyhtiöt lykkäävät sähköautojen latauspisteiden rakentamista – poikkeuksia kuitenkin löytyy
SähköautotAutotAsuminenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään