Onko Malmin lentokentän alasajo jo alkanut? Uudet vuokrasopimukset hämmentävät

Malmin lentokentän ykköshangaarin eli lentokonehallin määräaikaiset vuokrasopimukset lähenevät loppuaan. Toukokuun puolivälissä lentokoneita ei enää saa olla hangaarissa.

Hangaarin nykyiset vuokralaiset olisivat halukkaita jatkamaan 2400-neliöisen tilan vuokraajina. MTV Uutisten saamien tietojen mukaan kaupunki ei kuitenkaan halua edes neuvotella vuokrasopimusten jatkamisesta. Näin siitä huolimatta, että kaupunki on vuokrannut varsinaisen lentokentän lentotoimintaa ylläpitävälle Malmin lentokenttäyhdistykselle vuoden 2019 loppuun asti.

Malmin lentokentän maa-alue ja rakennukset siirtyivät vuoden alussa Finavialta Helsingin kaupungille. Kaupat oli tehty jo joulukuussa 2014. Finavialla oli alueella lukuisia vuokralaisia toimisto-, varasto- ja asuinrakennuksissa.

Vanhoille vuokralaisille on pääsääntöisesti tehty uudet vuokrasopimukset, kun isäntä vaihtui. Samalla käytäntöjä yhtenäistettiin, mikä johti siihen, että joidenkin vuokra laski, joidenkin nousi.

Kaupungin omistuksessa Malmin lentokenttäalueen vuokraaminen on jaettu eri tahoille. Maata eli käytännössä kiitorataa vuokraa Kiinteistöviraston tonttiosasto kun taas rakennuksia vuokraa Kiinteistöviraston tilakeskus. Kaupungin nimissä vuokraamista hoitaa myös Tukkutori, jonka vastuulla on tapahtumakäyttövuokraus.

Lentokoneilta pääsy kielletty

Malmin lentokentälle on tulossa Tukkutorin alaisuuteen kuuluvaa toimintaa, sillä lentokoneilta vapautuvaan hangaariin on suunnitteilla sekä teknobileet että autonäyttely.

Hangaaria lukuunottamatta Kiinteistöviraston tilakeskus on tehnyt uutena isäntänä toistaiseksi voimassaolevia vuokrasopimuksia alueen rakennuksista.

Hangaari, joka sanakirjamääritelmän mukaan tarkoittaa lentokonehallia, ilmeisesti haluttiin lähtökohtaisesti pois lentotoiminnasta, koska se vuokrattiin vanhoille vuokralaisille vain muutamaksi kuukaudeksi.

Vielä muutaman viikon ajan hangaarissa on yhteensä noin 40 eri omistajien lentokonetta. Kymmenkunta niistä on sellaisia, etteivät ne kestä ulkosäilytystä. Kaikkiaan siellä on tilaa 50 koneelle, mutta osa lähti pois talveksi tilanteen epävarmuuden vuoksi.

Lentokoneiden huoltoa ja korjaamista tekevät yritykset saavat vuokrata pienen osan hangaarista lentomekaanikon työtilaksi, mutta koneiden säilyttämiseen lentokonehallia ei enää 15.5.2017 jälkeen saa käyttää.

Hankala tilanne

Kiinteistöviraston tonttiosasto on vuokrannut Malmin lentokentän eli kiitoradan Malmin lentokenttäyhdistykselle, joka kerää vuokran jäseniltään. Vajaan sadantuhannen euron vuosivuokra kootaan konekohtaisista vuosimaksuista, henkilökohtaisista lentäjämaksuista sekä laskeutumismaksuista.

Vuokran lisäksi maksuilla katetaan kentän huolto kuten auraaminen ja asfalttivaurioiden paikkakorjaukset.

Lentopiireissä arvellaan yleisesti, että hangaarista luopumisen jälkeen moni etsii koneelleen uuden kotikentän. Jos koneita poistuu Malmin vahvuudesta, luultavasti se tarkoittaa jäljelle jääville kohovia maksuja.

Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimen apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki, jonka vastuualueelle myös Malmin lentokentän alue rakennuksineen kuuluu, on vuosilomalla eikä MTV Uutiset tavoittanut häntä useista yrityksistä huolimatta kommentoimaan kentän tilannetta. 

Lue myös:

    Uusimmat