Nokia menetti asemia kuuden suuren kilpailussa

Nokia pysyi kuitenkin yhä ylivoimaisesti suurimpana matkapuhelinyhtiönä.

Siemensin matkapuhelin

Nokia menetti viime vuonna hieman markkinoita neljälle suurelle kilpailijalleen Motorolalle, Samsungille, LG:lle ja SonyEricssonille.

Siemensin osuus maailman matkapuhelinmarkkinoiden kuuden suuren markkinakakusta supistui yhtiöiden tilinpäätösten perusteella Nokian tavoin viime vuonna.

Nokia säilytti edelleen ylivoimaisesti suurimman matkapuhelinyhtiön aseman. Se myi kaksinkertaisesti matkapuhelima verrattuna toiseksi suurimpaan Motorola. Nokian keväällä tapahtunut markkinaosuuden menetys söi kuitenkin vaikeasti takaisin vallattavia markkinoita ja kannattavuutta.

Nokia myi viime vuonna 207,7 miljoonaa puhelinta ja Motorola 104,5 miljoonaa puhelinta. Markkinoiden kolmosen Samsungin myynti nousi 96,5 miljoonaan puhelimeen. Siemens myi 49,4 miljoonaa puhelinta, viidenneksi noussut LG 44,0 miljoonaa puhelinta ja SonyEricsson 42,3 miljoonaa puhelinta.

Kuuden suuren valmistajan myynti nousi niiden omien ilmoitusten mukaan viime vuonna yhteensä 534,4 miljoonaan puhelimeen. Niiden myynti kasvoi vuodessa keskimäärin viidenneksen.

LG, Samsung ja SonyEricsson nopempia nousijoita

Nokian pääjohtaja Jorma Ollila arvioi maailman matkapuhelinmarkkinoiden kokonaismyynnin olleen viime vuonna 643 miljoonaa puhelinta. Maailman matkapuhelinmarkkinat kasvoivat viime vuonna 23,7 prosenttia, jos kasvu lasketaan markkinatutkimusyhtiö Gartnerin vuoden 2003 luvuista ja Ollilan viime vuoden markkina-arviosta. Vuonna 2003 maailmassa myytiin Gartnerin mukaan 520 miljoonaa matkapuhelinta.

Nokian ja Siemensin osuuden lasku johtui siitä, että molempien yhtiöiden myynnin kasvu jäi suurimpia kilpailijoita hitaammaksi. Nopeimmin viime vuonna kasvattivat myyntiä LG, Samsung ja SonyEricsson.

Tarkemmat tiedot viime vuoden matkapuhelinmyynnistä valmistuvat vasta myöhemmin keväällä. Gartnerin toissa vuoden ja Ollilan viime vuoden markkina-arvion perusteella muiden kuin kuuden suuren valmistajan yhteenlaskettu markkinaosuus olisi supistunut viime vuonna 1,5 prosenttiyksikköä. Suhteellisesti eniten asemiaan olisivat viime vuonna vahvistaneet Samsung ja LG.

Strategy Analytics antaa Nokialle 33 prosentin markkinaosuuden

Tutkimuslaitos Strategy Analytics vahvistaa, että Nokian osuus maailman matkapuhelinmarkkinoista oli selvässä nousussa viime vuoden loka-joulukuussa. Tutkimuslaitos antaa Nokialle kuitenkin aavistuksen yhtiön omaa arviota pienemmän osuuden, 33,1 prosenttia.

Toinen joulumarkkinoiden voittaja oli amerikkalainen Motorola, joka nousi selvästi toiseksi suurimmaksi valmistajaksi 15,9 prosenttiin. Korelainen Samsung vajosi 10,6 prosenttiin.

LG, Siemens ja Sony Ericsson seuraavat 6-7 prosentin osuuksillaan. Nokia arvioi tulosjulkistuksensa yhteydessä, että sen markkinaosuus loka-joulukuussa oli 34 prosenttia.

(MTV3-STT-Reuters)

(Kauppalehden talousuutiset 27.01.2005)

Lue myös:

    Uusimmat