Uskaltaako autolla ajaa ukonilman aikana? "Ohje on edelleen aivan oikea"

Osaatko antaa linja-autolle riittävästi tilaa? Näin paljon se sitä vaatii 8:36

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video

Näin paljon tilaa linja-auto tarvitsee liikenteessä

Kysymys: Uskaltaako autolla ajaa ukonilman aikana? Mitä voi tapahtua, jos salama iskee autoon?

Vastaus: Viime aikoina on uutisoitu tapauksesta, joissa salama oli tuhonnut autoja. Kyse on kuitenkin todella harvinaisesta yksittäisestä tapahtumasta – ei mistään massailmiöstä. Näin ollen hysteriaan ei ole syytä.

Salaman autolle aiheuttamat vauriot ovat hyvin harvinaisia ja yksilöllisiä. Silloin, kun salama aiheuttaa autolle vaurioita, kohdistuvat ne pääsääntöisesti auton monimutkaiseen ja herkkään sähköjärjestelmään.

Auto on edelleen turvallinen paikka ukkosella

Vanha viisaus on, että ukkosella kannattaa hakeutua autoon suojaan – ainakin, jos muita sisätiloja ei ole lähettyvillä. Ohje on edelleen aivan oikea: auton metallikori suojaa sisällä olevia.

Sähkövirta kulkee koria pitkin ja siirtyy läpilyöntinä renkaan ohi maahan. Sisälle matkustamoon sähkövirran ei pitäisi päästä, jolloin autossa olevat ovat paremmassa turvassa kuin auton ulkopuolella – edellyttäen, että ovet ja ikkunat pidetään suljettuina.

Harkitse, minne ajat

Ukkoskeleille tyypillisiä ovat myös valtavat rankkasateet, jolloin viemäriverkoston välityskykyä koetellaan. Rajun ukkosmyrskyn osuessa kohdalle ei ole mitenkään tavatonta, että esimerkiksi erilaisten siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin kerääntyy vettä – välillä hyvinkin paljon.

Autolla ei pidä ajaa niin syvään veteen, että vettä pääsee moottoritilaan, jossa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä. Pahimmillaan vesi voi kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa vakavan moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa saattaa aiheuttaa vaurioita.

Hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolla pidä ajaa paikkaan, jossa veden pinta koskettaisi auton pohjaa. Tämä on siinä mielessä veteen piirretty viiva, että esimerkiksi vastaantuleva tai edellä ajava auto saattaa aiheuttaa sillan alla olevaan vesimassaan aallokkoa, jonka vuoksi veden pinta nouseekin hetkittäin korkeammalle, miltä on alun perin vaikuttanut.

Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä ympäri ja palata tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä. Mahdollisia muita vedessä ajavia autoja voi tietenkin käyttää apuna veden syvyyden arvioinnissa. Tällöin on kuitenkin huomattava, että eri automallien maavarat vaihtelevat olennaisesti ja myös saman automallin eri versioissa voi olla erikorkuisia alustoja.

Vesimassan alla saattaa olla piilossa myös routakuoppia tai vastaavia, joihin ajamisesta aiheutuu herkästi vaurioita esimerkiksi auton ohjausnivelille tai vanteille.

Pääsääntöisesti veteen ajosta aiheutuva tekninen vika ei kuulu vakuutuksen piiriin. Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt kuitenkin vaihtelevat jonkin verran.

Varo vesiliirtoa

Raju ukkossade täyttää myös pääteiden ajourat vedellä, jolloin vesiliirron riski kasvaa tuntuvasti.

Vesiliirtoherkkyys kasvaa olennaisesti, kun renkaan kulutuspinnan urasyvyys putoaa alle 4 millimetrin. Vesiliirrolta välttyykin parhaiten huolehtimalla renkaiden kunnosta, ajamalla urien vieressä – ei vetisissä urissa ja käyttämällä riittävän alhaista, keliin sopivaa nopeutta.

Oikein rajun ukkoskuuron iskiessä kohdalle on järkevää pysähtyä turvalliseen paikkaan odottamaan sateen rauhoittumista. Raju sadekuuro harvoin kestää kovin pitkään.

Näy ja näe

Myös omasta näkymisestä on syytä huolehtia. Nykyautoille tyypillisillä päiväajovaloilla ajettaessa vain harvojen autojen takavalot palavat. Erityisesti sadekelillä on syytä huolehtia, että valokatkaisija tulee käännettyä lähivaloille, jolloin myös takavalot saadaan palamaan.

Voimakkaassa ukkoskuurossa omaa näkyvyyttä taaksepäin on syytä parantaa takavalojen lisäksi takasumuvalolla. Sen käyttöön on olemassa hyvä nyrkkisääntö: jos sinun on vaikea havaita edelläsi ilman takasumuvaloja ajavaa, painii todennäköisesti myös takanasi ajava saman ongelman kourissa.

Omaa havainnointiaan voi helpottaa puhdistamalla ja vaihtamalla pyyhkijänsulat säännöllisesti.

Lue myös:

    Uusimmat