Nykytaide romantisoituu

Tyylisuuntien aaltoliikkeessä on tultu siihen pisteeseen, jossa voi jo sanoa, että modernismin askeettisuus kylmää ja kyllästyttää.

Puhdas niukkalinjaisuus ei enää virkistä eikä lämmitä. Vastavoimana taitelijat ammentavat nytkin historiasta, kansanperinteestä, hovitaiteesta tai urbaaniperinteestä. Nyt retroillaan.

Nykytaiteen museo Emma esittelee viidestä Pohjoismaasta yhden huippumuotoilijan kustakin. Kaikki retroilevat.

Suomea edustava Harri Koskinen romantisoi ja luo uustyyliä Alvar Aallosta ja Kaj Frankista jalostamalla ja uudistamalla heidän funktionaalisuutensa puhuttelemaan nykypäivän estetiikkaa, sanoo näyttelyn kuraattori Ted Hesselbom Göteborgin Röhsska museosta.

Tuleeko tästä historiaa?

Museojohtaja Hesselbom näkee retroilun vahvempana trendinä kuin moni muu - vielä.

– Kutsun sitä vintageksi. Siitä tulee aikamme vallitseva trendi, sanoo Hesselbom.

– Kansallisromantiikkaa seurasi funktionalismi ja sitä modernismi. Nyt on vintage.

– Taiteilijat eivät halua olla vaikeasti ymmärrettäviä vaan toimivat vuorovaikutuksessa laajan yleisön kanssa, tietä tälle antavat avatgardistinen kryptisyys ja yhteiskuntatutkimus.

Kitschiä vai taidetta?

Luonnollisen kokoinen hevospatsas lampunvarjostimena herättää kysymyksen taiteesta. Hessebom kiirehtii selittämään, ettei se ole kitschiä. Lamppu on ollut hänen omassa työhuoneessaan ja jokainen sen nähnyt haluaa kuulemma koskettaa sitä, rohkeimmat kiivetä selkään.

– Tässä on jotakin kaikille tuttua ja sympaattista.

Näyttelyyn on valittu ne, jotka ovat viiden viime vuoden aikana voittaneet yhden maailman suurimpana pidetyn design-palkinnon, Torsten ja Wanja Söderbergin miljoonan kruunun tunnustuksen.

Näyttely on auki syyskuun puoliväliin.

Lue myös:

    Uusimmat