Maailman levottomuus on noussut talouskasvun hidasteeksi niin Suomessa kuin muualla maailmassa. Tuore Elinkeinoelämän keskusliiton vientibarometri kertoo, miten globaalit ongelmat tuntuvat Suomessa asti.
Uutena ilmiönä EK:n vientibarometrin tuloksissa näkyy Punaisenmeren ja Suezin kanavan kuljetusreittien kriisiytyminen. Nämä reitit ovat uhattuina, koska Jemenin huthikapinalliset aloittivat syksyllä iskunsa Israeliin kytköksissä oleviin rahtialuksiin tukeakseen palestiinalaisia Gazassa.
Meriliikennettä on siirretty pois Suezin kanavasta turvallisuuden takaamiseksi, vaikka huthikapinallisia vastaan on isketty myös sotilaallisesti.
Lue myös: Varman Murto: Suomen viennillä vain yksi menestyvä markkina, eikä se riitä
Kuljetusten ja logistiikan haasteet (18 prosenttia vastaajista) ovat selvässä nousussa syyskuuhun verrattuna (9 prosenttia).
– Suezin pullonkaula viivästyttää merkittävästi kuljetuksia, nostaa rahdinhintoja ja kasvattaa konttipulaa. Pitkittyessään kriisin isommat vaikutukset ovat kuitenkin vasta edessäpäin. Tämä tuntuu jo nyt Suomen viennissä ja tuonnissa toimitusten viivästyksinä sekä kohoavina kuluina, mikä ei edesauta Suomen viennin kilpailukykyä tällä hetkellä muiden haasteiden lisänä

