Cayenne Turbo GT:n konepellin alta löytyy Porschen tämän hetken tehokkain 8-sylinterinen moottori. Autolla yllettiin ennätykselliseen kierrokseen maailman vaarallisimpiin lukeutuvalla metsäisellä moottoriradalla.
Porsche täydentää Cayenne-mallistoaan todella pippurisella urheiluautolla. Uutuusmalli Turbo GT:n suorituskyvyn perustana on nelilitrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka tuottaa tehoa 640 hevosvoimaa. Se on peräti 90 heppaa enemmän kuin Cayenne Turbo Coupessa.
Moottorin vääntömomentti on vahvimmillaan 850 newtonmetriä, eli 80 yksikköä enemmän. Kiihtyvyys nollasta sataan on nopeutunut kuusi sekunnin kymmenystä 3,3 sekuntiin. Huippunopeus on nyt 300 kilometriä tunnissa.
On oikeutettua pohtia, millaisia perusteita on ensin rakentaa korkea katumaasturi, ja sitten madaltaa ja jäykistää alustaa rata-ajoon soveltuvaksi. Ja napsia tilaa laskevalla kattolinjalla...
Lue myös: Porsche testaa toimintoa, joka saa kauppareissunkin tuntumaan elokuvalta – miten olemmekaan pärjänneet ilman
Ennätykset uusiksi
Joka tapauksessa Turbo GT on varustettu kaikilla stuttgartilaisten hyllyistä saatavissa olevilla alustajärjestelmillä sekä suorituskykyisillä renkailla, jotka on erityisesti suunniteltu uutuusmallia varten. Myös voimalinjan ja alustan säädöt on viritetty mallikohtaisesti.