Red Bullilta hurja riskitemppu Verstappenin kanssa viime kierroksilla – MTV seurasi Itävallan F1-kisaa

Tulosruutu kävi Itävallan F1-osakilpailun läpi.

Eilisen sprintinkin nimiinsä vienyt Red Bullin Max Verstappen voitti tänään sunnuntaina ajetun Itävallan F1-osakilpailun. Red Bull otti MM-sarjan johtajan kanssa riskin, kun alankomaalainen halusi tavoitella lopussa tuoreilla renkailla nopeinta kierrosta. Varikkopysähdys onnistui, ja Verstappen sai nopeimmasta kierroksesta lisäpisteen. Alfa Romeon Valtteri Bottas sijoittui 16:nneksi. MTV seurasi kisan tapahtumia tässä artikkelissa hetki hetkeltä.

Lopputulokset:

1)  Verstappen 1.25.33,607
2)  Leclerc         +5,155
3)  Pérez          +17,188
4)  Sainz          +21,377
5)  Norris         +26,327
6)  Alonso         +30,317
7)  Hamilton       +39,196
8)  Russell        +48,403
9)  Gasly          +57,667
10) Stroll         +59,043
...
16) Bottas     + 1 kierros

Klo 17.48: Kuljettajien MM-sarjan kolmen kärki:

1) Verstappen 229 pistettä
2) Pérez 148
3) Alonso 129

Klo 17.40: Verstappen vastasi kisan jälkeisessä haastattelussa kysymykseen tulossa olevasta kolmannesta MM-tittelistään, ettei halua ajatella asiaa vielä. Hänen mukaansa sprinttiviikonloppu oli "hyvin stressaava", ja hän oli onnellinen, että "kaikki meni suunnitelman mukaan".

Maali: Verstappen onnistuu tekemään kisan nopeimman kierroksen. 1.07,012. Siitä lisäpiste mukaan. Leclerc kisassa toiseksi, Pérez täydentää palkintokorokkeen.

Bottas jää 16:nneksi. Alfa Romeo -tallikaveri Guanyu Zhou on kaksi pykälää edellä 14:s.

Kierros 70/71: Red Bullin varikkopysähdys on nopea. Riskin otto onnistuu, ja Verstappen palaa radalle turvallisesti Leclercin edellä. 

Kierros 69/71: Verstappen haluaa vielä tuoreet renkaat, joilla hakea kisan nopeinta kierrosta. Hän johtaa 23 sekunnin erolla Leclerciin, ja talli toteaa Verstappenille, että olisi liian suuri riski ottaa vielä varikkopysähdys. Sen Red Bull kuitenkin vielä tekee! 

Kierros 68/71: Leclerc on pitämässä kakkossijansa. Vain muutama kierros jäljellä, ja eroa on yhä vajaat 13 sekuntia Péreziin. Meksikolaisella on hallussaan kisan nopein kierrosaika.

Kierros 67/71: Magnussenille nyt viiden sekunnin aikakakku. Ratarajat, tuttu homma.

Lando Norris käy leveällä ratarajojen ulkopuolella maaliviivan lähellä.

Kierros 66/71: Sargeantille viisi sekuntia rangaistuksena ratarajarikkomisesta.

Kierros 64/71: Albon ja Stroll taistelevat ja näyttää, että kaksikko osuukin toisiinsa. Albon putoaa viimeisen pistesijan ulkopuolelle, 11:nneksi.

Kierros 63/71: Sainzin mielestä tuomariston pitäisi olla hereillä. Pérez ajoi hänen mielestään rajamailla häntä vastaan.

Kierros 62/71: Kakkossijalla olevaan Leclerciin Pérezillä on 13 sekuntia takamatkaa.

Kierros 62/71: Nyt Pérez onnistuu hoitamaan ohituksen kolmossijalle Sainzin edelle.

Kierros 61/71: Pérez ei malta odottaa ohituspaikkaa, vaan hakee sitä herkeämättä huonossa paikassa.

