Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuinka syvään vesilammikkoon uskaltaa ajaa? "Moni autoilija yllättyy..."

3:29Näin valitset ja vaihdat pyyhkijänsulat autoosiKatso videolta, miten valitset autoosi sopivat pyyhkijänsulat ja kuinka ne vaihdetaan.
Julkaistu 03.02.2024 11:01
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Sulamisvedet aiheuttavat aika-ajoin tulvia tiettyihin tienkohtiin. Mikäli tällainen ongelmapaikka on kierrettävissä, on se suositeltavampaa kuin läpiajo. Pahimmillaan lätäkköön ajamisesta voi seurata kalliita vaurioita.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Kuinka syvään vesilammikkoon uskaltaa ajaa?

Vastaus: Nyt kun Etelä-Suomessakin on saatu nauttia kunnon hangista, aiheuttavat pakkasia aika-ajoin seuraavat suojakelit haasteita sulamisvesien muodossa. Massiiviset vesimäärät yhdessä jään ja sohjon kanssa koettelevat väistämättä viemäriverkoston välityskykyä. 

Paikoitellen siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin kerääntyy vettä – välillä hyvinkin paljon. Vaikka ongelma ei tällä hetkellä ole akuutimmillaan, uskon, että siihen vielä kuluvan talven ja kevään aikana tullaan paikoitellen törmäämään. 

Auton pohja ei saisi koskettaa vedenpintaan

Millään ajoneuvolla ei pidä ajaa niin syvään veteen, että vettä pääsee moottoritilaan, jossa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä. Pahimmillaan vesi voi polttomoottoriautossa kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa vakavan moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu, kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita.

Lätäkköönajo_muokattuTeppo Vesalainen

Kova nopeus lätäkköön ajettaessa aiheuttaa vaaraa paitsi itselle – myös muille. Yhtäkkiä tuulilasille lennähtävä, vastaantulijan nostattama, vesimassa vie näkyvyyden hetkellisesti täysin.

Hyvä nyrkkisääntö onkin, ettei pidä ajaa paikkaan, jossa veden pinta koskettaisi auton pohjaa. Tämä pätee sekä polttomoottori- että sähköautoihin. Mahdollisia muita kyseisessä tienkohdassa ajavia voi käyttää apuna veden syvyyden arvioinnissa. Tällöin on kuitenkin huomattava, että eri automallien maavarat vaihtelevat olennaisesti ja myös saman automallin eri versioissa voi olla erikorkuisia alustoja. Tämän lisäksi vastaantuleva tai edellä ajava auto saattavat aiheuttaa vesimassaan aallokkoa, jonka vuoksi veden pinta nouseekin hetkittäin korkeammalle, miltä on alun perin vaikuttanut. Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä turvallisessa paikassa ympäri ja palata tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä.

Veden alla voi olla ikäviä yllätyksiä

Vesimassan alla saattaa olla piilossa myös routakuoppia tai vastaavia, joihin ajamisesta aiheutuu herkästi vaurioita alustan nivelille, renkaille tai vanteille – sähköauton akkukotelosta puhumattakaan. Tämän vuoksi sekä aallokon muodostumisen ja veden roiskumisen ehkäisemiseksi ei matalaankaan veteen pidä ajaa kävelyvauhtia kovempaa.

Alhainen ajonopeus on tärkeää myös pienempien vesilätäköiden kohdalla, jos liikennetilanne tai -ympäristö ei mahdollista niiden turvallista kiertämistä. Kun lätäkkö ylitetään kävelyvauhdilla, ei vahingossa roiskita kuravettä kevyenliikenteen päälle.

Moni autoilija yllättyy myös siitä, ettei veden peittämällä tiellä ajettaessa aiheutuneita vaurioita useinkaan korvata vakuutuksesta. Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt saattavat kuitenkin vaihdella jonkin verran.

Lue myös: Kannattaako autoilijan ajaa ajourissa vai niiden vieressä?

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Routakuoppaan ajo voi vaurioittaa autoa – näin vältät osumanUskaltaako sähköautoa ladata ukkosella? Valmistajien varoituksia "syytä noudattaa"Autoilija, tätä mokaa vakuutuksesi tuskin korvaa – järki käteen sadekelilläKun ukonilma iskee, on autoilijan ja moottoripyöräilijän turvallisuudessa yksi iso ero – huomioi nämä asiatVieläkö prätkällä uskaltaa aamulla lähteä töihin? Huomioi nämä asiat, kun otat moottoripyörän allesi tähän aikaan vuodestaUskaltaako autolla ajaa ukonilman aikana? "Ohje on edelleen aivan oikea"
LiikenneLiikenneturvallisuusTalviKevätSyksyTeppo VesalainenAuton huoltaminen
Autot
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:13
    Liikenneonnettomuudet

    Traktorin kuljettaja kuoli Lapualla

  • to18:51
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisiauto kaatui Kehä kolmosella Vantaalla takaa-ajotilanteessa

  • to11:57
    Autot

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • to11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi

  • ke05:03
    Vahingonteot

    Kuparivarkaat aiheuttivat 12 tunnin junasulun Lempäälässä – järjetön teko tallentui valvontakameraan