Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ferrarin tiimiradiossa käytiin eriskummallista keskustelua – asiantuntija ihmeissään: "Tällaista ei tapahdu missään muussa tallissa"

Charles Leclerc joutui ottamaan vastuuta omasta kilpailustrategiastaan Belgian GP:n aikana.
Charles Leclerc joutui ottamaan vastuuta omasta kilpailustrategiastaan Belgian GP:n aikana./All Over Press
Julkaistu 28.08.2022 22:01
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Ferrarin kompurointi strategiapuolella alkaa olla F1-piireissä jo käsite, jonka tunnustavat jopa tallin entiset kuljettajat.

LUE MYÖS: Verstappen näki tv-ruudulta Hamiltonin aiheuttaman kolarin – kaivoi heti napakan kommentin lähihistoriasta

LUE MYÖS: Belgian GP:n dominointi nosti esiin kiehtovan näkymän: Max Verstappenilla on mahdollisuus murskata hurja F1-ennätys

– Olin yllättynyt, mutta Ferrari päätyy aina outoihin strategioihin ja tämä oli yksi niistä, tallissa vuosina 2010–2014 ajanut Fernando Alonso kommentoi Charles Leclercin ylimääräistä varikkokäyntiä Belgian GP:n loppuvaiheilla.

Leclerc otettiin sisään, jotta hän voisi yrittää yhden pisteen arvoista nopeinta kierrosta pehmeillä renkailla ja kevyellä autolla. Varikkokäynnin vuoksi Leclerc putosi kuitenkin hetkellisesti Alonson taakse kuudenneksi, eikä hän lopulta päässyt kuutta kymmenystä lähemmäs Max Verstappenin parasta kierrosaikaa.

Ja mikä aina vain parempaa – Ferrarin kannalta pahempaa – Leclerc ajoi "sensorivian" vuoksi ylinopeutta varikolla ja sai viiden sekunnin aikasakon, joka pudotti hänet myös lopputuloksissa Alonson taakse.

Ferrarin toiminta pantiin merkille jo kilpailun aikana, kun 15. ruudusta startannut Leclerc yritti tehdä nousua kohti kärkeä. Kisainsinööri Xavier Marcos Padros lähestyi kuljettajaansa useampaan otteeseen sanalla sanoen erikoisilla radioviesteillä.

Talli halusi tietää, mitkä renkaat Leclerc haluaisi varikkokäynnin yhteydessä alleen. Kotikatsomoihin tämä näytti siltä, että vastuu päätöksestä ulkoistettiin yksinomaan kuljettajalle.

– Olemmeko samaa mieltä, että ajamme tästä yhdellä pysähdyksellä maaliin? Leclerc kysyi Planet F1:n mukaan talliltaan pian sen jälkeen, kun oli joutunut käymään kilpailun alussa varikolla oikeasta eturenkaasta nousseen savun vuoksi.

– Palaamme pian asiaan, Marcos Padros vastasi ennen kuin vahvisti Leclercin ajatuksen.

Hieman myöhemmin Leclercille kerrottiin tallin vaihtavan "suunnitelma D:hen", koska rengaskuluma oli osoittautunut ennakoitua suuremmaksi.

– Jos pysähdymme nyt, olemme aivan Pierre Gaslyn edellä, joka on 12:ntena.

– Miksi pysähtyisimme nyt? Leclerc kysyi.

– Tavoitteenamme on olla viidentenä kilpailun päättyessä. Kysymys on siitä, haluatko muiden ohittamiseen uudet keskikovat renkaat vai uudet kovat renkaat. Tämä oli kysymys.

Leclerc tiedusteli tämän jälkeen näiden hänelle esitettyjen rengasseosten välistä nopeuseroa ennen kuin sanoi toistamiseen, että hänen nykyiset (keskikovat) renkaansa tuntuivat hyviltä.

Stintin lopussa Leclerciä pyydettiin vielä arvioimaan, pystyisikö hän ajamaan vielä viisi kierrosta senhetkisillä renkaillaan. Vastaus oli myöntävä.

