Sähköautojen latauspisteiden asennuskustannuksissa valtavia eroja – pienelle taloyhtiölle 9 000 euron yksikköhinta, jättihankkeessa 430 euroa

2:12
Katso uutisjuttu aiheesta!

Hallitus tukee kunnianhimoisesti autoilun sähköistymistä. Tukimallin joustamattomuus ei kuitenkaan kannusta kulukuriin kun ARA tarjoaa tukena kiinteän prosenttisumman toteutuneista kuluista. Taloyhtiöiden latausinfran rakentamisen kustannuksissa on lähes 10 000 euron eroja yhtä latauspistettä kohden.

Antti Rinteen hallitus päätti hallitusohjelmassaan, että liikenteen päästöistä vähennetään puolet. Vaikka ohjelman julkaisun jälkeen nykyisten hallituspuolueiden puheenjohtajista yli puolet on jo vaihtunut, hallituksen kunnianhimoinen tavoite on edelleen sama. Syksyn budjettiriihestä odotetaan ilmastoriihtä, myös liikenteen sähköistämiseen odotetaan lisärahaa.

Autoilun siirtymään polttomoottoreista sähkömoottoreihin kannustetaan toisaalta fossiilisten polttoaineiden verokohtelua kiristämällä, toisaalta sähköautoilua tukemalla.

Sähköautoilu on käyttäjälle usein raskas kustannustekijä sekä uuden auton hankinnassa että sen käytön mahdollistavan infrastruktuurin rakentamisessa. Suomen olosuhteissa siirtymä täyssähköautoon tarkoittaa käytännössä sitä, että kodin tai työpaikan pysäköintiin on saatava latausmahdollisuus.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on tarttunut tähän haasteeseen myöntämällä sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin avustuksia.

Käytännössä ARA siis myöntää suoraa tukea asunto-osake- ja vuokrataloyhtiöille tai tällaisten omistamille huoltoyhtiöille jotka hallinnoivat asukaspysäköintialueita. Avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti.

Ehtona tuelle on, että taloyhtiö rakentaa latausmahdollisuuden vähintään viidelle autopaikalle ja ARA:n myöntämä maksimitukisumma on avustuskaudesta riippuen 35–55 prosenttia toteutuneista kustannuksista. Lisäksi kustannuksille ohjeissa ilmoitetaan 90 000 euron kattoa.

Vuoden 2020 tukibudjetti haettiin tyhjäksi

ARA-tukea oli budjetoitu vuodelle 2020 yhteensä 5 miljoonaa euroa. Määrärahaa venytettiin lopulta ARA:n korjausavustusryhmän ryhmäpäällikkö Sami Turusen mukaan 1,9 miljoonalla yli budjetoidun. Silti se ei riittänyt kaikkiin jo tulleisiin avustushakemuksiin ja jäljellä oleviin hakemuksiin tehtiin avustuspäätökset kuluvan vuoden huhtikuussa.  

Osasyynä budjetin ylittäneen hakemussuman syntymiseen oli hallituksen päättämä ”koronatukikorotus” myös sähköautojen latausinfran rakentamisen tukiin. Päätös oli monessa tapauksessa raadollinen. Kesäkuussa käsitelty hakemus sai tukea maksimissaan 35 prosenttia toteutuneista kuluista kun taas heinäkuun alussa käsitellyt hakemukset saivatkin suurimmillaan jopa 55 prosenttia tukea. Vuodelle 2021 siirtyneet hakemukset käsiteltiin korotetuilla prosenteilla, mutta vuoden 2021 aikana lähetetyt hakemukset käsitellään taas tavallisilla matalammilla prosenttirajoilla.

Hakemusvuodet siis eivät ole siskoja keskenään, yli 10 prosentin tukierot on hankkeen koosta riippuen pieniä tai erittäin tuntuvia. Esimerkkinä Arabianrannan kaupunginosassa tehty laajamittainen sähköistäminen sai kokonaisuudessaan ARA-tukea kesäkuussa 2020 vahvistetulla päätöksellä 200 000 euroa, mutta heinäkuussa tukisumma olisikin ollut kymmeniätuhansia enemmän.

