Näihin paikkoihin kertyvä lumi voi haitata auton toimintaa merkittävästi – "Tilanne voi eskaloitua niin pahaksi, että..."
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Voiko auto vaurioitua tai sen toiminta heikentyä, jos lunta ei putsaa pois? Voiko siitä olla muuta haittaa?
Vastaus: Aina ennen ajoon lähtöä on syytä varmistaa, että auto on puhdistettu huolellisesti lumesta ja jäästä. Puhdistustoimia ei pidä rajoittaa pelkkään autoon, vaan huomiota on kiinnitettävä myös ajoväylään, lähtösuunnasta riippuen, auton edessä tai takana.
Kuljettajan on kyettävä havainnoimaan autosta ulos joka suuntaan. Tämä edellyttää, että kaikki auton lasit puhdistetaan lumesta ja jäästä. Lasien lisäksi muiden pintojen puhdistaminen taas on edellytys sille, ettei lunta tai jäätä lennä toisten tienkäyttäjien päälle. Myös kaikki valot ja vilkut on saatava kokonaisuudessaan näkyviin paitsi oman näkemisen – myös näkymisen takaamiseksi.
Autoissa on nykyään paljon erilaista tutka-, kamera- ja tunnistintekniikkaa, joiden keräämän informaation avulla ohjataan auton monia toimintoja. Jos kuljettaja on laiminlyönyt lumien puhdistamisen tai tehnyt sen puolihuolimattomasti, jää moni auton järjestelmä toimintakyvyttömäksi. Tämä paitsi vaikeuttaa kuljettajan ajamista – myös heikentää turvallisuutta.
Etututka ja kamera
Etututka löytyy monista autoista nokkamaskista ja etukamera tuulilasin yläreunasta. Tutkatiedoilla ohjataan muun muassa mukautuvaa vakionopeudensäädintä, törmäysvaroitusta ja automaattista hätäjarrutusjärjestelmää. Jos tutka on luminen tai jäinen, ei mikään edellä mainituista järjestelmistä toimi.
Kameratiedoilla puolestaan ohjataan esimerkiksi kaista- ja valonvaihtoavustimien sekä matriisivalojen toimintaa. Mikäli tuulilasi on kameran kohdalta luminen tai jäinen, eivät järjestelmät kykene toimimaan.
Kaista-avustimen kohdalla tämä tarkoittaa, että kohtaamis- tai suistumisonnettomuuden riski kasvaa, mikäli kuljettajan huomio syystä tai toisesta herpaantuu. Valonvaihtoavustimen ja matriisivalojen kohdalla kameratiedon puuttuminen taas pakottaa kuljettajan vaihtamaan lähi- ja kaukovaloja manuaalisesti, mikä varsinkin matriisivaloihin tottuneelle kuljettajalle on iso askel menneisyyteen.
Artikkeli jatkuu videon alla.
Lue myös: Nyt tarkkana ratissa! Nämä auton järjestelmät putoavat nopeasti pois pelistä tässä kelissä
Muut tutkat, kamerat ja tunnistimet
Tutkia, kameroita ja tunnistimia on myös muualla kuin auton nokalla. Ovenavaus- ja kaistanvaihtovaroittimien toiminta perustuu monesti auton taakse, esimerkiksi takapuskurin sisään, asennettujen tutkatunnistimien tietoon. Vastaavasti peruutustutkalla on omat tunnistimensa takapuskurissa. Mikäli tunnistimet ovat lumen tai jään peitossa, ovat järjestelmät toimintakyvyttömiä.
Siinä, missä osa auton kameroista antaa tietoa eri järjestelmille, antaa osa niistä informaatiota suoraan kuljettajalle. Jo varsin yleisen peruutuskameran lisäksi monissa automalleissa alkaa olla käytössä myös 360 asteen kameroita, joiden avulla saadaan luotua kuljettajan näytölle näkymät kaikkialta auton ympäriltä.
Peruutuskameran linssi on yleensä auton takana. Osassa autoja linssi saattaa olla sähköisen kannen alla likaantumisen ehkäisemiseksi ja se kääntyy esiin vasta, kun kuljettaja kytkee peruutusvaihteen. Mikäli tällaisen kannen päällä on lunta tai jäätä, saattaa kääntömekanismi vaurioitua. Ilman suojakantta oleva kamera ei puolestaan pysty välittämään tarkkaa kuvaa, mikäli se on osittainkin lumen tai jään peitossa.
Takakamera löytyy yleensä takaluukusta, sivukamerat sivupeilien koteloista tai ovenkahvoista ja etukamera auton nokkamaskista. Kaikki ne on puhdistettava erityisellä pieteetillä.
Artikkeli jatkuu videon alla.
Lumi ja jää kasvattavat ilmanvastusta
Huolimattomasti – tai ei ollenkaan – auton päältä puhdistetut lumet ja jäät lisäävät ilmanvastusta ja näin ollen myös kulutusta sekä päästöjä.
Usein näkee, että varsinkin suksiboksilla varustettujen autojen katto on puhdistettu huolimattomasti. Ilmanvastuksen pienentämiseksi ja turvallisuuden lisäämiseksi on kuitenkin tärkeää, että suksiboksin ja katon väliin tuiskanneet lumetkin tulee puhdistettua.
Liikenteeseen liittyminen
Moni rikkoo autoaan talvikeleillä yrittäessään liikkeelle esimerkiksi kadun reunasta, aurausvallin yli. Usein pääasiassa jäätyneitä lumipaakkuja sisältävä valli rikkoo auton etupuskuria tai -spoileria, moottoritilan tai muun alustan suojamuoveja, kuralätkiä, pakoputkea jne.
