Olympialaisten sponsorit varpaillaan

Olympia

Olympialaisia sponsoroivat suuryritykset ovat pysyneet Pekingin tukena kisojen boikottivaatimuksista huolimatta.

Asiantuntijoiden mukaan Kiinan markkinoiden taloudellinen merkitys painaa suuryritysten vaakakupissa länsimaisen kuluttajan närkästystä enemmän. Coca-colan, Visan, Volkswagenin ja Adidaksen kaltaisilla suuryrityksillä on Kiinassa niin suuret taloudelliset panokset, että ne eivät uskalla vihastuttaa Kiinan päättäjiä painostuksella tai boikottipuheilla.

- Kiinan hallitus toimii 1,3 miljardin potentiaalisen kuluttajan portinvartijana, joten yritykset valitsevat sanansa hyvin tarkasti. Kukaan ei halua puhua sellaista, mitä voitaisiin käyttää myöhemmin heitä vastaan, selittää neuvonantaja Damien Ryan Ryan Financial Communicationsistä.

Vielä kolme kuukautta sitten Pekingin olympialaiset näyttivät sponsoreiden unelmalta. Nyt sponsorisopimuksesta kymmeniä miljoonia dollareita maksaneet suuryritykset ovat saaneet vastaansa äänekkäät kampanjaryhmät, jotka vaativat yrityksiä painostamaan Kansainvälistä olympiakomiteaa ja kisojen järjestäjiä.

Esimerkiksi Students for a Free Tibet -järjestö vaatii olympiasoihdun kulkureitin siirtämistä pois Tiibetistä sponsoreihin kohdistuvan boikottikampanjan uhalla.

Dream for Darfur -organisaation tavoitteena on saada Kiina auttamaan Sudanin maakunnan rauhoittamisessa. Olympialaisten sponsoreita organisaatio vaatii puhumaan asiasta julkisesti. Jos ne eivät tee näin, Dream for Darfur uhkaa yrityksiä muun muassa suurilla mielenosoituksilla.

Varovaisia lausuntoja

Puun ja kuoren väliin jääneet suuryritykset ovat olleet varovaisia kannanotoissaan. Esimerkiksi Coca-cola piti lausunnossaan epäsopivana kommentoida yksittäisten valtioiden poliittista tilannetta. Adidas uskaltautui omassa lausunnossaan varovaisesti toivomaan Tiibetin tilanteen pikaista rauhoittumista. Molemmat yritykset vakuuttivat kuitenkin järkkymätöntä sitoutumistaan Pekingin kesäolympialaisiin.

Maltilliset lausunnot kätkevät taakseen huolestuneen sponsorin, joka pyrkii minimoimaan mahdolliset vahingot eri keinoin. Markkinoinnin asiantuntijoiden mukaan sponsoriyritykset ovat perustaneet erilaisia kriisiryhmiä ja budjetoineet lisää rahaa mediakonsultteihin. Myös Pekingin olympialaisten järjestelykomitean kanssa on käyty keskusteluja - epävirallisella tasolla luonnollisesti.

Lue myös:

    Uusimmat