Toyota on pakotettu hakemaan Chilen MM-rallin päätöspäivästä isoa pistepottia kuroakseen Hyundain johdon valmistajien MM-sarjassa mahdollisimman pieneksi ennen kauden kahta viimeistä osakilpailua.
LUE MYÖS: Sébastien Ogier vastasi ralli-irvailijoille melkoisin sanoin – laittoi Toyotaakin tilille
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä avautui väleistään muihin rallitähtiin – joukossa erityistapaus
Toyota lähti Chileen 35 pisteen takamatkalta. Tästä erosta 34 pistettä tuli kahdessa viime kisassa Kreikassa ja Suomessa.
Kymmenen kisan jälkeen Toyota ja Hyundai ovat kummatkin peitonneet toisensa pisteiden valossa viidesti kauden aikana. Hyundai on hyödyntänyt huomattavasti Toyotaa paremmin tälle kaudelle uudistettua pistesysteemiä, jonka myötä yksittäiselle tallille on tarjolla vielä päätöspäivältäkin 22 pisteen potti.
Lauantaipisteet Toyota on vienyt tältä kaudelta ennen Chileä seitsemän pisteen erolla Hyundaihin. Sunnuntain yhteisajoista jaettavat pisteet ovat menneet 17 pisteen erolla Hyundaille ja rallin päättävän Power Stagen pisteet vieläkin selvemmin, peräti 25 pisteen erolla.
Yksi selittävä tekijä löytyy siitä, että valtaosan (170 pistettä, 64 prosenttia) Toyotan lauantaipisteistä ovat tuoneet osittaisella ohjelmalla kauteen lähteneet (110) ja (60). Kolme kisaa mieheen voittaneilla maailmanmestareilla ei ole ollut sunnuntaina henkilökohtaista tarvetta ajaa mistään muusta kuin osakilpailuvoitosta – joka muuten tuo kuljettajien pankkitilille satojen tuhansien eurojen bonuksen.

