Onko 15-vuotias kypsä kevyauton rattiin? Liikenneturva huolissaan turvallisuusriskistä

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen on huolissaan kevytautojen aiheuttamasta turvallisuusriskistä. Kevytautoilla saavat ajaa ensi marraskuusta lähtien 15-vuotiaat. Mopoautoilla on sama ikäraja.

– Tiedämme ihmisten aivojen kehityksestä, että nuori 15-vuotias ei pysty ottamaan samanlaista vastuuta – ei itsestään eikä muista kulkijoista – kuin aikuinen kokeneempi henkilö, Tarvainen arvioi.

Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joihin on asennettu nopeusrajoitin. Kevytautoilla saa ajaa 60 kilometrin tuntinopeutta. Mopoautoissa raja on 45 kilometriä tunnissa.

Kevytautot mopoautoja turvallisempia

Eduskunta hyväksyi joulukuussa kevytautojen korkeamman nopeusrajoituksen äänin 167–12 vastoin hallituksen esittämää matalampaa nopeusrajoitusta. Kevytautojen puolesta puhuu muun muassa mopoautoja selkeästi parempi turvallisuus.

– Mopoauton törmäysturvallisuus ei ole samaa luokkaa kuin auton. Se on kevytrakenteinen ja jää törmäyksissä heikommalle. Auto on parempi siinä suhteessa, Tarvainen myöntää.

Myös Autotuojien ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio korostaa kevytautojen turvatekniikkaa. Kevytautoiksi kelpaavat vain vuonna 2015 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt autot. Niiden turvatekniikka on edistynyttä.

– Nuorelle ja kokemattomalle kuljettajalle kevytauto on ehdottomasti parannus nykytilaan, jossa haja-asutusalueiden ja pikkukaupunkien nuoriso taittaa matkansa mopolla, mopoautolla tai jopa maataloustraktorilla, Kallio sanoo.

Uusia turvallisuusjärjestelmiä

Autojen turvallisuuteen vaikuttaa se, miten hyvin ne pysyvät kuljettajan hallinnassa. Kallion mukaan auton ikärajoituksen vuoksi kaikissa kevytautoissa on pakollisena ajonvakautusjärjestelmä (ESC), joka korjaa kuljettajan tekemiä virheitä tiettyyn rajaan saakka.

– Ajonvakautus auttaa vaikeissa oloissa liukkaalla pysymään paremmin tiellä, Tarvainen vahvistaa.

Pakolliseksi on tulossa myös automaattinen hätäjarrutus, joka reagoi esimerkiksi tiellä oleviin jalankulkijoihin kuljettajan toiminnasta riippumatta. Automaattinen hätäjarrutus on jo saatavissa enemmistöön automalleista

Tarvainen pitää automaattista hätäjarrutusta hienona ja tärkeänä ominaisuutena. EU säätänee automaattisen hätäjarrutuksen pakolliseksi arviolta vuodesta 2021 alkaen.

Nopeusrajoituksella vaikutuksia

Tarvaisen mukaan korkeammalla nopeusrajoituksella on kuitenkin selvä vaikutus jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuteen.

– Kuolemanriski riippuu siitä, törmätäänkö kävelijään neljällä- vai kuudellakympillä, Tarvainen arvioi.

Kallio myöntää nopeuden vaikuttavan onnettomuuksiin. Hän muistuttaa kuitenkin, että nykyisissä autoissa on kiinnitetty huomiota jalankulkijoihin. Muun muassa keulan muotoilulla ja pehmeillä materiaaleilla pyritään lieventämään seurauksia. Jalankulkijoiden turvallisuus on yksi osa autojen törmäystestejä.

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa kuoli viime vuonna liikenteessä 223 ihmistä, joista 21 oli jalankulkijoita ja 14 pyöräilijöitä. 

Lue myös:

    Uusimmat