Kuten kännykkäpäivitysten kanssa tuskailevat tietävät, tekninen kehitys on tällä hetkellä huimaa. Nyt sen uhriksi joutui Mercedeksen lippulaiva, sillä uusi E-luokka on nyt S-luokkaa etevämpi.
Suomeen huhtikuu 2016
Hinta alk. 52 932 €
Tykkäsimme
- jousitusmukavuudesta
- hiljaisesta ohjaamosta
- isoista digitaalisista näytöistä
- 220 dieselistä
Emme tykänneet
- hinnat alkaen -version ja huippuversion välinen ero kasvanut todella isoksi
- lisävarustehinnastolla mittaa 9 sivua
- Drive Pilot -automaattiohjaus ei tule alkuvaiheessa Suomeen
On järkyttävää, miten yhdestä maailman hienoimmasta autosta tulee hetkessä vanha. Puhun nyt tietenkin Mercedeksen S-luokasta. Uusi E-luokka tarjoaa niin paljon uutta tekniikkaa, että Ässä on vähän passé.
Otetaan esimerkiksi uuden E-luokan Drive Pilot -automaattiohjausjärjestelmä. Kuski vetää vain kaksi kertaa vakinopeudensäätimen vivusta, ja E ryhtyy hoitamaan kuskin hommia. Se lukee automaattisesti nopeuden liikennemerkeistä. Se pitää etäisyyttä edellä kulkeviin ajoneuvoihin. Se tekee parhaansa pysyäkseen kaistaviivojen välissä. Lakipykälien mukaan kuski on vielä vastuussa ajamisesta, joten kädet on hyvä pitää ratilla, eikä ratin takana kannata ehkä keskittyä vielä liikaa lukemaan viimeisintä tulosraporttia.
Teknavi testasi järjestelmää Portugalissa uuden E-luokan lehdistöajojen yhteydessä, ja homma toimii – ainakin moottoritiellä, ja kun liikennettä ei ole liikaa, ja kunhan tie ei kaarru kovin jyrkästi. Autonkuljettajaksi ei järjestelmästä vielä ole, mutta se on hyvä apuri kuljettajan elämän helpottamisessa.