Sähköautoilu yleistyy Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa – "Jos rahasta ei ole kiinni..."

Sähköautoilu yleistyy Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa – Viiden jälkeen perehtyi, miksi 9:49
Sähköautoilu yleistyy Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa – Viiden jälkeen ohjelma perehtyi, miksi

Vuonna 2021 syyskuuhun mennessä Suomessa ensirekisteröidyistä autoista bensiini- ja dieselautoja oli 41,3 prosenttia, hybridiautoja 49,5 prosenttia ja sähkoautoja 8,2 prosenttia. Sähköautojen ensirekisteröinneissä Suomi on hännillä muihin Pohjoismaihin verrattuna. 

Syyskuun aikana Suomessa ensirekisteröidyistä autoista noin 11 prosenttia oli sähköautoja.

Sähköautojen määrä on kuitenkin kasvanut reilusti. Esimerkiksi vuoden 2018 aikana Suomessa ensirekisteröidyistä autoista sähköautoja oli vain 0,6 prosenttia. 

Hyviä ja huonoja puolia

Vantaalla asuva Mikko Niimes on ajanut sähköautoilla jo yhteensä kymmeniä tuhansia kilometrejä. Omaksi hankitulla Volkswagen ID.3:lla kilometrejä on kertynyt kymmenen tuhatta. 

Niimeksen mukaan sähköautoilun hyvät puolet peittoavat huonot puolet. Niitäkin kuitenkin on, etenkin taloudellisesti. 

– Tällaiselle sinkkutaloudessa asuvalle, asuntovelalliselle ja tällä hetkellä työtä etsivälle, niin eihän tämä mikään kaikista edullisin ratkaisu ole. 

Palaisitko takaisin bensa- tai dieselauton käyttäjäksi?

– Kustannusmielessä kyllä. Mutta jos rahasta ei ole kiinni, niin en missään nimessä, Niimes vastaa. 

Niimes lataa autoaan kotonaan omalla latauspisteellä, jonka asentaminen maksoi kokonaisuudessaan Niimekselle ja hänen naapurilleen noin 1 000 euroa. Hinnaksi jäi siis noin 500 per talous. Pääkaupunkiseudulta löytyy runsaasti myös julkisia latauspisteitä esimerkiksi kauppojen ja huoltoasemien pihalta.

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live

Niimes huomauttaa, että latauspisteillä kannattaa olla tarkkana siitä, paljonko lataus milläkin pisteellä maksaa. Osa latauspaikoista on ilmaisia. 

Niimeksen mukaan sähköauto soveltuu hyvin etenkin lyhyttä matkaa ajaville ja kaupungeissa asuville, joista latauspisteitä löytyy. 

– Ymmärrän, että muualla kuin kaupungissa asuvalle sähköauton omistaminen voi edelleen olla haaste, koska niitä latauspisteitä ei niin hirveästi ole. 

Aiheesta lisää keskiviikon Viiden jälkeen -ohjelmassa. Vieraaksi saapuu Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. 

Juttua päivitetty 07.10.21. Sitaattia täydennetty. 

Lue myös:

    Uusimmat