Uskaltaako autolla ajaa ukonilman aikana? "Ohje on edelleen aivan oikea"

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Pääkuvan videoNäin paljon tilaa linja-auto tarvitsee liikenteessä |
Kysymys: Uskaltaako autolla ajaa ukonilman aikana? Mitä voi tapahtua, jos salama iskee autoon?
Vastaus: Viime aikoina on uutisoitu tapauksesta, joissa salama oli tuhonnut autoja. Kyse on kuitenkin todella harvinaisesta yksittäisestä tapahtumasta – ei mistään massailmiöstä. Näin ollen hysteriaan ei ole syytä.
Salaman autolle aiheuttamat vauriot ovat hyvin harvinaisia ja yksilöllisiä. Silloin, kun salama aiheuttaa autolle vaurioita, kohdistuvat ne pääsääntöisesti auton monimutkaiseen ja herkkään sähköjärjestelmään.
Auto on edelleen turvallinen paikka ukkosella
Vanha viisaus on, että ukkosella kannattaa hakeutua autoon suojaan – ainakin, jos muita sisätiloja ei ole lähettyvillä. Ohje on edelleen aivan oikea: auton metallikori suojaa sisällä olevia.
Sähkövirta kulkee koria pitkin ja siirtyy läpilyöntinä renkaan ohi maahan. Sisälle matkustamoon sähkövirran ei pitäisi päästä, jolloin autossa olevat ovat paremmassa turvassa kuin auton ulkopuolella – edellyttäen, että ovet ja ikkunat pidetään suljettuina.
Harkitse, minne ajat
Ukkoskeleille tyypillisiä ovat myös valtavat rankkasateet, jolloin viemäriverkoston välityskykyä koetellaan. Rajun ukkosmyrskyn osuessa kohdalle ei ole mitenkään tavatonta, että esimerkiksi erilaisten siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin kerääntyy vettä – välillä hyvinkin paljon.
Autolla ei pidä ajaa niin syvään veteen, että vettä pääsee moottoritilaan, jossa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä. Pahimmillaan vesi voi kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa vakavan moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa saattaa aiheuttaa vaurioita.
Hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolla pidä ajaa paikkaan, jossa veden pinta koskettaisi auton pohjaa. Tämä on siinä mielessä veteen piirretty viiva, että esimerkiksi vastaantuleva tai edellä ajava auto saattaa aiheuttaa sillan alla olevaan vesimassaan aallokkoa, jonka vuoksi veden pinta nouseekin hetkittäin korkeammalle, miltä on alun perin vaikuttanut.
Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä ympäri ja palata tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä. Mahdollisia muita vedessä ajavia autoja voi tietenkin käyttää apuna veden syvyyden arvioinnissa. Tällöin on kuitenkin huomattava, että eri automallien maavarat vaihtelevat olennaisesti ja myös saman automallin eri versioissa voi olla erikorkuisia alustoja.
Vesimassan alla saattaa olla piilossa myös routakuoppia tai vastaavia, joihin ajamisesta aiheutuu herkästi vaurioita esimerkiksi auton ohjausnivelille tai vanteille.
Pääsääntöisesti veteen ajosta aiheutuva tekninen vika ei kuulu vakuutuksen piiriin. Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt kuitenkin vaihtelevat jonkin verran.
Varo vesiliirtoa
Raju ukkossade täyttää myös pääteiden ajourat vedellä, jolloin vesiliirron riski kasvaa tuntuvasti.
Vesiliirtoherkkyys kasvaa olennaisesti, kun renkaan kulutuspinnan urasyvyys putoaa alle 4 millimetrin. Vesiliirrolta välttyykin parhaiten huolehtimalla renkaiden kunnosta, ajamalla urien vieressä – ei vetisissä urissa ja käyttämällä riittävän alhaista, keliin sopivaa nopeutta.
Oikein rajun ukkoskuuron iskiessä kohdalle on järkevää pysähtyä turvalliseen paikkaan odottamaan sateen rauhoittumista. Raju sadekuuro harvoin kestää kovin pitkään.