Sähköautokanta kasvaa erityisesti pääkaupunkiseudulla

Erityisesti täyssähkö auto on riippuvainen latauspisteiden hyvästä saatavuudesta. Suomeen rekisteröidyistä täyssähköautoista löytyykin pääkaupunkiseudulta yli puolet. Lukema ilmenee Sähköinen liikenne ry:n tuoreimman tilannekatsauksesta.

Julkisten latauspisteiden hyvän saatavuuden lisäksi täyssähköauton omistajalla on oltava latausmahdollisuus kotipihassa tai työpaikalla, monissa tapauksissa molemmissa. Siksi ei yllätä että pk-seutu korostuu myös ARA-avustusten saajissa. Merkillepantavaa onkin, että yksin Helsinkiin rakennettiin yli 35 prosenttia vuoden 2020 tuetuista latauspisteistä.

Hämmentävintä vuoden 2020 avustuspäätöksissä kuitenkin oli, että lähes 1600 tuettua latauspistettä rakennettiin yhteen kaupunginosaan Helsingin Arabianrantaan. Määrä on huomattava eli yli 20 prosenttia vuoden 2020 budjetista tuetuista latauspisteistä.

Alueellisesti voikin todeta että Arabianrannasta löytyy asukaspysäköinnin latauspiste (1 600kpl) joka kuudennelle Suomeen rekisteröidylle sähköautolle (11 500kpl).  

ARA valmis taloyhtiöiden latauspaikkabuumiin

Keskiviikkona 26.5. julkaistussa Kestävän kasvun ohjelmassa EU:n elpymisvaroista esitettiin latausinfran rakentamisavustukseen 20 miljoonan euron lisäystä. Lisäyksestä kohdentuu 17 miljoonaa euroa asuinrakennusten ja 3 miljoonaa euroa yritysrakennusten sähköautojen latausinfraan. Näköpiirissä siis siintää myös työpaikkojen latausinfran rakentamiselle kohdistettua tukea.

Tälle vuodelle avustuksesta korvamerkittiin lisäystä 7,5 miljoonaa euroa. Yhteensä ARA:n apua on tarjolla siis 2021 yli 13 miljoonaa euroa. Budjetti lisäys tulee tarpeeseen. Trendi on nouseva ja avustusta tarvitsevia taloyhtiöitä ilmoittautuu hakuun jatkuvasti lisää.

Kustannuksissa valtavia eroja

Jo mainittu Arabianrannan asukaspaikkojen sähköistys on poikkeuksellisen iso jopa maailman mittakaavassa. Hankkeen toteuttaneen Tehomen Oy:n toimitusjohtaja Jukka Voutilainen kertookin miksi hankkeesta selvittiin sen mittakaavaan nähden edullisesti.

ARA:lle toimitetun avustushakemuksen perusteella hankkeen kokonaiskustannus oli 602 454 euroa. Sillä hinnalla kuitenkin syntyi jopa 1 440 latauspistettä asukkaille. Megaluokan hankkeessa yhden pistokepaikan hinnaksi tulikin vain 430 euroa.

Vastaavasti, mitä pienempi hanke sitä suuremmat yksikkökustannukset. Esimerkkinä länsi-Helsingissä sijaitsevaan kuuden asunnon rivitaloyhtiöön asennettiin latausinfraa kuuteen autotalliin, kuudelle latauspisteelle. Yhden latauspisteen yksikköhinnaksi tuli yli 9 000 euroa. Veronmaksajien rahaa yhtä latauspistettä kohden paloi 5 000 euroa kappaleelta. Aika näyttää kuinka monta sähköautoa tähän kuuden asunnon ja kuuden latauspisteen yhtiöön tulevaisuudessa tulee.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja