Suomenlahden sähkö- ja tietoliikennekaapeleiden katkeamisesta syytetty öljytankkeri Eagle S:n miehistö pääsee tänään ääneen oikeudessa.
Kiista joulukuisesta merikaapeleiden katkaisusta jatkuu tänään Helsingin käräjäoikeudessa.
Kaapelit katkaisseen öljytankkeri Eagle S:n kapteeni sekä ensimmäinen ja toinen perämies kiistävät syyytteet törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häirinnästä. Heidän mukaansa kaapeleiden katkeaminen oli tavanomainen merionnettomuus, joka aiheutui siitä, ettei laivalla huomattu toisen keula-ankkurin putoamista.
Alustavan prosessisuunnitelman mukaan heidän tuli päästä tänään itse ääneen oikeudessa, mutta oikeudenkäynti on viivästynyt. Aikataulusta ollaan pahasti jäljessä ja miehistöä päästään kuulemaan näillä näkymin vasta tiistiana.
Syyttäjän mukaan kyse oli tahallisesta tai laiminlyönnistä johtuvasta teosta: miehistön olisi pitänyt ymmärtää, että huonokuntoisen varmistuskoneiston varassa ollut ankkuri saattaa pudota ja aiheuttaa vahinkoa merikaapeleille.
Eagle S:n epäillään raahanneen ankkuriaan meren pohjassa noin 90 kilometrin matkan ja katkaisseen viisi merikaapelia joulupäivänä 2024. Kaapelien omistajille on syyttäjän mukaan aiheutunut ainakin 60 miljoonan euron korjauskulut.
MTV Uutiset seurasi oikeudenkäynnin maanantaista aamupäivää tässä artikkelissa.
10.25
Syyttäjä ja puolustus ovat edelleen sanaharkassa siitä, pakottiko Suomen rannikkovartiosto Eagle S:n Suomen aluevesille vai ei. Kapteenin avustaja Tommi Heinonen kertaa, miten Eagle S kysyi merivartiostolta, voiko se jatkaa matkaansa kohti aiottua määränpäätään.
– Rannikkovartiosta sanoo, että ei, otatte tämän kurssin. Onko se teidän mielestänne vapaaehtoista, hän tenttaa.
Myös tuomari puuttuu asiaan jo useatta kertaa. Hän toteaa hieman sarkastisesti, että viranomaisilla on ollut mahdollisuus käyttää melkeinpä mitä vain keinoja kidutusta lukuun ottamatta. Keskustelu ei ole asian kannalta relevanttia, hän sanoo.
Vastaavankaltaista keskustelua jatketaan epäilemättä lopun päivää, sillä se kuluu kokonaisuudessaan kirjallisten todisteiden läpikäymiseen.
Miehistön jäsenet pääsevät ääneen vasta huomenna tiistaina. Koko maanantai jatkuu kirjallisten todisteiden läpikäynnin parissa.
Syytetyt merimiehet ovat nimenneet todistajiksi muita aluksella palvelleita merimiehiä, mutta vielä on epäselvää miten heidän kanssa toimitaan. Viimeinen oikeudenkäyntipäivä ja loppulausunnot kuullaan alustavasti 10. syyskuuta, mutta aikataulu voi vielä muuttua.
MTV Uutiset päättää oikeudenkäynnin seurannan tältä päivältä tähän. Lisää asiasta huomenna.
10.11.
Eagle S:ää koskeva oikeudenkäynti on vaatinut jo ainakin yhden lisäpäivän, eikä aikataulu ole siitä huolimatta pitänyt. Kaikki osapuolet ovat pitäneet pitkiä esittely- ja kommentointipuheenvuoroja, joiden lisäksi osapuolten välillä on useita erimielisyyksiä, jotka ovat johtaneet paikoittain äänekkäisiin sananvaihtoihin.
Tämänhetkisen aikataulun mukaan miehistön jäsenet pääsevät ääneen vasta tiistaina.