Kierros 60/71: Sargeant saa varoituksen ratarajoista.

Kierros 59/71: Pérez käy hetken Sainzin edellä, mutta sitten käydään kissa ja hiiri -leikkiä, jossa Sainz onnistuu pitämään pintansa. Hän pysyy vielä kolmantena.

Kierros 58/71: Pérez on aivan Sainzin takasiivessä. Ohitusta hakeva meksikolainen valittaa, että Sainz "liikkuu jarrutuksen aikana".

Kierros 56/71: Pérezillä ei ole vaikeuksia ohittaa Norrisia. Hän on nyt neljäntenä.

Kierros 55/71: Pérezille painotetaan tiimiradiossa, että ratarajojen sisällä on pysyttävä, eikä rangaistukseen ole varaa. Erityisesti huomautetaan kymppimutkasta.

Kierros 54/71: Tsunoda saa kymmenen sekunnin aikarangaistuksen. Syy on tuttu, ratarajat.

Kierros 52/71: Toto Wolff vaikuttaa olevan kypsä Hamiltonin rangaistusuteluihin. Hän sanoo, että he tietävät auton olevan hidas, mutta ole hyvä ja aja vain.

Kierros 51/71: Pérez sijalle 5. Palkintosijaan on hyvät mahdollisuudet, jopa toiseksi.

Kierros 50/71: Pérez saa viestin, että on aika tulla varikolle.

Kierros 50/71: Verstappen otetaan varikolle. Hän palaa radalle viisi sekuntia Pérezin edellä. Meksikolaisen on vielä pysähdyttävä.

Kierros 48/71: Magnussenille varoitus ratarajojen rikkomisesta.

Kierros 48/71: Leclerc otetaan sisään. Red Bull kaksoisjohtoon.

Kierros 46/71: Norris pidättelee hetken Sainzia, mutta espanjalainen kuittaa lopulta ohi ja neljänneksi.

Kierros 45/71: Alonso sisään. Samoin Sainz ja Gasly.

Kierros 44/71: Verstappen johtaa 11 sekunnin kaulalla Leclerciä. Pérez on puolestaan 11 sekkaa palkintosijasta, Sainzista.

Kierros 43/71: Gasly saa viiden sekunnin penaltin ratarajoista. Hamilton otetaan sisään ja viiden sekunnin aikarangaistus suoritetaan varikolla. Pérez nousee neljänneksi.

Kierros 42/71: Norris ja Bottas stopeille.

Gasly on tutkinnassa ratarajoista.

Pérez nousee kahdella pykälällä, jo viidenneksi.

Kierros 39/71: Hamilton kyselee jälleen, ovatko muut saaneet rangaistuksia. Toto Wolff vastaa, että "he kaikki edessäsi tulevat saamaan rangaistuksia, jatka vain".

Kierros 39/71: De Vries saa viiden sekunnin aikarangaistuksen Magnussenin radalta ulos pakottamisesta.

Kierros 37/71: Strollin toisen varikkopysähdyksen vuoro.

Kierros 36/71: Nyt napsahti viiden sekunnin aikasakko Albonille. Kyllä, ratarajojen rikkomisesta.

Stroll saa perään varoituksen ratarajoista.

Kierros 35/71: Pérez ohittaa puolestaan Gaslyn ja on nyt seitsemäntenä.

Magnussen valittaa de Vriesin ajattaneen hänet ulos. Tanskalainen käy reilusti pihalla.

Kierros 35/71: Verstappen on aivan Leclercin takaluukussa kiinni. Ja painaltaa nyt mutkassa sisäkautta ohi.

Kierros 33/71: Albon saa mustavalkoisen lipun eli varoituksen ratarajojen rikkomisesta. Varoitusten ja aikarangaistusten laskemisessa saa kohta olla vyöllä matematiikan korkeakouluopinnot.

Kierros 32/71: Leclercille kerrotaan, että rengaskuluma on laskettua isompaa, ja kysytään, mitä ajattelet kolmesta pysähdyksestä. Monacolainen vastaa suoraan, että "ei".

