Monien unohtama laite voi tehdä prätkäreissustasi täydellisen – pelastaa autoilijankin, jos tärkeintä on matka eikä määränpää

Perinteinen navigaattori puolustaa paikkaansa moottoripyöräilyssä.

Erillinen navigaattori ei ole enää kovin tarpeellinen uusien autojen erillisvaruste, mutta edelleen varsin käyttökelpoinen reissukaveri monen noin 14 vuoden keski-ikään yltävän autokantamme yksilön kanssa. Navi säästää myös ulkomaanreissujen datasiirtomaksuilta.

Suorastaan välttämättömäksi laite muodostuu moottoripyöräilyssä, johon Garminin uusin Zumo XT on suunniteltu. Se on pölyn-, veden- ja iskunkestävä, ja se tunnistaa kosketuksen paksuillakin ajohanskoilla.

Markkinoilla on muutamia moottoripyöränavigaattoreita. Maastoajamiseen, pienimmille poluille tai suunnistusvälineiksi seikkailumoottoripyöräilyyn niistä ei juuri ole.

Näin se toimii

Zumo XT osaa käyttää GPX-maastopistetiedostoja, ja niitä voi lähettää tai jakaa Garmin Drive -sovelluksen kautta puhelimella. Se on myös yhteensopiva valmistajan kovan luokan GPS-käsilaitteiden ja satelliittiviestintälaitteiden kanssa, ja siinä on valmiita esiladattuja topografisia maastokarttoja.

Peruskäyttöönotto on helppoa, mutta ensimmäisellä reissulla näytön täyden kirkkauden hyödyntäminen vaatisi usb-piuhaa, vaikka vehje oli jo sellaisessa kiinni kotona. Reissun alku menee pilalle.

Laite tallentaa kuljettua reittiä, joten maastosta osaa poiskin. Parhaat reitit voi näin muistaa ja jakaa myöhemmin.

Moottoripyöräillessä suorin reitti perille on usein se tylsin. Pelkän osoitteen perusteella Zumo XT tarjoaa ainakin kolme eri pituista ja tyyppistä reittivaihtoehtoa. Lisäksi niitä voi pakottaa mutkaisemmiksi Adventurous Routing -liukukytkimestä. Laite yllätti kokeneen motoristin positiivisesti useilla kokonaan uusilla reiteillä.

Pakkauksen mukana tulee järeä Ram-kiinnitysjärjestelmä ja johdot virran ulosottoon pyörästä. Auringon valoa heijastava näyttö olisi kirkasta lasia käyttökelpoisempi.

Kunnollisen maastoajoa tukevan moottoripyöränavigaattorin hankkiminen on ollut tuskallisen vaikeaa. Zumo XT ei päästä meitä ikeestä. Asfaltoituja katuja pitkin kurvailuun laite on erinomainen, ja tarjoaa helpon mahdollisuuden löytää uutta ajettavaa.

Seikkailukäytössä reittien suunnittelu, siirto, MTP-tuki, ja jopa joidenkin käyttäjien raportoimat tietoturvaongelmat ja käyttöjärjestelmäbugit voivat koitua esteeksi. Laitteen tulisi helpottaa elämää vielä vähän enemmän.

Kadulla ja maastossa

Navigaattoria testattiin yhdessä BMW:n uuden F900 XR -moottoripyöriin lisävarusteena saatavan navigaattorin kanssa. Myös se on Garminin valmistama.

Pienten käyttöliittymäerojen lisäksi merkittäviä eroavaisuuksia kestopäällysteellä navigoidessa ei juuri ole, joskin BMW:n omaan kuuluu integroinnin vuoksi myös esiasennettuna merkin huoltopisteet. Molemmat ehdottavat yleensä kolmea eri reittimahdollisuutta. Kahden eri navigaattorin reitit noudattelivat Keski- ja Etelä-Suomessa hyvin pitkälti toisiaan. BMW:n lisävarusteena pelkkä navigaattori maksaa F900 XR -moottoripyörään peräti 938 euroa ilman telinettä, johdotuksia ja asennusta.

Offroad-navigointia testattiin Yamaha Ténérén kanssa.

Garmin Zumo XT

  • Mikä: Moottoripyöränavigaattori
  • Ominaisuudet: 5,5-tuuman HD tft-kosketusnäyttö, IPX7-kosteudenkestävyys, MIL-STD-810-pudotuksenkestävyys, akunkesto max 6 h, koko Euroopan tiekartasto elinikäisillä päivityksillä, topoactive-maastokartasto, Bluetooth-yhteensopivuus kypärä- tai älypuhelimen kanssa
  • Mitat ja paino: 8,8 x 14,8 x 2,4 cm, 262 g
  • Suositushinta: 549 euroa

Lue myös:

    Uusimmat