Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miten sähköpotkulautailua voisi rajoittaa? Bolt, Tier ja Voi kertovat, mikä ehdotetussa lakikokeilussa toimii ja mikä ei

3:05Sähköpotkulautailuun ehdotetaan toimilupamallia – miten käy vapaan kilpailun?Miten sähköpotkulautoja vuokraavia firmoja koskeva toimilupamalli on toiminut muualla Euroopassa? Boltin maajohtaja Ilja Tauber ja toimilupamallia Suomeen ajavan Kuntaliiton kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna keskustelivat asiasta Huomenta Suomessa.
Julkaistu 13.04.2023 17:58

Ville Järveläinen

Toimittajan kuva

Tommi Kolehmainen

tommi.kolehmainen@mtv.fi

Huomenta Suomessa keskusteltiin torstaina sähköpotkulaudoista ja erityisesti Kuntaliiton ehdotuksesta liittyen sähköpotkulautatoimijoiden sääntelyyn ja kilpailutukseen. Millaisia haasteita toimilupamalli on aiheuttanut muualla Euroopassa?

Kuntaliitto on toivonut järeämpiä keinoja sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten toiminnan sääntelemiseksi. Kuntaliitto toivoo Suomeen samanlaista mallia kuin Norjassa, jossa kunnat saavat halutessaan tehdä sähköpotkulautojen vuokraamisesta luvanvaraista.

Sekä Kuntaliiton kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna että sähköpotkulautoja vuokraavan Boltin maajohtaja Ilja Tauber ovat yhtä mieltä siitä, että sähköpotkulautojen määrää kaupunkien kaduilla tulee rajoittaa.

– Ehdottomasti. Pysäköintiongelmia syntyy lähtökohtaisesti ja yksinkertaisesti siitä, kun lautojen määrä on liian suuri sopivaan parkkitilaan nähden, Tauber sanoo.

Lue myös: Sähköpotkulaudat palasivat kaduille – poliisin kameraan tallentuneen tankojuopon ajelu maksoi yli 500 euroa

Vilkuna kertoo yllä olevalla videolla, miten kaupungit suhtautuvat Kuntaliiton ehdotukseen. Tauber puolestaan selventää, millaisiin haasteisiin toimilupamallissa on muualla Euroopassa törmätty. Missä kaupungissa on tällä hetkellä toimivin malli ja miten Bolt ratkaisisi ongelmat? Katso videolta!

Koko haastattelun voit katsoa alta. Artikkeli jatkuu videon alla.

9:04Sähköpotkulaudat taas katukuvassa – kaupunkilaisen pelastus vai riesa?Sähköpotkulaudat ovat jälleen palanneet katukuvaan. Ovatko ne kaupunkilaisille kesän pelastus vai pelkkä tarpeeton riesa?

Toimilupamalli käytössä yli sadassa kaupungissa Euroopassa

02mtv uutiset_huomenta suomi_maaliskuu2023_16x9

Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana. 

Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12. 

Ohjelma on katsottavissa myös  MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä. 

MTV Uutiset kysyi myös kahden muun sähköpotkulautatoimijan näkemyksiä Kuntaliiton esitykseen. Tierin Juho Lindgren pitää ehdotettua toimilupamallia pohjimmiltaan kannatettavana.

– Toimiala tarvitsee sääntelyä ja toimilupamalli on todettu useassa maassa parhaaksi vaihtoehdoksi. Toimilupamalli on käytössä yli sadassa Euroopan kaupungissa, Lindgren kertoo.

Lindgrenin mukaan toimilupamallin vahvuutena on sen joustavuus, sillä kaupungit voivat toteuttaa sääntelyä omien tarpeidensa mukaan. Sen pohjalta kaupungit voivat säännellä turvallisuuteen, laatuun, lautojen määrään, toiminta-alueeseen ja pysäköintiin liittyviä kriteerejä.

– Tarpeet sääntelylle ovat hyvin erilaiset kaupungin koosta riippuen. Isoimmissa kaupungeissa haasteita voivat aiheuttaa esimerkiksi sähköpotkulautojen määrä ja pysäköinti, kun taas pienemmissä kaupungeissa ongelmia ei ole havaittu ja sääntelylle ei ole tarvetta.