Kierros 32/71: Kisainsinööri lataa Norrisille, että vaikka vihaatkin minua tästä, ratarajojen sisällä on pysyttävä.

Kierros 30/71: Pérez pystyy ohittamaan Russellin tuosta noin ja kampeaa kahdeksannelle sijalle.

Tuomaristo tutkii, onko Tsunodan aikarangaistus suoritettu oikein. Hänen autoonsa on mahdollisesti koskettu liian aikaisin ennen kuin viisi sekuntia varikolla oli täyttynyt.

Kierros 29/71: Nyt saa Sainz viiden sekunnin aikapenaltin  ratarajojen rikkomisesta. Aikasakkoja vain sataa.

Kierros 28/71: Norris ohittaa Hamiltonin ja ajaa nyt neljäntenä.

Kierros 27/71: Bottas on radalla viimeistä edellisenä, 18:ntena, takanaan vain Piastri. Hülkenbergin kisa päättyi aiemmin keskeytykseen.

Kierros 26/71: Pérez nyt puolestaan varikolle. Verstappen ohittaa vaivattomasti Sainzin ja nousee kakkoseksi.

Kierros 25/71: Ocon saa viiden sekunnin aikapenaltin. Hän oli ajaa varikolla päin Sargeantia, kun hänet vapautettiin vaarallisesti.

Kierros 25/71: Verstappen tulee nyt ensimmäistä kertaa varikolle. Kovat renkaat alle. Hän putoaa kolmanneksi Ferrarien taakse.

Kierros 24/71: Hamiltonin valitus tiimiradioon jatkuu. Jälleen hän puhuu kymppimutkasta.

Kierros 23/71: Hamilton valittaa, että Pérez painaa jatkuvasti kymppimutkassa ulos. Hän kyselee, onko Pérez jo saanut siitä rangaistuksen, mutta ei ole.

Kierros 23/71: Ferrari tekee Sainzille selväksi, että hän on saanut varoituksen ja seuraavasta ratarajojen rikkomisesta on tulossa aikarangaistus.

Kierros 22/71: Hamilton valittaa nyt tiimiradioon, että Pérez meni leveäksi kymppimutkassa ja tuomariston olisi huomioitava sekin.

Kierros 20/71: Sainz ja Hamilton taistelivat toisiaan vastaan, mutta Sainz kuittaa edelle. Hamilton huomioi tiimiradioon, että Ferrari pystyy jarruttamaan häntä myöhemmin.

Kierros 19/71: Tsunoda saa nyt puolestaan viiden sekunnin aikakakun ratarajojen rikkomisen vuoksi.

Ocon toteaa, että Bottaksen etusiipi on rikki, ja hän huomauttaa, että siipi voi pudota maahan.

Kierros 17/71: Hamilton saa viiden sekunnin aikarangaistuksen ratarajojen säännöllisen rikkomisen vuoksi.

Bottas on pudonnut sijoja 12:nneksi, vauhtia ei ole ja etusiipi on rikkonainen, ilmeisimmin lähdön Tsunodaan osumisen myötä.

Kierros 17/71: Sainz valittaa, että radalla oltaisiin varikkokäynnin sijaan voitu jatkaa, renkaat tuntuivat sen verran hyviltä.

Kierros 16/71: Virtuaalinen turva-auto ei ole enää voimassa. Bottas on noussut muiden varikkopysähdysten myötä jo yhdeksänneksi, mutta hänellä etusiipi harottaa hiukan rikkonaisena.

Kierros 15/71: Virtuaalinen turva-auto voimaan. Autoja alkaa puskea varikolle.

Kierros 14/71: Sainz anelee, että hänet päästettäisiin irti. Hän on juuri Leclercin perässä, ja hän on vakuuttunut, että hänellä olisi kyytiä Verstappenin jahtaamiseen.

Kierros 14/71: Hülkenberg jää radan varteen. Voimanlähde on rikkoutunut.

