Miten sähköpotkulautailua voisi rajoittaa? Bolt, Tier ja Voi kertovat, mikä ehdotetussa lakikokeilussa toimii ja mikä ei
Huomenta Suomessa keskusteltiin torstaina sähköpotkulaudoista ja erityisesti Kuntaliiton ehdotuksesta liittyen sähköpotkulautatoimijoiden sääntelyyn ja kilpailutukseen. Millaisia haasteita toimilupamalli on aiheuttanut muualla Euroopassa?
Kuntaliitto on toivonut järeämpiä keinoja sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten toiminnan sääntelemiseksi. Kuntaliitto toivoo Suomeen samanlaista mallia kuin Norjassa, jossa kunnat saavat halutessaan tehdä sähköpotkulautojen vuokraamisesta luvanvaraista.
Sekä Kuntaliiton kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna että sähköpotkulautoja vuokraavan Boltin maajohtaja Ilja Tauber ovat yhtä mieltä siitä, että sähköpotkulautojen määrää kaupunkien kaduilla tulee rajoittaa.
– Ehdottomasti. Pysäköintiongelmia syntyy lähtökohtaisesti ja yksinkertaisesti siitä, kun lautojen määrä on liian suuri sopivaan parkkitilaan nähden, Tauber sanoo.
Vilkuna kertoo yllä olevalla videolla, miten kaupungit suhtautuvat Kuntaliiton ehdotukseen. Tauber puolestaan selventää, millaisiin haasteisiin toimilupamallissa on muualla Euroopassa törmätty. Missä kaupungissa on tällä hetkellä toimivin malli ja miten Bolt ratkaisisi ongelmat? Katso videolta!
Koko haastattelun voit katsoa alta. Artikkeli jatkuu videon alla.
Toimilupamalli käytössä yli sadassa kaupungissa Euroopassa
MTV Uutiset kysyi myös kahden muun sähköpotkulautatoimijan näkemyksiä Kuntaliiton esitykseen. Tierin Juho Lindgren pitää ehdotettua toimilupamallia pohjimmiltaan kannatettavana.
– Toimiala tarvitsee sääntelyä ja toimilupamalli on todettu useassa maassa parhaaksi vaihtoehdoksi. Toimilupamalli on käytössä yli sadassa Euroopan kaupungissa, Lindgren kertoo.
Lindgrenin mukaan toimilupamallin vahvuutena on sen joustavuus, sillä kaupungit voivat toteuttaa sääntelyä omien tarpeidensa mukaan. Sen pohjalta kaupungit voivat säännellä turvallisuuteen, laatuun, lautojen määrään, toiminta-alueeseen ja pysäköintiin liittyviä kriteerejä.
– Tarpeet sääntelylle ovat hyvin erilaiset kaupungin koosta riippuen. Isoimmissa kaupungeissa haasteita voivat aiheuttaa esimerkiksi sähköpotkulautojen määrä ja pysäköinti, kun taas pienemmissä kaupungeissa ongelmia ei ole havaittu ja sääntelylle ei ole tarvetta.
– Kilpailu hinnoittelun sekä palvelun ominaisuuksien muodossa säilyy jos kilpailutuksessa toimiluvan saa esimerkiksi kolme toimijaa, joiden kannattaa markkinaosuuksien saavuttamiseksi tarjota kuluttajille mahdollisimman hyvää ja kehittyvää palvelua, Lindgren kertoo.
– Myös toimialan kehittyneet lisätoiminnot rantautuvat todennäköisimmin kaupunkeihin, joissa toimilupamalli on käytössä, hän jatkaa.
Voi: Sähköpotkulautojen määrän sääntely ei riitä
Myös Voi kannattaa ajatusta toimilupamallista ja toimilupien laatukilpailutuksesta. Kaupungeilla tulee Voin Hannu Oskalan mukaan olla nykyistä selkeämmät mahdollisuudet ohjata eri liikkumismuotoja.
