Törmäsitkö netissä kikkaan, jolla juuttuneen auton saa irti lumesta? Ei kannata kokeilla, sanoo asiantuntija – tämä on paras tapa

4:40
Lumeen juuttuneen auton irrottamisessa on kolme työvaihetta. Oikeanlaisilla apuvälineillä sekä ammattilaisen käyttämällä strategialla urakasta on mahdollista selvitä hajottamatta autoa. Katso videolta, millaisia vinkkejä ammattilainen antaa MTV Uutisten Liven toimittajalle Jere Silfstenille.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miten saada auto irti lumesta? 

Vastaus: Etelä-Suomessa on tällä viikolla ollut melkoinen lumikaaos. Pysäköintipaikat ovat kortilla toisaalta siksi, koska niitä ei ole ehditty aurata – toisaalta siksi, kun ajoradalta aurattu lumi on kasattu niihin.

Moni epätoivoinen ja kiireinen pysäköintipaikan metsästäjä onkin saanut kokea talviautoilun ihanuuden juuttuessaan kiinni hankeen.

Olosuhteisiin soveltuva aikataulu ja oikeat varusteet

Kuten monessa muussakin autoiluun liittyvässä asiassa, peräänkuulutan myös tässä ennakointia. Viisas kuljettaja lähtee matkaan ajoissa, jolloin järkevän pysäköintipaikan etsintään jää enemmän aikaa. Näin selviää itse parhaiten ongelmitta ja auto vaurioitta, kun tarvetta hätäratkaisuihin ei tule. Henkilökohtaisesti suosin näillä keleillä mahdollisuuksien mukaan pysäköintihalleja, joissa lumiongelmaa ei esiinny.

Järkevä kuljettaja siis pyrkii välttämään sitä, ettei aja autoaan sellaiseen paikkaan, mihin se voi jäädä kiinni. Siitä huolimatta osa ennakointia on myös varautuminen pahimpaan. Mikäli lumeen juututaan, tilanteesta pelastaa monesti asiamukaiset varusteet, kuten lumilapio sekä heijastinliivit. Autokäyttöön kannattaa hankkia tukeva, metallinen, kokoontaitettava lapio.

Toimi näin hankeen jumiuduttuasi

Auton ja ajoradan väliin ilmestyneeseen aurausvalliin on järkevää kaivaa auton mentävä aukko ennen kuin edes yrittää pysäköintiruudusta tielle. Samalla kannattaa kaivaa urat lapiolla auton kaikkien renkaiden eteen ja mikäli auto on pohjaa myöten kiinni hangessa, pyrkiä myös lapioimaan lunta pois auton alta. Näin auto lähtee kevyemmin liikkeelle, jolloin on todennäköisempää, että vetävien pyörien sutimiselta vältytään.

Jos auto on hangessa tiukasti kiinni eikä asianmukaisia lapiointivälineitä ole mukana tai järkevästi saatavilla, saattaa auton heijaamisesta olla apua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että autolla ajetaan eteenpäin niin pitkälle kuin se etenee, sen jälkeen annetaan sen valua taaksepäin tai vaihtoehtoisesti peruutetaan taaksepäin niin pitkälle kuin mahdollista. Sitten otetaan taas uusi yritys eteenpäin eli pikku hiljaa heijaamalla eteen ja taakse kasvatetaan auton liikerataa.

Heijatessa on tärkeätä havainnoida huolellisesti joka suuntaan, ettei osu mihinkään tai kehenkään. Pyörien sutiessa pehmeässä lumessa on myös mahdollista, että auton vetävä pää liukuu sivusuunnassa yllättäen, joten myös sivuilla tulisi olla tilaa.

Auton irrotessa jumista on tärkeää huolehtia, ettei syöksytä suin päin esimerkiksi takaa lähestyvän auton eteen. Kuljettajalta siis edellytetään huolellisuutta, tarkkaavaisuutta ja kykyä ennakoida tilanteen kehittymistä.

Mikäli tuntuu, että auton vetoluistonesto tappaa vedon heijatessa liian aikaisin, voi luistoneston kytkeä hetkellisesti pois kojelaudassa olevasta nappulasta. Jumiin jääminen on oikeastaan lähes ainoita tilanteita, jolloin näin kannattaa toimia. Kun auto on saatu irti hangesta, on luistonesto muistettava kytkeä välittömästi takaisin päälle. Monessa autossa vetoluistoneston pois kytkeminen poistaa myös ajonvakautusjärjestelmän toiminnasta.

Lankkujen tai kumimattojen kanssa kikkailu voi kostautua

Paras keino auton irrottamiseksi on lapioida lumet pois auton kaikkien renkaiden – siis myös vapaasti pyörivien – edestä. Lisäksi autolle pitää lapioida väylä, jossa se mahtuu kulkemaan. Jos auton alla on lunta niin, että se on mahastaan kiinni, pitää nekin lumet lapioida pois. Jos puhtaaksi lapioitu kova pinta tuntuu liukkaalta, voi vetävien pyörien eteen ja auton kulku-uralle heitellä hiekoitussepeliä.

Mitään lankkuja tai muita sellaisia en lähtisi renkaiden alle virittelemään. Pääsääntöisesti ne vain lennähtävät pois vetävän renkaan alta ja pahimmassa tapauksessa samalla kolhivat auton helmoja tai kylkiä. Renkaan alta lennähtävä lankku saattaa osua myös auton vierellä tai takana oleviin ihmisiin. Myös kumimaton pysyvyys on ja vähän niin ja näin. Lisäksi maton vaurioitumisen riski on olemassa, kun sen päältä ajaa – varsinkin nastarenkailla.

Turvaudu tarvittaessa ammattilaisen apuun

Tyypillisiä vaurioita kiinnijäämistilanteissa ovat auton pakoputken katkeaminen, roiskeläppien, etuspoilerin tai moottoritilan suojamuovien murtuminen sekä puskurien tai etusäleikön hajoaminen.

Mikäli autoa joutuu hinaamaan, on sen puskurista avattava muovinen luukku hinauskoukun asentamista varten. Väännettäessä pakkasella muovisesta puskurista heiveröistä hinausluukkua auki, jää käsiin erittäin helposti kasa epämääräistä muovisilppua – varsinkin, jos ei ihan tarkkaan tiedä, mitä on touhuamassa. Vähintä mitä voi tehdä vaurioiden välttämiseksi, on auton käyttöohjekirjaan tutustuminen.

Järkevintä on kuitenkin välttää tee se itse hinauksia, erityisesti liikenteellisesti vilkkaammissa ja vaarallisissa paikoissa. Tällaisten tilanteiden varalta kannattaakin selvittää, kuuluuko oman auton vakuutuksiin hinausturvaa ja jos kuuluu, onko se hyödynnettävissä myös tällaisessa kiinnijäämistapauksessa. Ammattilaisen avulla auto irtoaa hangesta omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja