Nino Tuovisen tapaus on varoittava esimerkki – huolehdi, ettei autosi kerää lunta ikävään paikkaan: "Olisi voinut olla nokkakolari"

Lumikeleillä on syytä huolehtia, ettei lunta ja jäätä pääse kertymään pyöränkoteloihin. MTV Uutisten alkuvuodesta haastattelema autoilija säikähti perinpohjaisesti, kun yksi pyöristä lopetti pyörimisen.

Nino Tuovinen joutui tammikuussa hurjaan vaaratilanteeseen Kuopiossa, kun hänen autonsa oikea takarengas lukkiutui täysin yllättäen. Tuovinen oli ohittamassa toista autoa, kun hänen omansa olikin yhtäkkiä tiellä poikittain.

Tilanteesta selvittiin kaikeksi onneksi säikähdyksellä, mutta jälki olisi voinut olla pahaa.

– Jos tuo olisi tapahtunut vilkkaammassa liikenteessä maantiellä, niin en pidä epätodennäköisenä, etteikö seurauksena olisi voinut olla nokkakolari, hän kertoo MTV Uutisille.

Nino kertoo, että autoa on tavallisesti säilytetty lämpimässä tallissa, joten lokasuojien sisään kertyneet paakutkin ovat ennen sulaneet.

Nyt auto on kuitenkin seissyt ulkosalla paikassa, jossa oikean takarenkaan lokasuojaan sisään kertyvä lumi on jäänyt helpommin huomaamatta. Toiselle puolelle lunta ja jäätä ei ollut hänen mukaansa kertynyt.

– Aikaisemmin itselläni ei ole vastaavia ongelmia ollut, Tuovinen kertoi Puskaradio Kuopio -ryhmässä Facebookissa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Poliisi julkaisi videon tilanteesta, jota"kukaan ei halua kokea" 0:10
KATSO MYÖS: Älä laiminlyö renkaiden jälkikiristystä! Poliisi julkaisi videon Aurassa sattuneesta vaaratilanteesta, jota kukaan ei sen mukaan haluaisi nähdä tai kokea.

Lumi ja jää voivat aiheuttaa monia ikäviä asioita

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo pitävänsä Tuovisen tapausta harvinaislaatuisena. Hän kuitenkin epäilee, että auton madaltamisella on voinut olla osuutta asiaan.

– Silloin pyörän yläpuolella on tilaa jonkin verran normaalialustaa vähemmän.

Ongelmaa voi Vesalaisen mukaan ehkäistä pitämällä autonsa alustan vakiokorkeudessa, mutta silloinkaan vastaavalta ei välttämättä voi täysin välttyä.

Vaikka Tuovisen tilanteesta selvittiinkin ilman sen suurempia vahinkoja, voi lumien putsaamatta jättämisellä olla muitakin seurauksia.

– Pyöränkotelot keräävät tietyillä keleillä varsin herkästi lunta. Jos lumia ei puhdista heti ajon jälkeen, on vaarana niiden jäätyminen. Yleensä jäätynyt lumi rajoittaa etupyörien kääntymistä ja vaikuttaa näin ollen auton ohjattavuuteen. Jos jäätynyt paakku sitten ajon aikana irtoaa, saattaa se rikkoa irrotessaan autoa. Varsinkin pyöränkotelon muoviosat, kuten sisälokasuoja ja mahdollinen kuralätkä ovat pakkasella varsin hauraita ja hajoavat helposti jäisen lumimöhkäleen työntyessä väärään paikkaan. Luonnollisesti on olemassa riski myös jarrujen vaurioille, Vesalainen kertoo.

Vanteen sisään jäänyt – ja pahimmassa tapauksessa jäätynyt – lumi voi Vesalaisen mukaan saada pyörät epätasapainoon, mistä on seurauksena epämukavaa tärinää ajon aikana.

– Jos tilanteen antaa eskaloitua niin pahaksi, että jää tai lumi alkaa vastustaa pyörän pyörimistä, ei ajonvakautusjärjestelmäkään toimi suunnitellusti.

Pidä huolta autosta

Mikäli se ei vielä tule selkärangasta, muistuttaa Vesalainen, että lumet tulisi puhdistaa pyöränkoteloista huolellisesti aina heti ajon päätyttyä ja pidemmällä reissulla myös kesken matkan – vaikkapa tauoilla. Usein se onnistuu jalalla potkimalla tai esimerkiksi lumiharjalla. Lisäksi puhdistamista helpottaa, jos ohjauksen kääntää ääriasentoon.

– Mikäli jäät eivät irtoa suosiolla, kannattaa auto viedä sulamaan lämpimään pysäköintihalliin, esimerkiksi jonkun kauppakeskuksen yhteyteen.

Vaikka itsellä olisikin lämmin autotalli, kannattaa pyöränkotelot puhdistaa huolellisesti ajon jälkeen ja ennen talliin ajoa – varsinkin, jos tallissa ei ole lattiakaivoa.

– Jos pyöränkoteloihin kerääntynyt lumi ja jää pääsevät sulamaan tallin lattialle, on käsillä melkoinen vedenpaisumus.

Putsaa lumet ja jäät huolellisesti muualtakin

Vesalainen haluaa muistuttaa, että lumet ja jäät tulee putsata autosta myös muualta kuin pelkistä pyöränkoteloista.

– Talviaamuina näkee usein liikenteessä autoja, joissa vain lasipinnat ovat sulat, mutta esimerkiksi auton valot niin edessä kuin takanakin ovat aivan lumen peitossa.

Näin käy Vesalaisen mukaan helposti silloin, jos auton sisätilat tulee esilämmitettyä sisätilanlämmittimellä, polttoainetoimisella lisälämmittimellä tai sähköautoissa ja lataushybrideissä auton omaa lämmityslaitetta hyödyntäen.

– Kuljettaja hyppää tyytyväisenä autoon ja unohtaa tehdä puhdistukset niiltä pinnoilta, joille esilämmittimien lämmittävä vaikutus ei riitä.

Paitsi, että kaikkien valojen puhtaana olo on tärkeää, saattavat auton katolta tai konepelliltä ajon aikana irtoavat lumi- tai jäälevyt aiheuttaa vaaratilanteita osuessaan muihin tienkäyttäjiin tai heidän ajoneuvoihinsa.

– Auto on siis aina syytä kiertää huolellisesti ympäri ja tehdä samalla tarpeelliset puhdistustoimenpiteet – niin liikkeelle lähdettäessä kuin kotiin saavuttaessakin, Vesalainen huomauttaa.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran tammikuussa 2022.

Lue myös:

    Uusimmat