Moni ajattelee, että kyllä se auto siitä vallin yli menee – ja voi se tosiaan joskus mennäkin. Kuitenkin lapioimalla auton mentävän kolon valliin, pääsee yleensä varsin hyville tuntipalkoille. Ja säästää siinä aikaakin verrattuna siihen, että auto jää jumiin, jolloin edessä on kuitenkin sama kaivaminen – yleensä vielä huomattavasti haasteellisempana. Järeä metallinen kenttälapio tai vastaava onkin ehdoton varuste talvikaudella autoiltaessa.
Artikkeli jatkuu videon alla.
Puhdistusta tarvitaan myös ajon päätteeksi
Huonosti auratuilla teillä tai muuten hangessa tai sohjossa ajettaessa kertyy lunta tai sohjoa herkästi vanteiden sisään sekä pyöränkoteloihin. Jos niitä ei puhdista heti ajon jälkeen, ne saattavat jäätyä.
Vanteen sisään tarttunut lumi tai jää saa pyörät herkästi epätasapainoon, mikä ilmenee epämukavana tärinänä ajon aikana.
Etupyörien koteloissa jäätynyt lumi tai sohjo puolestaan rajoittaa pyörien kääntymistä ja vaikuttaa näin ollen auton ohjattavuuteen. Pahimmillaan tilanne voi eskaloitua niin pahaksi, että lumi tai jää alkaa vastustaa pyörän pyörimistä, jolloin ajonvakautusjärjestelmä ei enää kykene toimimaan suunnitellusti.
Irrotessaan ajon aikana, lumi- tai jääpaakku saattaa rikkoa autoa. Erityisesti pyöränkotelon muoviosat, kuten sisälokasuoja ja mahdollinen kuralätkä ovat pakkasella varsin hauraita ja hajoavat helposti jäisen lumimöhkäleen työntyessä väärään paikkaan. Myös jarruosia saattaa vaurioitua.
Lumet tulisikin puhdistaa pyöränkoteloista huolellisesti aina heti ajon päätyttyä ja pidemmällä reissulla säännöllisesti myös matkan aikana. Usein se onnistuu jalalla potkimalla tai esimerkiksi lumiharjalla. Lisäksi puhdistamista helpottaa, jos ohjauksen kääntää ääriasentoon. Mikäli vaikuttaa siltä, etteivät lumet tai jää irtoa suosiolla, on auto syytä viedä sulamaan lämpimään pysäköintihalliin, joita löytyy hyvin muun muassa kauppakeskusten yhteydestä.
Uusimmat
-
13:03
Piinaavan uhkauksen puhelimessa saanut nainen löysi vihdoin kadonneen mäyräkoiransa – kahlasi joen halki pelastamaan lemmikkinsä
-
12:49
Israelin ex-pääministeri: Putin lupasi, ettei surmaa Zelenskyiä
-
12:46
Wagnerin johtaja: Ukraina ei ole perääntymässä Bahmutista – MTV seuraa sotaa
-
12:01
"Uskaltaako haastaa tuollaista" – SM-liigassa nähty erikoinen maali kirvoitti tiukan keskustelun
-
12:01
Helena Puolakalle jäi uusimmalta MasterChef Suomi -kaudelta mieleen erityisesti yksi ruoka – vertaa kilpailijoita ja tuomareita perheeseen
-
12:01
Gia ja Zara ovat pysäyttämätön lauluduo – toinen on 3-vuotias taapero ja toinen rottweiler
-
11:56
Suomen tunnetuin meikkitaiteilija paljasti supervinkkinsä – näin se toimii Marja Hintikalla
-
11:54
Asuinhuoneisto tuhoutui tulipalossa Helsingissä – syttymissyy epäselvä: "Tämä on sen verran pahasti palanut"
-
11:43
Allergikkoja vaanii nyt talvinen siitepöly-yllätys: "On tullut useampikin yhteydenotto"
-
11:29
Metsä Groupin sellutehtaalla syttyi tulipalo Kemissä – henkilövahingoilta vältyttiin
-
11:20
Alma Pöystille parhaan näyttelijän pysti Göteborgissa
-
11:17
Hurja maali-ilottelu päättyi nolosti – tämä sekoaminen palkittiin punaisella kortilla
-
11:09
15 pidätetty Turkissa suunnitellusta iskusta Ruotsin konsulaattiin – yhteys Isis-järjestöön
-
11:02
Pakistanin entinen sotilashallitsija Pervez Musharraf on kuollut
-
10:56
Lupaukset puntarissa: Tämä sähköauto yltää kaikkein lähimmäksi valmistajan ilmoittamaa toimintamatkaa talvikelissä
-
10:48
Kiertääkö Venäjä pakotteita Turkin kautta? Yhdysvalloilta varoitus
-
10:30
Tässä on Piritta Hagmanin uusi lemmikki – pelasti jättikokoisen Tanelin: "Piti tehdä nopeita liikkeitä ja yhtäkkiä hän oli minulla"
-
10:19
Santeri Kiiveri päätti teininä lyödä kaiken likoon – se johti "saavuttamattomissa olleeseen" unelmaan: "Viikko yli tuhannesta päivästä"
-
10:12
Mäkihyppymitali karkasi täpärästi – Vilho Palosaari leiskautti mahtihypyn
-
09:49
Liigan kurinpito on puhunut – kostotempusta kahden pelin kakku, sikailusta enemmän
-
Lataa lisää