10.03
Nyt syyttäjä käy läpi sitä, minkälaisia keskusteluja Eagle S:n komentosillalla käytiin merivartioston yhteydenoton jälkeen. Syyttäjän ja puolustuksen välillä on suuria näkemyseroja siitä, miten niitä tulisi tulkita.
Kapteenin avustaja Tommi Heinonen toteaa, ettei keskusteluista käy ilmi mitään sellaista, että laivan ankkuri olisi tietoisesti tai tahallisesti laskettu.
Ensimmäisen perämiehen avustaja asianajaja Antti Riihelä puolestaan sanoo, että litteroitu keskustelu on vajavainen ja siitä puuttuu useita kohtia.
9.41
Eagle S:n kapteenin avustaja kritisoi voimakkaasti syyttäjän näkymystä siitä, että Eagle S siirtyi vapaaehtoisesti Suomen aluevesille.
Varatuomari Tommi Heinonen toteaa, että siirtymiskehotuksen aikaan rannikkovartioston alus oli Eagle S:n näköetäisyydellä, fyysisesti lähellä. Eagle S kysyi rannikkovartiostosta, voiko se jatkaa matkaan kohti aiottua määränpäätään.
Rannikkovartiosto vastaa ei ja käskee kääntymään voiammkkaasti tyyrpuuriin.
– Se siitä ajatuksesta, että kyse oli vapaaehtoisuudesta. Minusta asioista pitäisi puhua asioina, eikä heittää jotain aivan tosiasioista poikkeavaa, Heinonen sanoo.
– Olisi ainakin ollut asiallista kertoa epäilystä kaapelivahingosta, eikä vain vedota myrskyiseen merenkäyntiin.
Syyttäjä keskeyttää ja toteaa, että kirjallisten todisteiden läpikäynnissä kestää vielä viikkoa, mikäli salissa keskitytään tällaisiin puheisiin. Heinonen vaikuttaa hieman kiihtyvän. Tuomari huomauttaa, että syyttäjä on itsekin pitänyt varsin laveita puheenvuoroja.
– Tämä ei mene kuin vesi hanhen selästä. Miksi esitetään tällaisia väitteitä, että valkoinen on mustaa ja musta valkoista, Heinonen sanoo.
9.29
Syyttäjä käy läpi Eagle S:n ja Suomenlahden merivartioston sekä Eagle S:n ja Viron merivartioston välistä radioviestintää. Osassa viesteistä on mukana myös merenkulun ohjauskeskus.
Viesteissä on muutamia toistuvia teemoja: yksi keskeinen on Eagle S:n ankkuri, josta eri tahot kysyvät alukselta jatkuvasti.
Syyttäjä huomauttaa, että Eagle S:n kapteeni ei missään vaiheessa vastusta merivartioston kehotusta siirtyä Suomen aluevesille. Yhdessä kohtaa hän kysyy syytä.
Syyttäjä nostaa asian esille siksi, että Eagle S:n miehistön puolustus katsoo, että laiva pakotettiin siirtymään kansainvälisiltä aluevesiltä Suomen puolelle, jotta Suomen viranomaiset pystyisivät ottamaan aluksen haltuunsa.
Toiseksi syyttäjä huomauttaa, että laivalta on valehdeltu, että ankkurit ovat ylhäällä. Miehistön mukaan kyse ei ole ollut valheesta, vaan he ovat vastanneet parhaan tietämyksensä mukaan.
9.13
Koko Eagle S:ää koskeva oikeudenkäynti näyttää olevan aikautaulusta jäljessä, sillä tänään jatketaan vielä kirjallisten todisteiden läpikäynti. Läpikäynti aloitettiin jo viikko sitten maanantaina, jonka jälkeen on ollut toinenkin käsittelypäivä.
Toistaiseksi on epäselvää, kuinka kauan todisteiden läpikäynti vielä kestää.
9.11
Oikeudenkäynti alkaa.