Myös kisan lopussa tehdystä ylimääräisestä varikkokäynnistä käytiin keskustelua tallin ja kuljettajan välillä.

– Jos pysähdymme nyt, olemme sekunnin Alonsoa edellä. Se olisi nopeinta kierrosta varten, Marcos Padros sanoi kolmanneksi viimeisen kierroksen puolivälissä.

Leclerc ei vastannut mitään, kunnes Marcos Padros palasi ääneen kierroksen lopulla.

– Sisään tältä kierrokselta. Varikkokäynti vahvistettu.

– En ota riskejä, mutta jos haluatte minun yrittävän… En ota riskejä, Leclerc vastasi.

– Tule sisään, tule sisään.

Sky Sportsin asiantuntijana toimiva ex-kuljettaja Johnny Herbert oli ihmeissään Ferrarin radioliikenteestä kilpailun aikana.

– Kun tuota keskustelua kuuntelee, he ikään kuin kysyvät Charlesilta, joka on tavallaan heidän strategikkonsa, mitä he haluavat tehdä ja miten hän haluaisi sen tapahtuvan.

– Tällaista ei tapahdu missään muussa tallissa. Muiden ei tarvitse kysyä kuljettajaltaan, mitä tämä haluaa tehdä. Osapuolten välinen luottamus on ottanut kaikkien ongelmien vuoksi osumaa, ja ehkä Charles on sanonut, että hän haluaa ottaa vastuuta asioista.

Herbert antaa Leclercille tunnustusta, mutta nostaa myös esiin Ferrarin valitseman toimintatavan riskit.

– Hän tiesi, miten auto käyttäytyi, ja hän pystyi venyttämään stinttiään. Mutta samaan aikaan kuljettaja tarvitsee tuen tallilta. Se ei voi olla vain yksisuuntaista, ja hänellä on iso taakka hartioillaan yrittäessään saada heidän autonsa taas voittamaan.

Kun kautta on jäljellä kahdeksan osakilpailun verran, Leclerc on sarjassa kolmantena, 98 pisteen päässä Verstappenista ja viiden pisteen päässä toisena olevasta Sergio Pérezistä.

Lisää aiheesta:

Charles Leclerc antoi Ferrarin kuulla kunniansa – tällainen keskustelu tiimiradiossa käytiin Monacon GP:n päätyttyäF1-lehdistökatsaus: Italialaiset lääpällään Charles Leclerciin, tallikaverille kylmää kyytiä – Ferrarin mestaruusmarssin yllä yksi uhkakuvaCharles Leclercille avautui Australiassa täysin uusi maailma – Ferrari-tähti lausui muiden kannalta pelottavaa tekstiäF1-lehdistökatsaus: Charles Leclercin tapauksen yllä avoimia kysymyksiä – Valtteri Bottaksen kohtalo sai mitan täyttymään: "Herran tähden, tee jotain muuta elämässäsi"F1-lehdistökatsaus: Hamilton paljasti taas Bottaksen heikkouden, jota tämä ei pysty ratkaisemaan – "luodinkestävälle" Räikköselle suitsutusta: "Kimi ei ole valmis lopettamaan"Ferrarin sisällä käytiin kuumottava keskustelu kisan aikana – Sebastian Vettelin superkierros ajoi kiusalliseen tilanteeseen: ”Harkitsimme vaihtoa”
F1FerrariBelgian GPCharles LeclercUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 08:37
    Lando Norris

    Las Vegasin F1-rata oikkuili taas

  • Eilen16:33
    Ferrari

    Felipe Massan mestaruushaaveille tyly vastaus – tilipäivä silti edessä?

  • ma11:00
    McLaren

    Ella Häkkinen: McLaren-sopimus!

  • ma09:08
    Ferrari

    Valtteri Bottas muistuttaa: Lewis Hamiltonin päävastustajaa aliarvioitu

  • 14.11.11:00
    Sergio Perez

    Valtteri Bottaksen F1-tallikaveri radalla – outo näky