Haluaisitko navigaattorin naamaasi 300 km/h? Valitse sijoituspaikka tarkoin – tässä pari hyvää vaihtoehtoa
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Mikä on järkevin sijoituspaikka navigaattorille?
Vastaus: Yhä useammassa uudessa autossa on integroitu navigointijärjestelmä – ainakin mallisarjan paremmin varustelluissa versioissa. Siitä huolimatta myös irtonaisia navigaattoreita myydään yhä.
Navigaattorin mukana tulee pääsääntöisesti imukuppiteline, joka on monen käyttäjän mielestä luontevinta asentaa auton tuulilasiin. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan suosittele tällaista asennustapaa.

Nämä pitää huomioida
Mietittäessä paikkaa navigaattorille, on tärkeää huomioida seuraavat seikat:
• Navigaattori ei saa olla kuljettajan näkökentässä niin, että se häiritsee havainnointia ulos autosta.
• Navigaattori ei saa olla auton turvatyynyjen laukeamisalueella.
• Kuljettajan on pystyttävä vilkaisemaan navigaattorin näyttöä sivusilmällä nopeasti ja helposti niin, ettei katse ole kauaa pois olennaisesta eli edessä olevasta liikennetilanteesta.
• Navigaattorin käytön tulisi olla mahdollisimman ergonomista, vaikkei osoitetietoja tulekaan syöttää ajon aikana.
• Navigaattori tarvitsee virtaa. Virtajohto ei saa hankaloittaa muiden hallintalaitteiden käyttöä tai vaarantaa niiden toimintaa.
Autoilijalle on tarjolla paljon hyviä vaihtoehtoja navigaattorin kiinnittämiseen – siis tuulilasikiinnityksen sijaan. Yleensä nämä mahdollistavat paremmin myös kaikkien edellä listattujen seikkojen huomioimisen.
Autoon kiinteästi asennettava, lataava teline
Itse suosin autoon kiinteästi asennettavaa, lataavaa navigaattoritelinettä. Sen avulla navigaattori saadaan ikään kuin osaksi kojelautaa eikä se näin ollen häiritse havainnointia autosta ulos. Kun lataava teline asennetaan juuri kyseiseen automerkkiin suunnitellun asennusosan avulla, tulee navigaattori sopivalle etäisyydelle kuljettajasta eikä se myöskään jää turvatyynyjen laukeamisalueelle.
Pidän lataavasta telineestä myös siksi, että telineen johto saadaan vedettyä auton kojelaudan sisäpuolelta. Näin autossa ei pyöri rumia ja irtonaisia latausjohtoja ja auton virtapistokekin jää vapaaksi muuta käyttöä varten. Oikein asennettuna navigaattori myös käynnistyy automaattisesti, kun auton sytytysvirta kytketään. Vastaavasti navigaattori sammuu, kun auton virta sammutetaan.
Lataavat telineet eivät kuitenkaan ole jostain syystä kovin yleisiä. Liekö kyse sitten autoilijoiden tietämättömyydestä vai siitä, että teline ja asennusosa pitää ostaa erikseen – navigaattorin lisäksi. Tästä aiheutuu luonnollisesti jonkin verran ylimääräisiä kustannuksia kuten telineen asentamisestakin.
Asennus on järkevää jättää ammattilaisen hoidettavaksi. Yleensä uusiin autoihin lisävarusteasennuksia tekevillä ammattilaisilla on paremmin selkeä käsitys siitä, miten kojelaudan eri komponentit irtoavat ilman vaurioita. Vastaavasti on tärkeää, että virta navigaattorille otetaan oikein ja oikeasta paikasta. Myös virtajohdon asettelu kojelaudan alle on tehtävä juuri tietyllä tavalla, jottei se estä esimerkiksi polviturvatyynyjen toimintaa tarvittaessa.
Käytännössä asennuksesta ja asennustarvikkeista aiheutuvat pienet lisäkulut maksavat itsensä monin kerroin takaisin käytön helppoutena.
Muita vaihtoehtoja tuulilasikiinnitykselle
Kiinteää, lataavaa telinettä huokeampiakin ratkaisuja löytyy. Vaihtoehtojen laatu ei ole tasaista – joukossa on myös hyviä – tai ainakin välttäviä. Tässä pari esimerkkiä:
Navigaattoreille myydään ”asennusalustoja”. Kyseessä on yleensä muovinen pyöreä levy, joka liimataan sen mukana tulevalla kaksipuolisella teipillä kojelaudan päälle. Navigaattorin mukana toimitettava imukuppiteline tarttuu muoviseen asennusalustaan kuin tuulilasiin. Tällaisen asennusalustan kanssa navigaattorin asennus onnistuu tietyissä autoissa suhteellisen hyvin. Vuosien varrella olen törmännyt tämän asennustavan kanssa kuitenkin seuraavanlaisiin ongelmiin:
• Asennusalusta vaatii tasaisen kojelaudan osan, jotta se liimautuu kiinni tukevasti. Useiden nykyautojen kojelaudoissa suositaan pyöreitä muotoja, jolloin sopivaa paikkaa alustalle ei tahdo löytyä – ainakaan turvallisista ja mielekkäistä kojelaudan kohdista.
• Auton seisoessa kesäisessä auringonpaahteessa saa asennusalustaan imukuppitelineellä kiinnitetyn navigaattorin poimia melko usein auton lattialta ennen ajoon lähtöä.
• Navigaattorin virtajohto pyörii rumasti tiettyjen käyttökytkimien edessä.
