NHL 17 on julkaistu: Pelin tuottaja kertoo uudistuksista – ja paljastaa, miksei KHL ole mukana

PlayStation 4:lle sekä Xbox Onelle julkaistu NHL 17 lukeutuu vuoden odotetuimpiin peleihin. MTV Digi kävi tapaamassa pelin tuottajaa elokuun lopulla.

Sean "Rammer" Ramjagsingh on EA Sportsin menestyksekkään NHL-pelisarjan johtava tuottaja. Helsingissä pikavisiitillä ollut Ramjagsingh esitteli lyhyesti tuoreen osan merkittävimpiä uudistuksia niin medialle kuin tubettajillekin.

– Olemme ylpeimpiä kolmesta uudesta tavasta, joilla peliämme voi pelata, hän hehkuttaa.

World Cup

Peli julkaistaan samaan aikaan kun World Cup käynnistyy. NHL 17:n World Cup -pelimuodossa turnaus on pelattavissa kokonaisuudessaan. Mukana ovat myös autenttiset pelipaidat ja oikeat kokoonpanot.

Franchise

Franchise-pelimuodossa pelaaja pääsee ottamaan ohjat joukkueen omistajana ja taloudellisena päätöksentekijänä. On pelaajan päätettävissä, haluaako hän myydä areenalla hotdogeja ja mihin hintaan, ja kuinka tyyristä pysäköinti on. Kaikki tähtää taloudellisesti hyvin toimeentulevaan joukkueeseen, jolla on luonnollisesti paremmat mahdollisuudet pärjätä myös jäällä. 

– Franchise-pelimuoto on jännittävä ja siinä on ennen kaikkea syvyyttä, Ramjagsingh kehaisee.

Draft Champions

Draft Champions on NHL-sarjassa uusi ja ennenäkemätön tapa pelata.

Pelimuodossa omaa joukkuetta luodaan valitsemalla kullekin pelipaikalle oma suosikki esivalituista huippupelaajista. Pelimuoto on nähty aiemmin muun muassa EA Sportsin FIFA- ja Madden-pelisarjoissa. Hyvän joukkueen rakentaminen on nopeaa ja pelaamaan pääsee heti.

Pelimuotoa pelaamalla saa myös palkintoja Hockey Ultimate Teamiin.

Draft Championsin pelaaminen ei ole HUT-fanille välttämätöntä, mutta sitä voi pitää ponnahduslautana sarjan suosituimpaan pelimuotoon, Ultimate Teamiin, niille, joille se ei ole vielä tuttu.

Miksei KHL ole vieläkään mukana?

Kun saa tilaisuuden haastatella NHL-pelisarjan kehittäjää, yksi ensimmäisistä mieleen tulevista kysymyksistä on se, miksei KHL-liiga ole mukana pelissä.

Ramjagsinghin mukaan fanit lähestyvät heitä usein niin KHL:n kuin muidenkin liigojen tiimoilta.

– Eräs brittikaveri twiittaa minulle jatkuvasti, koska hän haluaa Iso-Britannian liigat mukaan. Kun taas olimme Ruotsissa pari päivää sitten, he halusivat kovasti Ruotsin kakkosliigan mukaan, Ramjagsingh kertoo.

Tänä vuonna uutena liigana mukana on Pohjois-Amerikan kolmosliiga, East Coast Hockey League eli ECHL.

– Pyrimme joka vuosi tavoittamaan niin monta jääkiekkofania kuin mahdollista.

– Uuden liigan lisäämiseen peliin liittyy valtavasti asioita. Neuvottelut itse liigan kanssa, lisensointi, pelaajien taitotason määritteleminen suhteessa kaikkiin muihin pelissä oleviin pelaajiin, kasvojen skannaaminen, pelipaitojen virtualisointi ja niin edelleen. Sen lisäksi olemassaolevien liigojen ylläpitämisessä ja päivittämisessä on paljon työtä.

– Koska julkaisemme uuden pelin joka vuosi, ehdimme tekemään vain rajallisen määrän asioita. Joudumme tasapainoilemaan ylläpitämisen, päivittämisen ja täysin uusien asioiden välillä.

Pelaajia on kolmea laatua

Ramjagsingh kertoo olevansa jääkiekkofani henkeen ja vereen.

– Jääkiekon parissa työskenteleminen videopelien kautta on todellinen unelmien täyttymys.

– Tykkään pelata kavereitani vastaan samalla sohvalla, mutta pelaan myös verkossa. Olen todella kilpailuhenkinen, joten pelaan niin Ultimate Teamia kuin pikapeliäkin verkossa. Pelaamisessa on minulle kyse ennen kaikkea kilpailemisesta ja tietysti voittamisesta.

Ramjasinghin mielestä NHL-pelisarjan fanit voidaan jakaa kolmeen luokkaan.

Ensimmäiselle ryhmälle kaikkein tärkeintä on pelin kilpailullisuus ja voittamisen tuoma hyvä fiilis.

Osa ihmisistä taas haluaa uppoutua pelien fantasiamaailman ja johdattaa omaa joukkuettaan mahdollisimman moneen Stanley Cupiin. He haluavat hallita joukkueensa taloutta ja saavuttaa menestystä myös kentän ulkopuolella.

Kolmas ryhmä arvostaa pelin sosiaalisuutta. Peli tuo kaverit yhteen perjantai-iltaisin joko samalle sohvalle tai verkon äärelle. He pitävät samalla yhteyttä ystäviinsä ja pelistä tulee lähinnä ihmisiä yhdistävä väline.

– Itse pelaan voittaakseni.

Tähtäimessä eSports

Kilpapelaamisen vahva nousu ei ole jäänyt huomaamatta EA Sportsin NHL-tiimiltä.

– Urheilupeleissäkin yhä yleistyvä kilpapelaaminen on mullistamassa koko peliteollisuutta. Esimerkiksi meidän Madden- ja FIFA-tiimimme tekevät paljon asioita oikein kilpapelaamisen kanssa.

EA Sportsilla eri pelien kehitystiimit ovat Ramjagsinghin mukaan läheisempiä kuin koskaan. 

– Ymmärrämme aiempaa paremmin, mitä muut tekevät ja miksi. Seuraamme, mitä he ja koko muu peliteollisuus tekevät, jotta kun otamme askeleita eteenpäin kilpapelaamisen suhteen, pystymme tarjoamaan siihen juuri oikeanlaisen kokemuksen.

Ramjasingh kertoo näkevänsä joukkueurheilupeleissä erityisen paljon esports-potentiaalia silloin, kun jokaisen kentällä olevan pelaajan ohjaksissa on ihminen. NHL:ssä esimerkiksi EA Sports Hockey League -pelimuoto on rohkaissut tällaiseen pelaamiseen.

– Se todellakin mittaa pelaajien taitoja sekä oman hahmon hallitsemisessa että joukkuepelaamisessa.

Lue myös:

    Uusimmat