Nissan on vahvasti mukana sähköautojen kovaa kehittyvässä maailmassa. Nissan Leaf on tällä hetkellä selkeästi maailman eniten myyty täyssähköauto. Mutta mihin suuntaan sähköautot kehittyvät? Miten akut kehittyvät? Mikä on seuraava iso askel?
Teknavi pääsi Berliinissä jututtamaan Nissan Euroopan sähköautotoimintojen johtajaa Jean Pierre Diernazia.
Jean Pierre Diernaz, Renault/Nissan on sitoutunut ”Zero Emission -strategiaan” jo muutama vuosi sitten. Näyttää siltä, että ottaa aikansa ennen kuin ihmiset täysin hyväksyvät sähköautot. Tänä päivänä on nähtävissä, että maailma muuttuu, mutta muuttuuko se tarpeaksi nopeasti?
– Sähköautojen yleistyminen on ottanut aikansa, mutta nyt on päästy vauhtiin. Sähköautojemme myynti kasvoi viime vuonna 29 prosentilla, ja kasvu jatkuu myös tänä vuonna. Tulevaisuus näyttää siis hyvältä. Sähköautojen myynti vaihtelee toki maanosittain, mutta vähitellen kaikki markkinat ovat heräämässä sähköautoiluun, Diernaz vastaa ja jatkaa:
– Yksi tärkeimmistä asioista tässä on se, että ihmiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota ilmanlaatuun. Tämä yhdessä kehittyneen ja standardisoidun tekniikan ja sitä myötä edullisemmiksi muuttuneiden tuotteiden myötä vain kiihdyttää sähköautojen yleistymistä jatkossa. Lisäksi pitää muistaa se, että yhä useammassa maassa sähköautoja tuetaan poliittisesti, ja joissain maissa ihmisiä jopa kannustetaan sähköautojen suuntaan pakotteilla. Olen siis erittäin optimisten sähköautojen tulevaisuuden suhteen.
Milloin näemme sähköautoja, mitkä kykenevät kaksisuuntaiseen lataukseen, niin että sähköautoja voi hyödyntää sähkön varastointiin?
– Se on seuraava vallankumous ja Nissan tulee olemaan tässä johtavassa asemassa. Leaf on jo nyt toteutettu tähän soveltuvalla tekniikalla. Emme puhu siis tulevaisuudesta vaan nykyhetkestä. Esittelimme tähän sopivan Leafin ja e-NV200-mallin Geneven autonäyttelyssä keväällä, ja autot tulevat myyntiin yhteistyökumppaninamme toimivien sähköyhtiöiden kautta muutaman kuukauden sisällä. Tämä muuttaa paljon - ja mikä parasta, kaikki voittavat. Leafin omistajat voivat myydä sähköä verkkoon silloin kun se on järkevää, ja sähköyhtiöt saavat lisäkapasiteettia sähköverkkoonsa. Kuten tiedämme, sähkön tallentaminen on hankalaa. Leafin 24 kilowattitunnin akkuun mahtuu paljon energiaa, ja tämä on tärkeää muistaa sähköautojen akuista puhuttaessa. Kun sähköauton akusto tulee elinkaarensa loppuun autossa, sitä voidaan käyttää vielä energian tallentamiseen muualla. Me keräämme akut talteen ja kierrätämme ne toimimaan energiavarastoina älykkäissä sähköverkoissa.


