Oluen mainoskiista kuohuu Puolassa

Puolan poliittisen keskustelun pintavaahdoksi on tänä kesänä noussut kysymys oluen mainonnasta. Yli 1,5-prosenttisten alkoholijuomien mainonta on maassa kielletty, mutta siitä huolimatta Puolan tienvarsien ja kaupunkien mainostaulut kuohuvat vaaleasta vaahdosta ja helmeilevän kylmistä olutpulloista.

Tarkkasilmäinen huomaa, että pullojen kyljessä lukee pienellä sana 'alkoholiton'. Puolaa hallitsevat kaksi pääpuoluetta Solidaarisuus-rintama (AWS) ja Vapauden liitto (UW) kiistelevät nyt siitä pitäisikö myös alkoholittoman oluen mainonta kieltää vai olisiko mahdollisesti vahvempienkin oluiden mainonta sallittava.

AWS:n enemmistö on täyden kiellon kannalla, UW sallisi vahvojenkin oluiden mainonnan. Puolueen mielestä oluen kulutusta kannattaa lisätä, koska se vähentää ongelmallista votkan juontia. Puolalaiset panimot ryhtyivät noin vuosi sitten käyttämään nykyisestä laista löytynyttä aukkoa hyväkseen. Laki ei kiellä alkoholittoman oluen mainontaa vaikka sen tuotemerkki olisikin lähes täsmälleen sama kuin alkoholia sisältävän tuotteen.

Puolan kuluttajaliiton puheenjohtaja Malgorzata Niepokuczycka otti asian esille ennen poliitikkoja haastamalla maan suurimman Zywiec-panimon oikeuteen sanoen sen mainonnan rikkovan sekä rehdistä kilpailusta että raittiuskasvatuksesta säädettyjä lakeja. Niepokuczycka perusti kantansa teettämäänsä haastattelututkimukseen, jossa 1000 ihmiseltä kysyttiin mainosten viestistä. Vastaajista 94 prosenttia sanoi niiden mainostavan vahvoja oluita.

Oluen mainonnan salliva laki sai parlamentin alahuoneessa sejmissä enemmistön taakseen, mutta Solidaarisuuden niukalla enemmistöllä hallitsemassa senaatissa sitä ei enää hyväksytty ja lakiehdotus palautettiin takaisin sejmiin. Ennen lain uudelleen käsittelyä ja sen menemistä presidentti Aleksander Kwasniewskin vahvistettavaksi siihen etsitään kompromisseja. Julkisuudessa on mm. esitetty, ettei olutta saisi mainostaa televisiossa ennen klo 20 illalla eikä alaikäisille tarkoitettujen ohjelmien yhteydessä. Niinikään on esitetty, ettei olutmainoksia saisi sijoittaa 100 metriä lähemmäs kouluja. Mainokset eivät myöskään saisi vihjailla, että oluen juominen edistää urakehitystä ja menestymistä elämässä. Oluen kulutus Puolassa oli viime vuonna 45 litraa asukasta kohden, kun se edellisenä vuonna oli 33 litraa.

(STT-Pentti Väistö)

Lue myös:

    Uusimmat