Näitä tuotteita suomalaiset hamuavat helteellä, voivat loppua

0:40imgKatso myös: Helle voi viedä ruokahalun, mutta tulitko ajatelleeksi tätä?
Julkaistu 16.07.2025 11:03
Toimittajan kuva
Kati Hyttinen

kati.hyttinen@mtv.fi

Ilmanpuhdistimien myynti on tuplaantunut Prisman myymälöissä. Myös esimerkiksi Gigantissa viilenninkauppa käy nyt kuumana.

Suomalaiset panostavat Prisman tuoreen myyntidatan perusteella kesäisin selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilman viilennykseen.

Alkukesän korkeat siitepölytasot ovat kasvattaneet tänä kesänä myös ilmanpuhdistimien ja -kostuttimien kysyntää selvästi, SOK:n tiedotteessa kerrotaan.

Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut.

Myös Keskon rautakauppaketjussa K-Raudassa ilmanpuhdistinten myynti on ollut tänä vuonna kasvussa viime vuoteen verrattuna, K-Raudan asiantuntija, tuotepäällikkö Karri Valkonen kertoo MTV Uutisille.

Lue myös: Kun kärvistellään tukalassa helteessä, näin voi suojautua kuumuudelta

Helteellä kauppa räjähtää 

SOK:n mukaan viilennyslaitteita lähdetään ostamaan yleensä vasta silloin, kun elohopea kipuaa hellelukemiin.

– Helteiden saapuessa voidaan suoraan sanoa, että sekä tuulettimien että viilentimien kauppa räjähtää. Valtaosa tuotteista myydään heti ensimmäisten tukalien helteiden aikaan, Prisman myyntipäällikkö Mika Karvonen kertoo tiedotteessa.

– Esimerkiksi viime vuonna toukokuun viimeisellä viikolla, jolloin etelässä mitattiin jo miltei 30 asteen lämpötiloja, tehtiin lähes 70 prosenttia koko vuoden viilentimien myynnistä.

K-Raudassa kolea ja sateinen alkukesä on tänä vuonna vaikuttanut niin, että esimerkiksi ilmalämpöpumppujen myynti on ollut jonkin verran viime vuotta hiljaisempaa.

– Tilanne on samankaltainen myös ilmastointilaitteiden ja pöytä- sekä lattiatuulettimien kohdalla, K-Raudan myyntineuvoja Minna Raasakka kertoo.

Myyntikäppyrät voivat Raasakan mukaan lähteä kuitenkin kasvuun nopeasti. 

– Viime vuonna esimerkiksi pöytätuulettimien isoin myyntikuukausi oli heinäkuu, joten tilanne saattaa vielä muuttua.

Hinta ei hirvitä hädän tullen

Myös kodinelektroniikkaketju Gigantin pienkodinkonepuolen apulaismyyntipäällikkö Miikka Lampinen sanoo MTV Uutisille, että Gigantissa ei ole vielä päästy viime vuoden myyntilukemiin.

Helteet tulivat viime kesää myöhemmin eivätkä ihmiset selvästikään olleet halukkaita varautumaan ennen kuin todella tuli tarve, Lampinen arvelee.

– Toki kun helteet viime viikolla viimein saapuivat, pari päivää ihmiset vielä katselivat tilannetta, jonka jälkeen alkoi myymälöissä ja nettikaupassa aikamoinen kuhina ja viime vuoden luvut saattavat hyvinkin vielä ylittyä, hän kertoo.

– Suosituimmat tuotteet ainakin hetkittäin olla loppu osasta myymälöistä, Lampinen toteaa.

Hinnalla ei ole tarpeen iskiessä niin suurta väliä. 

– Asiakkaat eivät aikaile hankintojen kanssa, vaan helpotusta haetaan heti, Prisman Karvonen kertoo.

Lue myös: Mitä helteellä kannattaa juoda? Ravitsemusterapeutti vastaa

Nyt halutaan etäohjattavuutta

SOK:n kyselytutkimuksen mukaan hiukan alle puolella vastaajista on kodissaan jokin jäähdytysjärjestelmä.

Näiden järjestelmien luonne on kuitenkin muuttumassa, eikä perinteinen pöytätuuletin enää kelpaa kaikille. 

Nyt laitteita halutaan pystyä hallitsemaan myös etänä.

– Siirrettävien ilmastointilaitteiden myynti on kasvanut huomattavasti kymmenen vuoden aikana, ja Wi-Fi-ohjattavuus on nykyisisissä ilmastointilaitteissa hyvin oleellinen ominaisuus.

Gigantin Lampisen mukaan eniten kappalemääräistä myyntiä on tehty Gigantissa aina suosituilla tuulettimilla, mutta tänä vuonna etenkin vähän paremmat ilmastointilaitteet ovat tehneet kauppaansa. 

– Ihmiset ovat selvästi huomanneet, että vaikka pienitehoisemmastakin laitteesta saa apua, tehokkaampaan silti panostetaan, koska sillä saa myös nopeammin esimerkiksi töistä palattua halutun tilan viilennettyä.

Myös tuulettimien ja ilmastointilaitteiden väliin asemoituvat kylmää vettä hyödyntävät ilman viilentimet ovat Lampisen mukaan jälleen käyneet kaupaksi.

Lue myös: Jäätelöä ei kannatakaan syödä helteellä

Mehujäät ovat hellemittari

S-ryhmän myyntidatan mukaan kesän myötä lisääntynyt ulkoelämä näkyy kaupoissa esimerkiksi erilaisten ulkolelujen sekä uima-asujen myynnissä.

Lisäksi grilliruokien, virvoitusjuomien ja kerta-annosjäätelöiden kysyntä kasvaa. 

S-ryhmän kaupoissa vesien, kivennäisvesien ja vichyjen myyntivolyymi kasvoi viime vuoden touko–heinäkuussa yli 10 prosenttia.

Viime kesänä kerta-annosjäätelöitä myytiin lämpimän sään ansiosta yli kaksi miljoonaa kappaletta enemmän kuin edellisen vuoden touko-heinäkuussa.

– Mehujäät ovat jäätelökategorian hellemittari: niiden myyntivolyymi voi helteiden ansioista olla yli kaksinkertainen normaaliin viikkoon nähden, myyntipäällikkö Juha Nieminen S-ryhmän marketkaupasta kertoo tiedotteessa.

K-Raudan hittituotteita ovat olleet tänä vuonna ainakin piharakennukset. 

Tuotepäällikkö Sauli Kajosaari K-Raudasta kertoo, että piha- ja puutarhapuolella kasvua on tänä vuonna pariin viime vuoteen verrattuna nähty myös esimerkiksi ulkokalusteiden myynnissä.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Tuoreimmat aiheesta

Helle