Mobiilipalveluiden kuluttajasuoja heikko

Matkapuhelinten hyötypalvelujen käyttäjän oikeusturva ja kuluttajansuoja on usein heikoilla. Kuluttajaviraston tuoreen selvityksen mukaan ongelmia löytyy niin tekstiviestipalveluista kuin wap-palveluistakin. -Vaikuttaa siltä, että ala kärsii vielä lastentaudeista. Selvityksessä nousi esiin laajoja periaatteellisia ongelmia, mutta myös yksittäisten palvelujen sisällöllisiä virheitä, summaa Kuluttajaviraston erikoissuunnittelija Ari Luukinen.

Kuluttajansuojan kannalta keskeisin ongelma vaikuttaa olevan se, että mobiilipalvelujen hintatuntuma jää hämäräksi. Esimerkiksi tekstiviestipohjaisen uutispalvelun hinta saatetaan kertoa per viesti -hintana, mutta mitään arviota viestien lukumäärästä ei anneta. Wap-pohjaisissa palveluissa hintavertailujen tekeminen taas on lähes mahdotonta, jos palvelun kustannus kerrotaan vasta kun sitä ollaan puhelimeen hakemassa.

Vastuullinen usein piilossa

Kuluttajan oikeusturvan suhteen alan isoilla sekä pienillä palveluntarjoajilla oli ongelmia jo palvelusta kertomisessa. Yleensä mobiilipalveluja esitellään kattavimmin Internet-sivuilla, mutta surkeimmillaan saman palvelun esittelysivuilla on ratkaisevasti vanhentunutta tai ristiriitaista tietoa.

Varsin yleistä vaikutti selvityksen mukaan olevan myös se, että palvelusta vastuullinen taho jäi kertomatta kuluttajalle. Vaikka operaattori laskuttaisi palvelusta, saattaa se myyntiehdoissa julistaa sisällön tuottajan vastuutahoksi, mutta sisällöntuottajan nimeä saati yhteystietoja ei paljasteta.

Kuluttajaviraston tekemässä selvityksessä testattiin 32 erilaista mobiilipalvelua, mutta perustiedot kerättiin kaikkiaan 500 palvelusta.

Lue myös:

    Uusimmat