Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko 15-vuotias kypsä kevyauton rattiin? Liikenneturva huolissaan turvallisuusriskistä

Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joihin on asennettu nopeusrajoitin. Kevytautolla saa ajaa korkeintaan 60 kilometrin tuntinopeutta.
Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joihin on asennettu nopeusrajoitin. Kevytautolla saa ajaa korkeintaan 60 kilometrin tuntinopeutta.Lehtikuva
Julkaistu 03.03.2019 05:21

MTV UUTISET – STT

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen on huolissaan kevytautojen aiheuttamasta turvallisuusriskistä. Kevytautoilla saavat ajaa ensi marraskuusta lähtien 15-vuotiaat. Mopoautoilla on sama ikäraja.

– Tiedämme ihmisten aivojen kehityksestä, että nuori 15-vuotias ei pysty ottamaan samanlaista vastuuta – ei itsestään eikä muista kulkijoista – kuin aikuinen kokeneempi henkilö, Tarvainen arvioi.

Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joihin on asennettu nopeusrajoitin. Kevytautoilla saa ajaa 60 kilometrin tuntinopeutta. Mopoautoissa raja on 45 kilometriä tunnissa.

Kevytautot mopoautoja turvallisempia

Eduskunta hyväksyi joulukuussa kevytautojen korkeamman nopeusrajoituksen äänin 167–12 vastoin hallituksen esittämää matalampaa nopeusrajoitusta. Kevytautojen puolesta puhuu muun muassa mopoautoja selkeästi parempi turvallisuus.

– Mopoauton törmäysturvallisuus ei ole samaa luokkaa kuin auton. Se on kevytrakenteinen ja jää törmäyksissä heikommalle. Auto on parempi siinä suhteessa, Tarvainen myöntää.

Myös Autotuojien ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio korostaa kevytautojen turvatekniikkaa. Kevytautoiksi kelpaavat vain vuonna 2015 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt autot. Niiden turvatekniikka on edistynyttä.

– Nuorelle ja kokemattomalle kuljettajalle kevytauto on ehdottomasti parannus nykytilaan, jossa haja-asutusalueiden ja pikkukaupunkien nuoriso taittaa matkansa mopolla, mopoautolla tai jopa maataloustraktorilla, Kallio sanoo.

Uusia turvallisuusjärjestelmiä

Autojen turvallisuuteen vaikuttaa se, miten hyvin ne pysyvät kuljettajan hallinnassa. Kallion mukaan auton ikärajoituksen vuoksi kaikissa kevytautoissa on pakollisena ajonvakautusjärjestelmä (ESC), joka korjaa kuljettajan tekemiä virheitä tiettyyn rajaan saakka.

– Ajonvakautus auttaa vaikeissa oloissa liukkaalla pysymään paremmin tiellä, Tarvainen vahvistaa.

Pakolliseksi on tulossa myös automaattinen hätäjarrutus, joka reagoi esimerkiksi tiellä oleviin jalankulkijoihin kuljettajan toiminnasta riippumatta. Automaattinen hätäjarrutus on jo saatavissa enemmistöön automalleista

Tarvainen pitää automaattista hätäjarrutusta hienona ja tärkeänä ominaisuutena. EU säätänee automaattisen hätäjarrutuksen pakolliseksi arviolta vuodesta 2021 alkaen.

Nopeusrajoituksella vaikutuksia

Tarvaisen mukaan korkeammalla nopeusrajoituksella on kuitenkin selvä vaikutus jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuteen.

– Kuolemanriski riippuu siitä, törmätäänkö kävelijään neljällä- vai kuudellakympillä, Tarvainen arvioi.

Kallio myöntää nopeuden vaikuttavan onnettomuuksiin. Hän muistuttaa kuitenkin, että nykyisissä autoissa on kiinnitetty huomiota jalankulkijoihin. Muun muassa keulan muotoilulla ja pehmeillä materiaaleilla pyritään lieventämään seurauksia. Jalankulkijoiden turvallisuus on yksi osa autojen törmäystestejä.

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa kuoli viime vuonna liikenteessä 223 ihmistä, joista 21 oli jalankulkijoita ja 14 pyöräilijöitä. 

Lisää aiheesta:

Kevytautojen tulevaisuus on vaakalaudalla hyödyistä huolimatta: "Olisi turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto mopoautolle"Kevytautoista syntynyt soppa jäädytti mopoautojen myynnin lähes täysin – "Ei ole uskallettu tehdä hankintoja"Kevytauton rattiin pääsee ilman käytännön ajo-opetusta – muiden tienkäyttäjien turvallisuus mietityttää: "15-vuotias lapsi laitetaan kylmiltään liikenteeseen"Mikä ajoneuvoksi alaikäiselle? Kevytauto on turvallinen ja taloudellinen vaihtoehtoMiksi mopoauto on liikenteessä niin turvaton?Mopoautojen liikennevahingot lisääntyneet reilusti
NuoretKevytautotLiikenneAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Nuoret
  • 12.9.08:25
    Sosiaalinen media

    Näetkö somessa ahdistavaa materiaalia? Näin nollaat algoritmit

  • 10.9.16:01
    Lapset

    Maailmassa on nyt enemmän ylipainoisia kuin alipainoisia lapsia

  • 5.9.16:27
    Liikenneonnettomuudet

    Auto vajosi louhokseen, kaksi nuorta kuoli – samana päivänä ajokortin saaneen 17-vuotiaan kuskin rikosepäilyt tarkentuivat

  • 5.9.08:56
    Yrittäjyys

    Kysely: Nuorten yrittäjyysasenteet ennätysmyönteisiä

  • 3.9.16:08
    Orpon hallitus

    Asiantuntija: Hallituksen työseteli nuorille on hetken hurmaa, mutta hankkeessa on pointtinsa