Näitä et tv-lähetyksessä kuullut: Charles Leclerc ei halunnut jättää mitään sattuman varaan – Fernando Alonson juoni epäonnistui

Leclerciltä musertavaa ylivoimaa, Verstappenille katastrofi ja Bottas pisteille – Näin eteni Australian GP 7:31
Leclercin näytös, Red Bullin katastrofi – MTV Uutiset Live paketoi Australian GP:n puheenaiheet

Jos Charles Leclercin ja Ferrarin vauhti pysyy läpi kauden yhtä vahvana kuin kolmena ensimmäisenä GP-viikonloppuna, Leclerc tuskin tulee tarvitsemaan aivan jokaista pistettä tällä kaudella. Vielä tässä vaiheessa hän kuitenkin haluaa ottaa irti kaiken mahdollisen.

Australian GP:ssä Leclerc ylsi uransa ensimmäiseen grand slamiin: paalupaikka, kilpailun nopein kierros ja voitto johtamalla kisaa lähdöstä maaliin.

Kilpailun nopeimman kierroksen Leclerc kellotti viimeisellä kierroksella, mutta keskustelua asian ympärillä käytiin jo pitkään ennen tätä.

11 kierrosta ennen ruutulippua Leclercin kisainsinööri Xavier Marcos Padros informoi kuljettajaansa siitä, että mikäli radalle tulisi turva-auto, Leclerc voisi tehdä ilmaisen varikkokäynnin. Toisena ollut Red Bullin Sergio Pérez oli tuossa vaiheessa reilun 14 sekunnin päässä.

– Haetaan nopeinta kierrosta kilpailun lopussa, Leclerc sanoi myöhemmin samalla kierroksella.

Radiossa oli hetken aikaa hiljaista, kunnes Marcos Padros palasi ääneen.

– Tällä hetkellä nopein kierros (1:21,291) on sinulla. Pérezin viimeisin kierrosaika oli 21,9.

Seuraavalla kierroksella Marcos Padros kertoi vielä Leclercille, että Pérezin nimissä tuossa vaiheessa ollut kilpailun toiseksi paras kierrosaika oli 0,470 sekuntia Leclercin noteerausta heikompi.

Tämän jälkeen aiheeseen palattiin neljä kierrosta myöhemmin, kuusi kierrosta ennen ruutulippua.

– Viimeisillä 4–5 kierroksella tulee olemaan ruuhkaa, Marcos Padros kertoi Leclercille.

– Voisinko hakea nopeinta kierrosta nyt ennen ruuhkaa? Leclerc kysyi kohteliaalla please-sanalla säestettynä.

– Et voi. Nopein kierros on meillä, emmekä usko, että kukaan alittaa sitä.

Leclerc oli tässä välissä kohentanut parasta kierrosaikaansa reilulla kolmella kymmenyksellä, eli ero Pérezin noteeraukseen oli kasvanut lähes kahdeksaan kymmenykseen.

Samaan aikaan Alpine-tallissa oli kuitenkin rakenteilla juoni Leclercin päänmenoksi. Mahdollisuudet pistesijaan menettänyt Fernando Alonso aiottiin ottaa kilpailun lopussa vielä toistamiseen sisään, jotta espanjalainen voisi hakea nopeinta kierrosta uusilla keskikovilla renkailla.

Tästä ei kuitenkaan kerrottu Leclercille mitään.

Viimeinen keskustelu parhaasta kierrosajasta käytiin Leclercin radiossa kierroksen 56 alkaessa.

– Kolme kierrosta jäljellä, Marcos Padros aloitti.

– Ja kukaan ei ole vieläkään vienyt nopeinta kierrosta minulta?

– Ei, ei kukaan.

Leclerc ohitti kilpailun viimeisellä kierroksella molemmat Haas-kuljettajat, mutta paransi tästä huolimatta kierrosaikaansa vielä yli seitsemällä kymmenyksellä lukemiin 1:20,260.

Alonso pystyi parantamaan uusilla renkaillaan, mutta aika 1:20,846 jäi kauas Leclercistä. Toki: jos Leclerc ei olisi viimeisellä kierroksella parantanut, Alonso olisi napannut nopeimman kierroksen hänen nenänsä edestä reilulla kymmenyksellä.

– Ykkössija! Ja nopein kierros, Marcos Padros kertoi Leclercille ruutulipun liehuttua.

– Jes! Halusin tehdä sen, Leclerc sanoi.

– Tiedän, Marcos Padros vastasi ja naurahti makeasti.

Leclercin MM-johto on kolmen kisan jälkeen 34 pistettä Mercedeksen George Russelliin. Ennakkoon kovimpaan uhkaajaan, Red Bullin Max Verstappeniin eroa on hollantilaisen kahden keskeytyksen vuoksi 46 pistettä.

Neljättä kauttaan Ferrarilla ajava Leclerc ei kuitenkaan vielä halua ajatella liian pitkälle.

– On vaikea ajatella mestarustaistelua kolmen kisan jälkeen. Jos tilanne säilyy tällaisena, meillä on tietysti mahdollisuudet mestaruuteen, mikä olisi mahtavaa kahden viime kauden jälkeen, Leclerc sanoi.

Lue myös:

    Uusimmat