Adrien Fourmaux'n ensimmäinen kausi Hyundailla on sujunut pääosin murheellisissa merkeissä. Tallia kaksi viime vuotta edustanut MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm antoi ranskalaiskuskille omat vinkkinsä tilanteen kääntämiseksi.
Lue myös: Thierry Neuville töpeksi – "Olen pahoillani"
Lue myös: Kommentti: Sebastien Ogier lähetti painavan viestin – poikkeuksellinen kuva julki
Viime vuonna M-Sportilla ihastuttanut Fourmaux, 30, sai täksi vuodeksi ansaitusti ensimmäisen aidon tehdaskuljettajapestinsä MM-sarjan pääluokassa.
Kausi alkoi upeasti kolmossijalla Monte Carlossa, mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Viidestä viime kisasta neljässä Fourmaux on joutunut keskeyttämään.
– Mielestäni ei ole syytä suuren huoleen. Nyt vain pieni askel taaksepäin. Kun ei lähtisi ajamaan Ottin (Tänakin) ja (Thierry) Neuvillen vauhtia, vaan purkaisi itsensä ja tekisi yhden ehjän kisasuorituksen, Ferm sanoo.
– Fordilla hän sai ajaa ilman tallikaveria, joka haastaa. Kaikki sujui, ja pallo pyöri oikeaan suuntaan. Nyt hän vertaa koko ajan, mitä Neuville ja Tänak tekevät – ja niin se pitääkin tehdä, ja nehän ne pitääkin ensin voittaa – mutta kun pitäisi päästä yksi kisa ehjästi maaliin.
Viikonloppuna ajettu Sardinian MM-ralli tarjosi oivallisen kuvan Fourmaux'n tämänhetkisestä tilanteesta.
Perjantaina Fourmaux oli vielä voittovauhdissa, mutta lauantain toisella pätkällä sattui rengasrikko. Lauantain kolmannella pätkällä yksi mutka lipsahti leveäksi, minkä jälkeen Fourmaux jatkoi pitkään tien sivussa jonkinlaista peltoa pitkin ja kolhi vielä myöhemmin autoaan puuhun.
Lauantai jäi lopulta kesken päivän toiseksi viimeisellä ek:lla sattuneen kaadon vuoksi.
– Perjantaihan oli aivan maaginen. Mutta kun Tänak ja (Sebastien) Ogier alkoivat vauhtileikitellä, hän ei kestänyt sitä leikkiä vaan rupesi miettimään vähän liikaa, mitä muut tekevät, ja he menivät karkuun.
– Pallo pyöri täysin väärään suuntaan, ja sitten tulos on tuollainen. Kreikkaan täytyy ottaa aika hyvä nollaus. Lähtisi vain tekemään omaa suoritusta eikä keskittyisi siihen, mitä ympärillä tapahtuu.
Fourmaux puhui jo viime vuonna tavoittelevansa uransa avausvoittoa. Ralli on kuitenkin tunnetusti kokemuslaji, jossa pätee erinomaisen hyvin vanha viisaus: ensin pitää oppia kävelemään ennen kuin voi alkaa juosta.
– Otetaan hetki rauhassa ja askel taaksepäin. Koska vauhti riittää. Nyt se on kiinni vain kokonaisuuden hallinnasta.
Fermin asiantuntijakollega Jari Ketomaa korostaa Fourmaux'n tilanteessa myös kartturin merkitystä tilanteen rauhoittajana.
– Kuski tajuaa siitä, että nyt otetaan vähän pois ja haetaan takaisin se keskittymisen taso, jolla saadaan kiinni hommasta , että on tilanteiden päällä. Nyt siihen tuli sellainen mentaliteetti, että selvitään mistä vainn. Kun mennään ulos tieltä, niin ajellaan siellä monta sataa metriä. Todellisuus pitää saada takaisin. Auto pitää viedä tietä pitkin maaliin.
– Sanoisin sen olevan väsymistä. Keskittyminen meni niin alas, ettei hän saanut enää kiinni siitä jujusta. Olisi pitänyt vain ottaa vauhtia pois reilusti, että virheet jäävät minimiin.
1:29Sardinian MM-rallin huomiot: Fourmaux'n keskittyminen herpaantui