– Kilpailu hinnoittelun sekä palvelun ominaisuuksien muodossa säilyy jos kilpailutuksessa toimiluvan saa esimerkiksi kolme toimijaa, joiden kannattaa markkinaosuuksien saavuttamiseksi tarjota kuluttajille mahdollisimman hyvää ja kehittyvää palvelua, Lindgren kertoo.

– Myös toimialan kehittyneet lisätoiminnot rantautuvat todennäköisimmin kaupunkeihin, joissa toimilupamalli on käytössä, hän jatkaa.

Voi: Sähköpotkulautojen määrän sääntely ei riitä

Myös Voi kannattaa ajatusta toimilupamallista ja toimilupien laatukilpailutuksesta. Kaupungeilla tulee Voin Hannu Oskalan mukaan olla nykyistä selkeämmät mahdollisuudet ohjata eri liikkumismuotoja.

– Pelkkä lautojen määräsääntely, kuten esimerkiksi Helsinki nyt tekee, ei mahdollista esimerkiksi turvallisuuteen liittyviä kriteerejä, Oskala kertoo MTV Uutisille.

Oskalan mielestä Oslossa oleva toimilupamalli on parantanut sekä turvallisuutta että laatua. Lisäksi kaupunkitila on siistiytynyt.

Promillerajalle laajaa kannatusta

Viime aikoina tapetilla ollut polkupyöräilyn ja sähköpotkulautailun promilleraja saa sekin kannatusta sekä alan toimijoilta että Kuntaliitolta.

Tierin Lindgrenin mukaan promilleraja on liikenneturvallisuuden näkökulmasta "tärkeä, tehokas ja kannatettava keino" tukien EU:n liikennekuolemien nollavisiota.

Myös Voi kannattaa promillerajaa, mutta ei antaisi siitä yhtä kovia rangaistuksia kuin autolla ajamisesta humalassa. Seurauksen tulee Oskalan mukaan olla suhteessa teon vakavuuteen.

– Koska potkulauta ei ole henkilöauto ja vauriot tapahtuvat lähinnä ajajalle itselleen, niin rikosoikeudellinen rangaistus on turhan jyrkkä toimenpide. Kannatamme vaihtoehtoa, jossa promillerajasta säädettäisiin hallinnollinen sanktio tieliikennelaissa, Oskala sanoo viitaten liikennevirhemaksuun.

Pyöräilyn ja potkulautailun promillerajaa ovat kannattaneet aiemmin myös Liikenneturva ja Autoliitto. Pyöräliitto sen sijaan vastustaa ehdotusta.

Lue myös: Tiesitkö, että pyöräilijää ei saa puhalluttaa? Liikenneturva haluaa promillerajan ja poliisille lisää oikeuksia

Lisää aiheesta:

Sähköpotkulautailijoiden ikää on vaikea valvoa – "Tärkein turvallisuustekijä löytyy tangon ja takapyörän välistä"Poliisi ei tällä hetkellä kieltäisi vuokrattavia sähköpotkulautoja – näkee niissä hyvääkinMTV selvitti: Sähköpotkulautafirmat kertovat sotkusta kulisseissa – toiminta meinasi jo loppua SuomestaOvela keksintö estää humalassa sähköpotkulautailun TampereellaLiikenneturva esittää uusia rajoituksia sähköpotkulaudoille – "Ainoa keino, jolla voidaan puuttua perusongelmaan"Kaupungit toivovat lakikokeilua sähköpotkulautailun siistimiseksi – "Yksikin sopimuksesta luistaja vie motivaation muiltakin"
SähköpotkulaudatLiikenneLiikenneturvallisuusLiikennesäännötRattijuopumusHuomenta SuomiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköpotkulaudat
  • 23.9.05:49
    Liikenneonnettomuudet

    Reetta ja Hasan pelastivat kehitysvammaisen hengen, moni ajoi ohi: "Jokaisen velvollisuus on pysähtyä auttamaan"

  • 16.9.12:59
    Liikenneonnettomuudet

    Näin tiuhaan poliisi kirjotti kesällä sakkoja skuuttirikkeistä – positiivinen havainto nuorista

  • 3.9.07:49
    Liikenneonnettomuudet

    Näin paljon yksi sähköpotkulautaturma maksaa potilasta kohden

  • 30.8.14:16
    Sähköpyörät

    Viritetty sähköpotkulauta voi viedä hengen

  • 26.8.13:38
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisi MTV:lle: Kuopion skuutti oli mahdollisesti viritetty – onnettomuudessa loukkaantui kaksi teiniä