Olutpakkausten hintakilpailu on kiristynyt

Suurten olutsalkkujen hinnat vähittäiskaupoissa ovat laskusuunnassa, sanovat STT:n haastattelemat panimoalan edustajat.

Esimerkiksi Olvin toimitusjohtaja arvioi, että hintakilpailu on kiristynyt selvästi vuoden aikana.  

– Etenkin 24-packeissa eli kampanjasalkuissa hinta on laskenut ja hintakilpailu kiristynyt voimakkaasti, kertoo Olvin toimitusjohtaja Lasse Aho.  

Tarkkoja hintatietoja ei kuitenkaan ole edes suuria panimoita edustavalla Panimoliitolla.  Hintaan vaikuttaa muun muassa kuluttajien heikentynyt ostovoima, minkä takia kaupat houkuttelevat asiakkaita halvalla oluella.  

– On totta, että tietyille ihmisille on merkitystä kauppapaikan valintaan sillä, että missä on edullinen olut, sanoo S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.  

Toinen syy hintakilpailun kiihtymiseen on alkoholin matkustajatuonti. Panimoille ykköstuotteen eli oluen hinnan vajoaminen on hankala tilanne.   

– Katteet ovat huolestuttavasti pienentyneet, Olvin Aho huokaa.  
Tämä on näkynyt muun muassa työntekijämäärässä. Alalta on kadonnut Panimoliiton mukaan tuhansia työpaikkoja viime vuosina.  

Lue myös:

    Uusimmat