Oletko veneilijänä täysi noviisi? Näihin virheisiin moni kaltaisesi sortuu tänäkin kesänä

Näin vauhdikkaasti viilettää Helsingin poliisin tuhatheppainen partiovene Ville 1 1:20
Näin vauhdikkaasti viilettää Helsingin poliisin tuhatheppainen partiovene Ville 1.

Moni kokematon veneilijä sortuu virheisiin, jotka olisivat vältettävissä paremmalla valmistautumisella.

Vakuutusyhtiö If kertoo tiedotteessaan, että sen korvaamat venevahingot lisääntyivät ensimmäisenä koronakesänä 2020 kolmanneksella. Se arvioi, että myös kesä 2021 tulee olemaan vesillä vauhdikas.

Traficomin tilastot kertovat, vesikulkuneuvojen ensirekisteröintien määrä kasvoi viime vuonna noin viidenneksen, ja kasvu on jatkunut tänä keväänä. Myös käytetyille veneille on riittänyt ostajia, ja samaan aikaan vuokraveneily on yleistynyt.

Ifin mukaan uusien veneilijöiden vahingot johtuvat useimmiten joko virheellisestä tai puutteellisesta navigoinnista tai siitä, ettei kuljettaja tunne venettä riittävän hyvin. Etenkin vesijeteillä sattuvissa vahingoissa korostuu vakuutusyhtiön mukaan myös riskien ottaminen.

Yleisimpiä havereita vesillä ovat erilaiset törmäykset kivikkoon tai karille sekä pohjakosketukset. Eniten vahinkoja sattuu silloin, kun vesillä on ruuhkaa eli kaikkein tyypillisimmin heinäkuisena lauantaina.

– Haasteet navigoinnissa johtavat väylältä ulosajoihin, jolloin ajaudutaan matalikkoihin ja sen myötä kiviin. Veneensä toimintaa tuntematon kippari puolestaan sortuu usein turhan kovaan tilannenopeuteen, rantautuu liian ahtaisiin väleihin tai törmää laituriin tai rantaan kovalla vauhdilla. Nämä kaikki aiheuttavat vaaratilanteita oman veneen ja seurueen lisäksi muille venekunnille etenkin vilkkaissa satamissa, kuvailee Ifin korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen yhtiön tiedotteessa.

Viime vuonna voimaan tulleen uuden vesiliikennelain mukaan veneelle pitää aina nimetä päällikkö, joka vastaa kaikkien veneessä olevien turvallisuudesta. Päällikkö vastaa myös siitä, että pelastusliivit on kaikilla puettuina, mikäli olosuhteet niin edellyttävät. Niiden jatkuvaa käyttöpakkoa ei kuitenkaan ole laissa jatkossakaan.

– Näemme, että entistä selkeämmät pelisäännöt tukevat kaikkia veneilijöitä ja auttavat näin vastuullisen veneilykulttuurin leviämistä, painottaa liikennejärjestelmäpalveluiden ylijohtaja Jarkko Saarimäki Traficomista totesi keväällä 2020.

Päällikön, joka on lähtökohtaisesti veneen kuljettaja, vastuulle kuuluu esimerkiksi tarkistaa, että mukana ovat pakolliset varusteet: pelastusliivit, tyhjennysväline kuten äyskäri tai pumppu, airot tai mela sekä moottoriveneissä käsisammutin.

– Vesille lähtiessä tärkein turvavaruste on kapteenin riittävät veneilytaidot. Mikäli olet äskettäin hankkinut ensimmäisen veneesi tai kokeilet vuokravenettä, kannattaa varmistaa oma osaaminen osallistumalla esimerkiksi veneily- tai navigaatiokurssille, Ifin Virtanen painottaa.

Lähteet: If, Traficom

Lue myös:

    Uusimmat