Koulukiusaaminen on ikuisuusongelma, johon voi olla vaikea puuttua, sillä se jää usein opettajilta ja muilta aikuisilta piiloon.
Lohjan Mäntynummen yhtenäiskoulussa kiusaamista tuodaan näkyväksi aivan uudella keinolla: Luokkahenki-nimisen yrityksen seurantapalvelulla.
Seuranta toimii niin, että luokassa oleva kännykkä ilmoittaa opettajalle, milloin on kyselyn aika. Kännykkä pannaan kiertoon luokassa, ja jokainen oppilas vastaa kuuteen kiusaamiseen liittyvään kysymykseen.
Kysymyksiin vastataan anonyymisti kerran viikossa. Vastaukset antavat ajantasaista tietoa siitä, missä kiusaamisessa mennään kussakin luokassa.
Lue myös: Nuorten mielenterveys hälyttävällä tolalla – kriisipuhelimeen yli 400 000 yhteydenottoa vuodessa: "Kunhan vain pääsee avun piiriin, ennuste on hyvä"
Tulosten pohjalta voidaan tarttua tarvittaviin toimenpiteisiin.
– Sitten kun huomaamme, että jossain luokassa kiusaaminen on laajempi ilmiö kuin jossain toisessa, niin totta kai meidän täytyy lähteä selvittämään se tarkemmin.
– Se onnistuu vain keskustelujen kautta, Mäntynummen yhtenäiskoulun rehtori Lassi Huhtala kertoo.
Keskusteluja käydään luokanopettajien ja -valvojien johdolla, minkä lisäksi kiusaamisen lisääntymisestä kerrotaan oppilaiden vanhemmille.
