Kun ukonilma iskee, on autoilijan ja moottoripyöräilijän turvallisuudessa yksi iso ero – huomioi nämä asiat

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Pitääkö autoilua tai moottoripyöräilyä välttää ukonilmalla? Mitä pitää huomioida?

Vastaus: Auton metallikori suojaa sisällä olevia salamoilta – sen sijaan moottoripyörässä metallikoria ei ole.

Salaman sähkövirta kulkee auton koria pitkin ja siirtyy läpilyöntinä renkaan ohi maahan. Sisälle matkustamoon sähkövirran ei pitäisi päästä, jolloin autossa olevat ovat paremmassa turvassa kuin auton ulkopuolella – edellyttäen, että ovet ja ikkunat pidetään suljettuina. Suurin riski liittyykin tilanteisiin, kun autosta tullaan ulos, sinne mennään sisään tai auton takaluukku avataan.

Moottoripyöräilijä sen sijaan ei ole metallikorin sisällä suojassa vaan istuu metallisen massan päällä. Näin hän on otollinen kohde salaman iskulle. Henkilökohtaisesti en liikkuisi moottoripyörällä ukonilmalla.

Näillä ohjeilla taskuparkki onnistuu joka kerta 1:23
VIDEO: Näin tehdään taskuparkki.

Älä aja veteen

Ukkoskeleille tyypillisiä ovat myös valtavat rankkasateet, jolloin viemäriverkoston välityskykyä koetellaan. Rajun ukkosmyrskyn osuessa kohdalle ei ole mitenkään tavatonta, että esimerkiksi erilaisten siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin kerääntyy vettä – välillä hyvinkin paljon. Ongelma jatkuu usein jo varsinaisen ukonilman hellitettyä.

Millään ajoneuvolla ei pidä ajaa niin syvään veteen, että vettä pääsee moottoritilaan, jossa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä. Pahimmillaan vesi voi kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa vakavan moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu, kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita.

Hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolla pidä ajaa paikkaan, jossa veden pinta koskettaisi auton pohjaa. Tämä on siinä mielessä veteen piirretty viiva, että esimerkiksi vastaantuleva tai edellä ajava auto saattaa aiheuttaa sillan alla olevaan vesimassaan aallokkoa, jonka vuoksi veden pinta nouseekin hetkittäin korkeammalle, miltä on alun perin vaikuttanut.

Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä ympäri ja palata tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä. Mahdollisia muita vedessä ajavia ajoneuvoja voi tietenkin käyttää apuna veden syvyyden arvioinnissa. Tällöin on kuitenkin huomattava, että eri automallien maavarat vaihtelevat olennaisesti ja myös saman automallin eri versioissa voi olla erikorkuisia alustoja.

Vesimassan alla saattaa olla piilossa myös routakuoppia tai vastaavia, joihin ajamisesta aiheutuu herkästi vaurioita esimerkiksi ohjausnivelille tai vanteille. Moottoripyöräilijälle routakuoppaan ajaminen saattaa olla hyvinkin kohtalokasta. Tämän vuoksi en suosittele ajamaan moottoripyörällä ollenkaan sellaisella tien osalla, joka jää veden alle.

Pääsääntöisesti veteen ajosta aiheutuva tekninen vika ei kuulu vakuutusten piiriin. Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt kuitenkin vaihtelevat jonkin verran.

Varo vesiliirtoa

Raju ukkossade täyttää myös pääteiden ajourat vedellä, jolloin vesiliirron riski kasvaa tuntuvasti.

Vesiliirrolta välttyy parhaiten huolehtimalla renkaiden kunnosta, välttämällä ajamista vetisissä urissa ja käyttämällä riittävän alhaista, keliin sopivaa nopeutta.

Oikein rajun ukkoskuuron iskiessä kohdalle on autollakin järkevää pysähtyä turvalliseen paikkaan odottamaan sateen rauhoittumista. Raju sadekuuro harvoin kestää kovin pitkään.

Ukkospuuskat

Usein juuri ennen varsinaista ukkoskeliä ja heti sen jälkeen esiintyy voimakkaita tuulenpuuskia, jotka saattavat yllättää kuljettajan.

Moottoripyörät – varsinkin isoilla laukuilla varustetut ja tiivisrakenteiset touring-pyörät – ovat vielä autoakin herkempiä puuskittaiselle sivutuulelle. Äkkinäisiin puuskiin voi varautua parhaiten pudottamalla nopeutta.

Huomaa ja tule huomatuksi

Autossa kuljettaja voi helpottaa havainnointiaan puhdistamalla ja vaihtamalla pyyhkijänsulat säännöllisesti. Myös moottoripyöräilijälle on olemassa veden poistoon kypärän visiiristä erilaisia vaihtoehtoja, joista kukin motoristi valitkoon itselleen parhaiten sopivan.

Nykyautoille tyypillisillä päiväajovaloilla ajettaessa vain harvojen autojen takavalot palavat. Erityisesti sadekelillä on syytä huolehtia, että valokatkaisija tulee käännettyä lähivaloille, jolloin myös takavalot saadaan palamaan.

Voimakkaassa ukkoskuurossa tai heti sen jälkeen omaa näkyvyyttä taaksepäin on syytä parantaa takavalojen lisäksi takasumuvalolla. Sen käyttöön on olemassa hyvä nyrkkisääntö: jos sinun on vaikea havaita edelläsi, ilman takasumuvaloja ajavaa, painii todennäköisesti myös takanasi ajava saman ongelman kourissa.

Moottoripyöräilijä puolestaan voi valojen lisäksi parantaa omaa havaittavuuttaan käyttämällä värikkäitä, helposti havaittavia, ajo- tai sadeasuja sekä värikästä kypärää.

Lue myös:

    Uusimmat