Dosentti löytää alati heikkeneviin Pisa-tuloksiin muutaman selittävän tekijän: keskittymiskyvyn puute, mielenterveysvaikeudet sekä tunnepuolen ongelmat vaikuttavat opiskeluun.
Suomalaisnuorten menestys osaamistuloksia mittaavassa Pisa-tutkimuksessa jatkaa heikkenemistään.
Lääketieteestä, kasvatustieteestä ja psykologiasta sekä itse Pisa-tuloksista väitellyt dosentti, Helsingin yliopiston yliopistonlehtori Aino Saarinen kertoo Huomenta Suomen haastattelussa, että tulosten jatkuva heikkeneminen kuvastaa sitä, miten laaja-alaisesti taustalla on erilaisia tekijöitä.
– Ei ole mitään yhtä tai kahta tekijää, jotka siihen vaikuttavat, vaan lukemattomat, lukemattomat tekijät.
Lue myös: Suomalaisnuorten menestys Pisa-kokeissa jatkaa heikkenemistään
"Tunnin keskittyminen on monille nuorille ja teini-ikäisille ihan ylivoimaista"
Mitkä ovat tekijöistä sitten suurimpia?
– Nostaisin ehkä esiin keskittymiskyvyn lyhenemisen.
Saarisen mukaan tutkimuksissa niin Suomessa kuin muuallakin näkyy se, että nuoret pystyvät keskittymään yhä lyhyempiä ajanjaksoja kerrallaan.