Näy ja näe
Myös omasta näkymisestä on syytä huolehtia. Nykyautoille tyypillisillä päiväajovaloilla ajettaessa vain harvojen autojen takavalot palavat. Erityisesti sadekelillä on syytä huolehtia, että valokatkaisija tulee käännettyä lähivaloille, jolloin myös takavalot saadaan palamaan.
Voimakkaassa ukkoskuurossa omaa näkyvyyttä taaksepäin on syytä parantaa takavalojen lisäksi takasumuvalolla. Sen käyttöön on olemassa hyvä nyrkkisääntö: jos sinun on vaikea havaita edelläsi ilman takasumuvaloja ajavaa, painii todennäköisesti myös takanasi ajava saman ongelman kourissa.
Omaa havainnointiaan voi helpottaa puhdistamalla ja vaihtamalla pyyhkijänsulat säännöllisesti.
Uusimmat
-
23:59
Mestarien liiga 2020-2021 – otteluohjelma, tv-lähetykset ja tulokset
-
23:54
Tässä ovat Mestarien liigan välieräparit
-
23:53
Tästä riittää puhuttavaa – jatkoon selvinnyt Manchester City sai tulkinnanvaraisen pilkun
-
23:38
Vedonlyönnin taitaja Jorma Vuoksenmaa kertoo sairastuneensa "puoliärhäkkään syöpään": Työ jää tauolle
-
23:08
Putin ei kieltäytyisi Bidenin kutsusta, uskoo suomalaistutkija: "Suhteet ovat kireät ja huonot, mutta..."
-
22:41
Hyökkäys Liverpoolissa: Real Madridin pelaajabussi kohteena
-
22:30
17-vuotias lupaus järkytti Man Cityä – tämä tulos pudottaisi suurseuran Mestarien liigasta
-
22:06
F1-tähti Valtteri Bottas kaasutteli Imolaan tyylillä – tällä menopelillä taittui matka Monacosta
-
21:59
Nightwish-yhtyeen solisti joutui sairaalaan – vatsakivut paljastuivat sappikiviksi ja haimatulehdukseksi
-
21:42
Tapaavatko suurvaltojen presidentit jälleen Helsingissä? "Meillä on hyvät valmiudet" – mahdollisen huippukokouksen pitäjäksi tarjoutui toinenkin maa
-
21:24
Ministeri Kiuru Säätytalolla: Lähden siitä, että tämä kriisi on ratkaistava viimeistään toukokuussa
-
21:23
Tomek Valtoselle uusi sopimus – suomalaisapurin rooli kasvaa
-
21:15
Ravintoloiden aukioloista armoton debatti eduskunnassa: "Jos ne pannaan kiinni kello 19, ei heillä ole mitään mahdollisuuksia toimia"
-
21:15
Anna: Teinikaksosten äiti Minna Kuukka pohtii vanhempien valtaa: "Sillä voimme pilata lastemme elämän"
-
21:04
Mustan Daunte Wrightin Minneapolisissa ampunut poliisi sai syytteen taposta – mielenosoitukset jatkuivat kolmatta iltaa
-
21:02
MTV seuraa koronan etenemistä: Tampereella todettu yhdeksän tartuntaa Hervannan asumispäivystyksessä
-
20:37
Lisätietoa kariutuneiden liikkumisrajoitusten valmistelusta: Oikeusministeriö toi viime tipassa oman vaihtoehtonsa
-
20:37
Uefa vahvisti EM-kisaisännän – katsojia 25 prosenttia kapasiteetista
-
20:24
Nik ikävöi lentokoneruokaa niin paljon, että valmistaa sitä nyt itse kotonaan: "Se oli ainoa paikka, missä söin aterian kokonaisuudessaan"
-
20:03
NHL-seura teki kolme vuotta sitten itsevarman julistuksen – tarina päättyi nolosti
-
Lataa lisää