Kierros 13/71: – Tämä auto on hidas, Hamilton purnaa tiimiradioon.

Hamilton saa mustavalkoisen lipun eli varoituksen ratarajojen rikkomisen vuoksi. Hamiltonin mukaan auto aliohjaa.

Pérez tekee nousua ja on nyt yhdeksäntenä, viimeisimpänä Albonin ohituksen myötä.

Kierros 12/71: Sainzilta ja Hamiltonilta tuoreeltaan poistetaan kierrosaika ratarajojen rikkomisen vuoksi. 

Hülkenberg tulee varikolle.

Kierros 11/71: Norrisille kerrotaan, että raportoi joka kerta, kun Hamilton ajaa ratarajojen ulkopuolelle, ja britti vastaa, että tämä tekee sitä koko ajan.

Kierros 10/71: Pérez hyökkää ja kampeaa Russellin ohi 11:nneksi.

Kierros 9/71: Ferrari kysyy Sainzilta hänen vauhdistaan, ja espanjalainen vastaa uskovansa tallin näkevän sen, eikä hänen tarvitse enempää selittää. Ystävällismielisintä kommunikaatiota ei siis kuulla.

Kierros 8/71: Verstappen johtaa kärjessä Leclerciä kahdella sekunnilla. Bottas ajelee sijalla 18.

Kierros 7/71: Norris valittaa tiimiradioon, että Hamilton rikkoo taas ratarajoja ja kyseessä olisi jo kolmas kerta. Hamilton on juuri hänen edellään neljäntenä.

Kierros 5/71: Kisaa johtava Verstappen on nakuttanut nopeimman kierrosajan. Tallikaveri Pérez on pystynyt toistaiseksi nousemaan lähdön asemastaan kolme sijaa, 12:nneksi.

Kierros 4/71: Turva-auton poistuessa ei nähdä mainittavampaa dramatiikkaa. Alfa Romeoista paremmassa asemassa on Zhou 14:ntenä, Bottas siis 17:ntenä.

Kierros 3/71: Turva-auto otetaan pois radalta. Verstappen johtaa ennen Ferrareita Leclerciä ja Sainzia, Bottas on 17:ntenä.

Kierros 2/72: Magnussen ja Tsunoda tulevat sisään. Kaksikko turva-auton ollessa radalla pakan perällä.

Kierros 1/71: Radalle otetaan heti turva-auto. Ykkösmutkassa näyttää olevan roskaa, pientä osumaa on tullut.

Lähtö: Verstappen pitää varmasti asemansa ykkösenä. Leclerc yrittää hyökätä avausmutkissa rinnalle, mutta alankomaalainen jatkaa kärjessä.

Bottas jää lähdössä pahasti pussiin ja putoaa muutaman sijan.

AlphaTaurin Yuki Tsunoda käy reilusti hiekallakin.

Klo 16.00: Kuljettajat lämmittelykierroksella. Alonso, Bottas ja Magnussen lähtevät ainoina kuskeina kovilla renkailla kisaan. Muilla on allaan keskikovat kumit.

Klo 15.58: Parisen minuuttia, ja kuskit iskevät lämmittelykierrokselle.

Klo 15.56: Sateen mahdollisuuden on raportoitu olevan noin 30 prosentin luokkaa. Todennäköisimmin vettä ei siis tulisi.

Klo 15.45: Radalla vietetään hiljainen hetki Dilano van 't Hoffin kunniaksi. Formula Regional -sarjassa kilpaillut alankomaalaiskuljettaja kuoli eilen Belgian Span radalla sattuneessa joukkokolarissa 18-vuotiaana.

Klo 15.43: Olisiko Valtteri Bottaksesta tänään pistetaisteluun? Venymistä se varmasti vaatisi. "Vale" starttaa kisaan lähtöruudusta 14, ja nyt ilmassa oleva kuiva keli sopisi suomalaiselle jälleen takuulla sadetta paremmin.

