Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

No nyt on ruutitynnyrin kansi raollaan – Porschen yli 370 000 euron katumaasturi rullasi ennätysajan Vihreässä helvetissä

2:22Maailman nopein SUV Nürburgringillä on Porsche Cayenne Turbo GTMaailman nopein SUV Nürburgringillä on Porsche Cayenne Turbo GT. Ja saa se nopea ollakin, sillä tämä auto maksaa Suomessa yli 370 000 euroa.Porsche
Julkaistu 21.07.2021 06:24

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Cayenne Turbo GT:n konepellin alta löytyy Porschen tämän hetken tehokkain 8-sylinterinen moottori. Autolla yllettiin ennätykselliseen kierrokseen maailman vaarallisimpiin lukeutuvalla metsäisellä moottoriradalla.

Porsche täydentää Cayenne-mallistoaan todella pippurisella urheiluautolla. Uutuusmalli Turbo GT:n suorituskyvyn perustana on nelilitrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka tuottaa tehoa 640 hevosvoimaa. Se on peräti 90 heppaa enemmän kuin Cayenne Turbo Coupessa.

Moottorin vääntömomentti on vahvimmillaan 850 newtonmetriä, eli 80 yksikköä enemmän. Kiihtyvyys nollasta sataan on nopeutunut kuusi sekunnin kymmenystä 3,3 sekuntiin. Huippunopeus on nyt 300 kilometriä tunnissa.

On oikeutettua pohtia, millaisia perusteita on ensin rakentaa korkea katumaasturi, ja sitten madaltaa ja jäykistää alustaa rata-ajoon soveltuvaksi. Ja napsia tilaa laskevalla kattolinjalla...

Lue myös: Porsche testaa toimintoa, joka saa kauppareissunkin tuntumaan elokuvalta – miten olemmekaan pärjänneet ilman

Ennätykset uusiksi 

Joka tapauksessa Turbo GT on varustettu kaikilla stuttgartilaisten hyllyistä saatavissa olevilla alustajärjestelmillä sekä suorituskykyisillä renkailla, jotka on erityisesti suunniteltu uutuusmallia varten. Myös voimalinjan ja alustan säädöt on viritetty mallikohtaisesti.

Porschen testikuljettaja Lars Kern todisti tämän kellottamalla SUV-mallien uuden virallisen ennätysajan, 7:38,9 minuuttia, Nürburgringin Nordschleifen 20,8 kilometrin pituisella ratakierroksella.

Valmistaja kertoo Turbo GT:n ajokorkeuden olevan 17 millimetriä matalampi kuin Cayenne Turbo Coupessa.

Sekä passiiviset alustakomponentit että aktiiviset hallintajärjestelmät on suunniteltu uusiksi, optimoitu ohjattavuuden ja suorituskyvyn näkökulmasta ja kalibroitu erikseen niiden täydellisen yhteistoiminnan varmistamiseksi. Kolmikammioisen ilmajousituksen jäykkyyttä on lisätty 15 prosenttia.

Myös PASM-aktiivijousituksen vaimennusominaisuudet, ohjaustehostin ja taka-akselin ohjaus on mukautettu uutuusmallin erityisominaisuuksien mukaiseksi.

Aivan ilmaiseksi autoon ei pääse käsiksi, mutta Suomenkin hinnat ovat jo selvillä. Ne alkavat 372 467 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun. Asiakastoimitukset alkavat syys-lokakuun vaihteessa.

Lue myös: Audi Q6 tulossa – jakaa tekniikkansa pian esiteltävän salaperäisen Porschen kanssa

Lisää aiheesta:

520 vapaasti hengittävää hevosvoimaa – tässä on uusi Porsche 911 GT3 RSPorsche esitteli menestysreseptin kolmannen sukupolven – tässä olennainen uudesta CayennestaPorsche paljasti todellisen monsterin – tässä on uusi 700-hevosvoimainen 911 GT2 RSKoeajo: Need for Speed Bentleyn tapaanKoeajo: Porsche 911 Turbo S – lisää painetta pyttyynEnsituntuma: Porsche 911 Carrera S – turbon aikakausi
AutotPorscheUrheiluautotKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?