Asennusalustaa parempi vaihtoehto on, että navigaattorille hankitaan hiekkapussiteline. Navigaattori kytkeytyy tukevasti merkkikohtaiseen hiekkapussitelineeseen, joka asetetaan sopivaan ja turvalliseen paikkaan kojelaudan päälle. Hiekkapussiteline on aseteltavissa niin, että se mukailee kojelaudan muotoja. Sen pohjassa on kitkapinta, joka pitää navigaattorin hyvin paikoillaan.
Hiekkapussitelineen ansiosta navigaattori voidaan laittaa sellaiseen paikkaan, ettei se häiritse kuljettajan havainnointia eikä ole turvatyynyjen laukeamisalueella. Myös käyttöergonomia on tällä asennustavalla suhteellisen helppo huomioida. Pari miinusta löytyy kuitenkin myös tästä:
• Kuljettajan on itse tiedostettava, mihin kohtaan kojelaudan päälle navigaattori hiekkapusseineen on turvallista asettaa.
• Latausjohto jää tässäkin mallissa pyörimään rumasti ja häiritsevästi tiettyjen käyttökytkinten eteen.
• Hiekkapussitelinettä ei ole saatavilla kaikkiin navigaattorimerkkeihin.
Huomioi kaikki turvatyynyt
Navigaattorin paikkaa mietittäessä on tärkeää huomata, että nykyautoissa on paljon turvatyynyjä. Matkustajan turvatyyny lennättää kojelaudan päällä, liian oikealla, olevan tai keskelle tuulilasia kiinnitetyn navigaattorin kohti kuljettajan tai matkustajien kasvoja valtavalla nopeudella. Turvatyynyn laukeamisnopeus lähentelee 300 km/h eli jokainen ymmärtää, että kyse on tällöin kuolettavasta tällistä.
Myös joidenkin autojen A-pilarin sisällä on turvatyynyjä. Tällöin navigaattori tai mikään muukaan lisälaite ei saa olla A-pilarin vieressä, esimerkiksi ratin vasemmalla puolella tai vaikkapa tuulilasin vasemmassa alakulmassa.
Selvitä käyttöohjekirjasta, merkkiliikkeestä tai -korjaamolta, mitä turvatyynyjä omassa autossasi on. Hyvää osviittaa saat myös tutustumalla kyseisen automerkin ja –mallin törmäystestikuviin tai videoihin, joita löytyy esimerkiksi Autoliiton ja EuroNCAP:n nettisivuilta.
Uusimmat
-
09:27
Lukiolaisten liitto huolissaan tasa-arvosta yo-kirjoituksissa: "Osa lukioista tarjoaa mahdollisuuden mennä tekemään ylioppilaskoe, vaikka on karanteenissa, ja osa taas ei"
-
09:14
VR helpottaa omistamiensa kiinteistöjen ravintolayrittäjen tuskaa eikä peri vuokraa – "Jatkamme sitä sulkutilan keston mukaisesti"
-
09:13
Valmet Automotive aloittaa tuhannen työntekijän jättirekryt
-
09:13
Ilmatieteen laitos: Ulkoilman siitepölypitoisuudella ja koronan tartuntatiheydellä on yhteys
-
08:53
Nordean palvelut sekaisin jo kolmatta päivää – palkoissa ja Kelan etuuksissa voi olla viiveitä
-
08:43
MTV seuraa liikennetilannetta: Suurilta onnettomuuksilta vältytty, etenkin rampit liukkaita – poliisilta vahva suositus: "Varovaisuutta!"
-
08:38
Viime yönä mitattiin maaliskuun kylmimmät pakkaslukemat 2000-luvulla – Pekka Poudan mukaan myös keskiviikosta tulee "törkeän kylmä"
-
08:26
Joe Bidenin koirat saivat lähtöpassit Valkoisesta talosta – Major "hyökkäillyt" ihmisiä kohti
-
08:20
Sihvonen: Jouko Myrrä söi Karri Kiven – "Nyt Ilveksen hulvattoman hauska luokkaretki on ohi"
-
08:18
Riemu repesi! George, 86, sai ensimmäisen koronarokotteen – katso hilpeä voitontanssi
-
08:00
Juventus ja Cristiano Ronaldo ovat Mestarien liigassa tiukan paikan edessä: "Ei olisi kaukana katastrofista"
-
07:55
Lauri Marjamäki viittaa kintaalla Venäjä-kysymykselle – Jokerit sillassa: "Me voitetaan tämä ottelu"
-
07:52
Saarioinen lopetti kaikessa hiljaisuudessa legendaarisen tuotteen valmistuksen: "Ymmärrettävästi moni jää sitä kaipaamaan"
-
07:48
Tänään kannattaa pysytellä pois tien päältä, jos mahdollista – Pekka Pouta: "Tampere ja Helsinki ovat vakavissa keliongelmissa"
-
07:44
Meghan, Harry ja Archie poseeraavat uudessa perhepotretissa – herttuaperheen fanit ylistävät: "Niin paljon rakkautta"
-
07:37
Prinsessa Latifa on elänyt jo kolme vuotta vankina: Amnestyn toiminnanjohtaja kertoo, miksi tilanne on "hirvittävän vaikea"
-
07:25
F1-asiantuntija hätkähti huomiostaan: Kimi Räikkönen välttyi todelliselta katastrofilta Romain Grosjeanin kolarin jälkeen
-
07:18
NHL:n suomalaiset: Kaapo Kähköselle ensimmäinen nollapeli – Niko Mikkolalle ensimmäinen maali
-
07:16
Yhdysvalloissa uusia ohjeita rokotetuille – toisia rokotettuja voi tavata ilman maskia, altistuessa välttyy koronatestiltä ja -karanteenilta
-
07:05
Merkittävä löydös: Neandertalinihmiset katosivat Euroopasta 16 000 vuotta luultua aiemmin
-
Lataa lisää