Nauhoitus paljastaa: Näin ”dieselhuijauksesta tietämättömät” VW-pomot keskustelivat puhelimessa pian skandaalin puhkeamisen jälkeen

Tältä näyttää Audin pienempi sähkömaasturi Q4 e-tron 0:56
Tältä näyttää Audin pienempi sähkömaasturi Q4 e-tron.

Julkisuuteen vuotaneiden puhelinkeskustelujen perusteella Volkswagenin johtohahmot eivät olleet aivan niin kujalla dieselhuijauksesta kuin he olivat antaneet ymmärtää.

Saksan syyttäjänvirasto on talousjulkaisu Handelsblattin mukaan saanut käsiinsä puhelinkeskusteluja, jotka paljastavat muun muassa Audin ja Porschen entisen kehitysjohtajan Wolfgang Hatzin, VW:n ex-toimitusjohtajan Matthias Müllerin ja Porschen nykyisen toimitusjohtajan Oliver Blumen olleen dieselmanipuloinnista tietoisempia kuin he olivat itse kertoneet.

Syyttäjillä kerrotaan olevan hallussaan nauhoitettu puhelinkeskustelu, jonka Hatz, Müller, Blume ja Porschen kehitysjohtaja Michael Steiner kävivät kaksi kuukautta dieselskandaalin puhkeamisen jälkeen. Keskustelun on nauhoittanut Hatzin vaimo, mutta toistaiseksi on epäselvää, voidaanko sitä käyttää todisteena oikeudessa, sillä nauhoitettujen puheluiden välittäminen kolmannelle osapuolelle ilman hyväksyntää ei ole varsinaisesti sallittua.

Kun Volkswagen-konsernin laajamittainen dieselmanipulointi paljastui vuonna 2015, yhtiö jankutti kuukausien ja kuukausien ajan, kuinka sen takana oli pieni määrä ruohonjuuritason työntekijöitä, ja miten johtajistossa oltiin vilunkipelistä täysin tietämättömiä.

Volkswagenin tuolloinen toimitusjohtaja Martin Winterkorn kertoi olevansa järkyttynyt, että näin laajoja väärinkäytöksiä on mahdollista edes toteuttaa konsernissa. Winterkornin pallin ottanut Müller puolestaan yritti julkisuudessa sysätä huijausta ohjelmistokehittäjien niskaan.

Paljastavat keskustelut

Nauhoitetut keskustelut paljastavat Hatzin soittaneen Müllerille kysyäkseen, miten Volkswagen suunnittelee kohtelevansa tätä salaisuuksien paljastuessa. Müllerin kerrotaan vastanneen, ettei hän pysty tekemään mitään vastoin yhtiön hallituksen päätöksiä.

Hatzin mukaan päästöhuijausohjelmisto oli "paskasti" toteutettu, eikä hän ollut itse tehnyt mitään väärää. Müller kehotti Hatzia hillitsemään hermonsa ja vakuutti yrittävänsä saada tämän kuiville. Se kuitenkin onnistuisi vain siinä tapauksessa, ettei Müllerin oma nimi tulisi tutkinnassa esille.

– Silloin se menisi vaikeaksi, Müller totesi.

Hatz soitti samalla asialla myös Oliver Blumelle ja Michael Steinerille. Handelsblattin mukaan yksi puheluista kesti 35 minuuttia, eikä se jätä epäselvyyksiä siitä, etteivätkö he kaikki olleet tietoisia tapahtumien kulusta. Hatz syytti tapahtuneesta Volkswagen-konsernia, Steiner puolestaan manasi "huonosti koodattua" huijausohjelmistoa.

Hatz jätti tehtävänsä Volkswagenilla toukokuussa 2016 saaden 12 miljoonan euron erorahan. Julkisuudessa ilmoitettiin, ettei hän ollut sekaantunut päästöhuijaukseen millään tavalla. Hatzin tilalle nostettiin Steiner.

Saksan viranomaiset kuitenkin pidättivät Hatzin syyskuussa 2017 muiden tutkinnassa ilmenneiden seikkojen vuoksi. Hän istui tutkintavankeudessa kesäkuuhun 2018, jolloin hän pääsi vapaaksi kolmen miljoonan euron takuita vastaan. Hän kiistää edelleen syyllisyytensä, mutta mikäli syyttäjä saa luvan käyttää nauhoitettuja puhelinkeskusteluita todisteena, saattaa lumipallo lähteä pyörimään uudelleen.

Lähde: Autoblog

Lue myös:

    Uusimmat