Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mopoautojen liikennevahingot lisääntyneet reilusti

Mopoautoilijat ovat useimmiten osallisina peräänajo-, risteys- ja peruutusonnettomuuksissa.
Mopoautoilijat ovat useimmiten osallisina peräänajo-, risteys- ja peruutusonnettomuuksissa. Lehtikuva
Julkaistu 22.02.2017 11:26

MTV UUTISET – STT

Mopoautojen ulkokuori voi hämätä ja saada kulkupelin näyttämään turvalliselta. Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan mopoauto on kuitenkin turvallisuudeltaan verrattavissa mopoon.

– Ympärillä oleva kuori saattaa luoda jonkinlaista turvallisuudentunnetta, mutta ei mopoautoa ole tehty kestämään kummoistakaan törmäystä, ainoastaan kantamaan kuljettaja. Sen kehikko lähinnä pitää muovinpaloja paikoillaan, Valtonen toteaa.

Valtosen mukaan mopoauton muovinen kuori hajoaa lähestulkoon aina törmäyksessä.

– Mopoauton alumiininen runkokehikko vaimentaa törmäystä vähän. Suoja on hieman parempi kuin mopossa, jos turvavyö on päällä ja kuljettaja pysyy paikoillaan, Valtonen sanoo.

9:00Mopoautojen turvallisuus puhuttaa – Autoliitto: Ajokortin ikärajaa voisi laskea

Turvavyö auttaa

Liikenneturvan kokoaman tilaston mukaan mopoautoilijat ovat useimmiten osallisina peräänajo-, risteys- ja peruutusonnettomuuksissa. Liikennevakuutuksesta korvattiin vuonna 2014 yli 1200 liikennevahinkoa, joissa mopoauto oli osallisena. Mopoautojen liikennevahingot ovat lähes kaksinkertaistuneet vuosien 2010–2014 aikana, mutta kuolemaan johtaneita kolareita on vain muutama. 

Valtosen mukaan mopoon verratessa mopoauton eduksi voi laskea kaatumisen estävät neljä pyörää.

– Esimerkiksi peräänajotilanteessa mopoilija kaatuu ja lentää asvalttiin törmäyksen lisäksi. Mopoautossa kuljettaja jää turvavöissä penkkiin. Paitsi, jos törmäys on niin kova, että toisen kulkuneuvon törmäys ylettyy kuljettajaan asti. Kyseessä on kuitenkin melko marginaalinen ero, kertoo Valtonen.

1:00Mopoautolle käy kolaritilanteessa huonosti

Nopeus puhuttaa

Ylikomisario Pekka Höök Helsingin poliisista kertoo, etteivät mopoautot ole aiheuttaneet suurta huolta pääkaupunkiseudulla, koska niiden nopeusero muuhun liikenteeseen ei ole suuri. Mopoautolla saa ajaa korkeintaan 45 kilometriä tunnissa. 

Höök arvelee tilanteen olevan erilainen alueilla, joilla mopoautot ajavat paljon maanteillä. Nopeusero kasvaa muun liikenteen ajaessa 80-100 kilometrin tuntinopeusrajoituksen mukaan.

– Totta kai mopoautolla on suurempi riski olla siellä liikenteessä kuin henkilöautolla. Jos onnettomuus tapahtuu, on mopoauto altavastaaja. Valitettavasti ei ole törmäystesteistä viittä tähteä saaneita mopoautoja, Höök sanoo.

Myös Liikenneturvan koulutusohjaajan Toni Vuoriston mukaan mopoautot sopivat paremmin taajama-ajoon. Hänellä ei kuitenkaan ole tutkimustietoa, joka viittaisi mopoautojen nopeuden nostamisen parantavan niiden turvallisuutta maanteillä.

– Jos valtatiellä suistutaan ojaan, onko parempi, että vauhtia olisi ollut enemmän kuin 45 kilometriä tunnissa, Vuoristo toteaa.

Vuoriston mukaan kaikkein vakavimmissa onnettomuuksissa ei ole löytynyt mitään seikkaa, joka puoltaisi nopeampaa vauhtia.

– Mopoautoja ei pidä virittää ja luulla niistä tulevan turvallisia, Vuoristo sanoo. 

Lisää aiheesta:

Mopoautojen suosio hiipumassa: Tässä ovat Suomen suurimmat mauto-maakunnatKevytauton rattiin pääsee ilman käytännön ajo-opetusta – muiden tienkäyttäjien turvallisuus mietityttää: "15-vuotias lapsi laitetaan kylmiltään liikenteeseen"Onko 15-vuotias kypsä kevyauton rattiin? Liikenneturva huolissaan turvallisuusriskistäMiksi mopoauto on liikenteessä niin turvaton?Pysyykö mopo hanskassa? Nappaa tästä vinkit turvalliseen mopoiluunOpastus ja valvonta elintärkeää – nämä asiat mopoautoilijan vanhemman tulee huomioida
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 21:09
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja: Räjähdyksellä saattaa olla kolmaskin uhri

  • 19:55
    Hyvän mielen jutut

    Drooni, alien vai Halloween-keiju? Outo olento tallentui Riitan mökin valvontakameraan

  • 19:18
    Mäntsälä

    Poliisi tavoitti miehen, jonka arveltiin olleen avun tarpeessa

  • 17:09
    Kuolemantapaukset

    Kaksi kuollut Joroisten räjähdyksessä – tämän poliisi kertoo nyt

  • 14:24
    Räjähdykset

    Hotellin edustalla iso räjähdys Joroisissa – pakettiauto leimahti "tulipalloksi"