Hallitus tukee kunnianhimoisesti autoilun sähköistymistä. Tukimallin joustamattomuus ei kuitenkaan kannusta kulukuriin kun ARA tarjoaa tukena kiinteän prosenttisumman toteutuneista kuluista. Taloyhtiöiden latausinfran rakentamisen kustannuksissa on lähes 10 000 euron eroja yhtä latauspistettä kohden.
Antti Rinteen hallitus päätti hallitusohjelmassaan, että liikenteen päästöistä vähennetään puolet. Vaikka ohjelman julkaisun jälkeen nykyisten hallituspuolueiden puheenjohtajista yli puolet on jo vaihtunut, hallituksen kunnianhimoinen tavoite on edelleen sama. Syksyn budjettiriihestä odotetaan ilmastoriihtä, myös liikenteen sähköistämiseen odotetaan lisärahaa.
Autoilun siirtymään polttomoottoreista sähkömoottoreihin kannustetaan toisaalta fossiilisten polttoaineiden verokohtelua kiristämällä, toisaalta sähköautoilua tukemalla.
Sähköautoilu on käyttäjälle usein raskas kustannustekijä sekä uuden auton hankinnassa että sen käytön mahdollistavan infrastruktuurin rakentamisessa. Suomen olosuhteissa siirtymä täyssähköautoon tarkoittaa käytännössä sitä, että kodin tai työpaikan pysäköintiin on saatava latausmahdollisuus.
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on tarttunut tähän haasteeseen myöntämällä sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin avustuksia.
Käytännössä ARA siis myöntää suoraa tukea asunto-osake- ja vuokrataloyhtiöille tai tällaisten omistamille huoltoyhtiöille jotka hallinnoivat asukaspysäköintialueita. Avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti.
Ehtona tuelle on, että taloyhtiö rakentaa latausmahdollisuuden vähintään viidelle autopaikalle ja ARA:n myöntämä maksimitukisumma on avustuskaudesta riippuen 35–55 prosenttia toteutuneista kustannuksista. Lisäksi kustannuksille ohjeissa ilmoitetaan 90 000 euron kattoa.