– Pelkkä lautojen määräsääntely, kuten esimerkiksi Helsinki nyt tekee, ei mahdollista esimerkiksi turvallisuuteen liittyviä kriteerejä, Oskala kertoo MTV Uutisille.
Oskalan mielestä Oslossa oleva toimilupamalli on parantanut sekä turvallisuutta että laatua. Lisäksi kaupunkitila on siistiytynyt.
Promillerajalle laajaa kannatusta
Viime aikoina tapetilla ollut polkupyöräilyn ja sähköpotkulautailun promilleraja saa sekin kannatusta sekä alan toimijoilta että Kuntaliitolta.
Tierin Lindgrenin mukaan promilleraja on liikenneturvallisuuden näkökulmasta "tärkeä, tehokas ja kannatettava keino" tukien EU:n liikennekuolemien nollavisiota.
Myös Voi kannattaa promillerajaa, mutta ei antaisi siitä yhtä kovia rangaistuksia kuin autolla ajamisesta humalassa. Seurauksen tulee Oskalan mukaan olla suhteessa teon vakavuuteen.
– Koska potkulauta ei ole henkilöauto ja vauriot tapahtuvat lähinnä ajajalle itselleen, niin rikosoikeudellinen rangaistus on turhan jyrkkä toimenpide. Kannatamme vaihtoehtoa, jossa promillerajasta säädettäisiin hallinnollinen sanktio tieliikennelaissa, Oskala sanoo viitaten liikennevirhemaksuun.
Pyöräilyn ja potkulautailun promillerajaa ovat kannattaneet aiemmin myös Liikenneturva ja Autoliitto. Pyöräliitto sen sijaan vastustaa ehdotusta.
Uusimmat
-
11:32
Hurjaa ylinopeutta ajanut törmäsi koulubussiin Kanadassa – Bemarista tuli hetkessä avomalli
-
11:31
Liigamestaruus ja cup-pokaali – Huuhkajien pelaajille menestystä eurokentillä
-
11:18
Rauhan aikaan Zelenskyin kausi päättyisi ensi viikolla
-
11:13
Volodymyr Zelenskyilta tiukka lausunto nyrkkeilyn MM-jättiottelusta
-
10:49
Leijonien liigapakki antoi vahvan näytteen NHL-tähtien keskellä
-
10:40
Gazalaissairaala: Isku pakolaisleirille – Yhdysvallat taivuttelee Saudi-Arabiaa tunnustamaan Israelin
-
10:39
Tappara täydensi joukkuettaan – mukana Leijonat-sensaatio ja Ilveksen NHL-lupaus
-
10:27
Juuri nyt: Riikka Purra puhuu tunteista
-
10:16
Sinnikkään rattijuopon pako jatkui vaikka löpö loppui – vauhtia pahimmillaan 235 km/h
-
10:01
Sami Kuronen esitteli uuden rakkaansa – julkaisi suloisen yhteiskuvan
-
09:44
Huima taustapaljastus Aleksander Barkovin NHL-palkinnosta
-
09:44
Makutestissä yrteillä ja valkosipulilla maustetut tuorejuustot – voittaja yllätti raadin
-
09:42
Arkkipiispa Leo eläkkeelle
-
09:31
Tulvan saartamat pelastettiin veneellä Inarissa – pohjoisessa vilkas yö
-
09:27
Näin huumeiden salakuljetus toimii: Pikaveneet kuljettavat tonneittain hasista kapeassa ja vaarallisessa salmessa
-
09:27
Kaksi lasta loukkaantui vakavasti mönkijäonnettomuudessa
-
09:19
Säveltäjä Kaj Chydeniuksen kuolinilmoitus julkaistiin
-
09:17
Kommentti: Tyson Fury saastutti MM-ottelun suuren hetken hävyttömällä tavalla
-
09:09
Jääkiekon MM-kisat 2024: Otteluohjelma ja tulokset
-
09:01
Teemu Suninen napautti Hyundain surkeaa ykköstallin kuskia
-
Lataa lisää