Suomalaisten heikentynyt ostovoima näkyy monin tavoin kulutustiedoissa. OP Ryhmän julkistaman maksukorttidatan mukaan palveluiden kysyntä on viime viikkoina hiipunut kovan kasvukauden jälkeen. Tavaraostot ovat olleet laskussa jo viime vuodesta lähtien, koska moni tavarahankinta tehtiin korona-aikana.
Hintojen nousu vähentää nyt sekä tavaroiden että palveluiden kulutusta. OP Ryhmän maksukorttidata paljastaa, että korona-ajan jälkeen kovassa nousussa ollut palvelumarkkina on nyt jäähtymässä.
– Palvelut ovat elpyneet viimeisen vuoden aikana vahvasti, kun talous avattiin koronasta. Palvelut kasvoivat meidän korttidatan mukaan 5–10 prosenttia. Viime viikkoina on nähty, että kasvu on loppunut. Koronaelpyminen on ohi, kertoo OP Ryhmän senioriekonomisti Tomi Kortela.
Tavaroiden kysyntä hiipui jo viime vuonna, kun moni teki tavarahankintoja korona-aikana eikä uusille ostoksille ole tarvetta.
Lisäksi inflaatio vähentää suomalaisten intoa ja kykyä tehdä uusia tavarahankintoja.
– Inflaatiolla on keskeinen vaikutus. Kotitalouksien ostovoima on laskenut. Käytetyn rahan määrä ja korttiostot kasvoivat alkuvuonna, mutta niillä saatu hyödykkeiden tai palveluiden määrä oli sama tai jopa matalampi kuin viime vuonna. Näiden erotus on inflaatio, Kortela selvittää.
Näin hinnat näkyvät ruokaostoksissa
Päivittäistavarakauppa ry kertoo ruokahankinnoissa näkyvän, että erityisesti kalan, vihannesten, hedelmien, marjojen ja lihan myyntimäärät ovat olleet alkuvuonna laskussa.

