Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin Mercedeksen ohjaamomuoti on muuttunut 40 vuodessa

Julkaistu 17.09.2016 21:04
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Kurkkaus uuden Mercedes E -farmarin ja sen vuonna 1978 myyntiin tulleen esi-isän ohjaamoon kultaa muistot – tai sitten ei.

Teknavi ajoi hiljattain Saksassa uuden Mercedes E -farmarin, ja samassa yhteydessä oli mahdollista ottaa maistiaiset tuon auton esi-isästä eli vuonna 1978 esitellystä S 123 -farmarista (jutun pääkuva ylhäällä). Mercedes itse pitää tätä autoa ensimmäisenä farmarinaan, sillä huonosti menestynyt 110-sarjan Universal-malli halutaan unohtaa.

Kauniin vihreä auto oli tuotu paikalle Mercedeksen kattavasta klassikkokokoelmasta ja se oli – kuten olettaa saattaa – erinomaisessa kunnossa. Etenkin vihreä ja silmille pomppaava nahkaverhoilu on upea. On sitä osattu tyylitellä ennenkin. Autossa on myös kokolattiamatot, jotka olivat farmarissa vakiovaruste. Myös tavaratila oli verhoiltu jo tuolloin matoin.

Jos klassikko-Mercedeksen istuttaisi nykyautoihin tottuneen lapsen, tämän ensimmäinen kysymys olisi varmaan, ”mikä tuo hassu kampi tuossa ovessa on”. Seuraava kysymys olisi, ”miten ikkunan saa auki”. Vaikka sähköiset ikkunanostimet esiteltiin amerikkalaisissa autoissa jo 1940-luvulla, ne yleistyivät edustavimmassakin autoissa vasta 1980-luvulla.

Myös kojelaudan keskikonsolista löytyvä Blaupunktin C-radiokasettisoitin saa älykännyköihin tottuneen lapsen raapimaan päätään, ”musiikki on siis pitänyt tallentaa nauhalle, jota soitin soittaa… ja musiikkikasetit piti ostaa jostain liikkeestä, musiikkia ei voinut ladata siis verkosta…”.

E-sarjalaisen ohjaamo vuonna 2016.

C-kasetti yleistyi 60-luvulla, ja se oli voimissaan vielä 1990-luvulle asti – ja jopa myöhempään. Ferrarin lehdistöautoissakin oli vielä 2000-luvun alussa C-kasettisoitin. Nykyään onneksi CD-levytkin ovat kadonneet autoista.

Suurin mullistus ohjaamossa on tapahtunut viime aikoina, kun modernien mittaristojen sekä kosketusnäyttöjen avulla on siirrytty älykkääseen digiaikaan. Mittariston näkymää voi vaihtaa, ja navigoinnin näyttö opastaa varmemmin perille kuin kartta-atlasta selaava kartturi. Navigointilaite on varmasti monen autoilijan mielestä paras yksittäinen uusi ajamista helpottava keksintö viime vuosikymmeniltä.

Uudessa E-luokassa otettiin käyttöön S-luokasta tuttu kaksi 12,3-tuumaista ja ipad-tyylistä näyttöä yhdistävä moderni ”komentokeskus”. Se saa jopa modernin tekniikkaan ja älypuhelimiin tottuneen lapsenkin hätkähtämään, ja voi vain kuvitella, miten uuden farmari-Mercedeksen vuonna 1978 ostanut olisi näkymään reagoinut…

Mitä muuta? Sekä klassikon että uuden Eemelin keskikonsolista löytyy vaihdekeppi, jolla komennetaan automaattivaihteistoa. Automaatti on mukavuustekijä, joka tosin on muuttunut todella mukavasti vasta viimeisen 10-15 vuoden aikana. Uudessa Eemelissä on 9-portainen automaatti, kun sen esi-isässä vaihteita oli kolme kertaa vähemmän.

Klassikon ratti on iso ja kapeakehäinen, eikä siitä löydy vielä turvatyynyä. Tyynyt alkoivat kyllä yleistyä amerikkalaisissa autoissa 70-luvun lopulla. Mercedeksellä turvatyyny ilmestyi ensimmäisen kerran lisävarusteena S-luokkaan vuonna 1981.

Ilmastointilaite oli 1960-luvulla jo joka viidennessä USA:ssa myydyssä autossa, ja se oli yleistymässä eurooppalaisissa edustusautoissa 70-luvulla, ja samalla se oli muuttumassa automaattiseksi ja eri lämpötilan sekä kuljettajalle että matkustajalle tarjoavaksi. Sellainen oli tarjolla jo Mercedekselläkin, mutta niitä myytiin ensi vaiheessa lähinnä vain USA:n markkinoille. Eurooppa seurasi tässäkin jälkijunassa.

Niin se maailma muuttuu Eemeliseni. Mutta kumpi ohjaamomuoti miellyttää enemmän? Klassikossa on ajan patinaa ja menneen ajan romantiikkaa, kun nykyohjaamo on taas mukavuudeltaan aivan eri tasoa.

---

Lue myös:
Elämä voi olla helppoa ja mukavaa – koeajossa Mercedeksen upouusi E-sarjan farmari
Koeajossa uusi E-sarjalainen – Mercedeksen S-luokka joutui teknisen kehityksen uhriksi
Koeajossa E–Mercedeksen ladattava hybridi – 2,1 litraa sadalla kilometrillä
E-sarjaan uudet moottorit – päästörajat tiukkenevat, onko dieseleillä tulevaisuutta?
Mercedeksen automaattinen pysäköintitoiminto – turhaa kikkailua vai tarpeellinen varuste?

Lisää aiheesta:

Tämä auto on maailman ykkönen, mutta meillä täysin tuntematon, vaikka tutulta merkiltä tuleekinEemelin kymmenes tuleminen: Maailman myydyin Mersu uudistui – tarjolla peräti 7 ladattavaa versiotaJärkee vai ei, A-Mercedes F1-tiimin väreissä?Mercedeksen S-luokka joutui teknisen kehityksen uhriksiMercedeskö muka pappa-auto? E-sarjalainen yksi viileimmistä autoista tällä hetkelläEnsikyydit uudessa E-luokan Mercedeksessä – "Maailman älykkäin business-auto"
Mercedes-BenzAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz
  • 5.9.09:20
    Autoteollisuus

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 8.8.10:28
    Takaisinkutsut

    Mercedes-Benzillä maailmanlaajuinen takaisinkutsu – koskee myös Suomea

  • 21.1.19:01
    Kuluttajariidat

    Ostettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta

  • 15.1.16:45
    Kuluttajariidat

    Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

  • 10.12.202419:02
    Sähköautot

    Paavi sai alleen uuden auton – katso, miltä täyssähköinen menopeli näyttää!