Klo 15.38: Toistaiseksi Spielbergin Red Bull Ringillä on kuivaa. Eilinen sprintti käytiin märällä radalla, ja sade kasteli rataa myös perjantaina aika-ajoissa. Jääkö sateen luoma draama tänään näkemättä?

Klo 15.35: Vuosi sitten Ferrarin Charles Leclerc voitti Itävallan osakilpailun sen jälkeen, kun Max Verstappen oli vienyt sprintin. Tänään olisi kuitenkin paukku, jos Verstappen ei Red Bullin kotikilpailussa voittoon ajaisi. Alankomaalaisella oli jo ennen eilen tulleen sprintin voittoa neljä osakilpailuvoittoa peräjälkeen.

Kello 15.33:Formula 1 onnittelee Kevin Magnussenia uransa 150. GP-startista. Siitä tanskalaisella ei ole Haasilla odotettavissa paljoa. Hän lähtee kisaan varikolta AlphaTaurin Nyck de Vriesin kanssa autoihin tehtyjen muutosten vuoksi.

Klo 15.24:Tästä artikkelista pääset lukemaan, miten Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko ja tallipäällikkö Christian Horner suhtautuivat kaksikonsa rajuun vääntöön sprintin alussa. Markon mukaan avausmutkissa nähtiin tarpeettomia toimia.

Klo 15.20: Red Bull -kuskien välillä kuohui eilen sprintissä, kun Max Verstappen ja Sergio Pérez vetelivät avausmutkissa rengas rengasta vasten eikä kolarikaan ollut kaukana. Kaksikko latoi toisistaan kovaa tekstiä tiimiradioon.

Red Bull -kuskien tunnelmat vaikuttivat rauhoittuneen kilpailun jälkeen. Verstappen ajoi voittoon, ja Pérez oli toinen. Tänään meksikolaiskuskilla on kovempi urakka palkintopallille yltämiseksi, sillä hän lähtee kisaan vasta 15. ruudusta.

Alfa Romeon Valtteri Bottakselle sprintti oli murheellinen, ja hän jäi viimeiseksi. Tallikaveri Guanyu Zhou oli puolestaan viimeistä edellinen.

Klo 15.16: Tervetuloa seurannan pariin! Eilisen sprintin voittoon ajoi MM-sarjaa johtava, edelliset kaksi maailmanmestaruutta voittanut Red Bullin Max Verstappen. Hän lähtee paalulta myös tämän päivän kisaan, ja olisi yllätys, jos hänelle ei soitettaisi Alankomaiden kansallislaulua tänäänkin.

Kaksi tähtiluokan kuskia, Mercedeksen George Russell ja Red Bullin Sergio Pérez, lähtevät kisaan kaukana kirkkaimmista kärkisijoista. Perjantainen aika-ajo meni kaksikolla pieleen: Russell jäi 11:nneksi ja ratarajoja alati rikkonut Pérez 15:nneksi.

Itävallan GP:n lähtöjärjestys:

1. Max Verstappen, Red Bull 
 2. Charles Leclerc, Ferrari
3. Carlos Sainz, Ferrari 
 4. Lando Norris, McLaren
5. Lewis Hamilton, Mercedes 
 6. Lance Stroll, Aston Martin
7. Fernando Alonso, Aston Martin 
 8. Nico Hülkenberg, Haas
9. Pierre Gasly, Alpine 
 10. Alex Albon, Williams
11. George Russell, Mercedes 
 12. Esteban Ocon, Alpine
13. Oscar Piastri, McLaren 
 14. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
15. Sergio Pérez, Red Bull 
 16. Yuki Tsunoda, AlphaTauri
17. Guanyu Zhou, Alfa Romeo 
 18. Logan Sargeant, Williams
Kevin Magnussen, Haas* 
 Nyck de Vries, AlphaTauri*

* Kevin Magnussen ja Nyck de Vries lähtevät kilpailuun varikolta autoon tehtyjen muutosten takia.

Lue myös:

    Uusimmat