Mopoautojen liikennevahingot lisääntyneet reilusti

Mopoautojen ulkokuori voi hämätä ja saada kulkupelin näyttämään turvalliselta. Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan mopoauto on kuitenkin turvallisuudeltaan verrattavissa mopoon.

– Ympärillä oleva kuori saattaa luoda jonkinlaista turvallisuudentunnetta, mutta ei mopoautoa ole tehty kestämään kummoistakaan törmäystä, ainoastaan kantamaan kuljettaja. Sen kehikko lähinnä pitää muovinpaloja paikoillaan, Valtonen toteaa.

Valtosen mukaan mopoauton muovinen kuori hajoaa lähestulkoon aina törmäyksessä.

– Mopoauton alumiininen runkokehikko vaimentaa törmäystä vähän. Suoja on hieman parempi kuin mopossa, jos turvavyö on päällä ja kuljettaja pysyy paikoillaan, Valtonen sanoo.

Mopoautojen turvallisuus puhuttaa – Autoliitto: Ajokortin ikärajaa voisi laskea 9:00

Turvavyö auttaa

Liikenneturvan kokoaman tilaston mukaan mopoautoilijat ovat useimmiten osallisina peräänajo-, risteys- ja peruutusonnettomuuksissa. Liikennevakuutuksesta korvattiin vuonna 2014 yli 1200 liikennevahinkoa, joissa mopoauto oli osallisena. Mopoautojen liikennevahingot ovat lähes kaksinkertaistuneet vuosien 2010–2014 aikana, mutta kuolemaan johtaneita kolareita on vain muutama. 

Valtosen mukaan mopoon verratessa mopoauton eduksi voi laskea kaatumisen estävät neljä pyörää.

– Esimerkiksi peräänajotilanteessa mopoilija kaatuu ja lentää asvalttiin törmäyksen lisäksi. Mopoautossa kuljettaja jää turvavöissä penkkiin. Paitsi, jos törmäys on niin kova, että toisen kulkuneuvon törmäys ylettyy kuljettajaan asti. Kyseessä on kuitenkin melko marginaalinen ero, kertoo Valtonen.

Mopoautolle käy kolaritilanteessa huonosti 1:00

Nopeus puhuttaa

Ylikomisario Pekka Höök Helsingin poliisista kertoo, etteivät mopoautot ole aiheuttaneet suurta huolta pääkaupunkiseudulla, koska niiden nopeusero muuhun liikenteeseen ei ole suuri. Mopoautolla saa ajaa korkeintaan 45 kilometriä tunnissa. 

Höök arvelee tilanteen olevan erilainen alueilla, joilla mopoautot ajavat paljon maanteillä. Nopeusero kasvaa muun liikenteen ajaessa 80-100 kilometrin tuntinopeusrajoituksen mukaan.

– Totta kai mopoautolla on suurempi riski olla siellä liikenteessä kuin henkilöautolla. Jos onnettomuus tapahtuu, on mopoauto altavastaaja. Valitettavasti ei ole törmäystesteistä viittä tähteä saaneita mopoautoja, Höök sanoo.

Myös Liikenneturvan koulutusohjaajan Toni Vuoriston mukaan mopoautot sopivat paremmin taajama-ajoon. Hänellä ei kuitenkaan ole tutkimustietoa, joka viittaisi mopoautojen nopeuden nostamisen parantavan niiden turvallisuutta maanteillä.

– Jos valtatiellä suistutaan ojaan, onko parempi, että vauhtia olisi ollut enemmän kuin 45 kilometriä tunnissa, Vuoristo toteaa.

Vuoriston mukaan kaikkein vakavimmissa onnettomuuksissa ei ole löytynyt mitään seikkaa, joka puoltaisi nopeampaa vauhtia.

– Mopoautoja ei pidä virittää ja luulla niistä tulevan turvallisia, Vuoristo sanoo. 

Lue myös:

    Uusimmat