Vaikka autoilijoissa on eroja yhtä paljon kuin avaruudessa on tähtiä ja planeettoja, tieliikenteessä samaa sukupuolta olevissa kuljettajissa voi nähdä joitakin samankaltaisuuksia. Nykyään yhä useamman ratin takana istuu nainen, mutta asenteet nais- ja mieskuskeista muuttuvat silti hitaasti. Entinen taksiautoilija Anneli Hänninen kertoo kokemuksistaan tien päältä.
Tilastokeskuksen onnettomuustilastojen mukaan miehiä kuolee tieliikenneonnettomuuksissa huomattavasti naisia enemmän. Silti edelleen monet ajattelevat, että nainen ja ratti eivät sovi yhteen muulloin kuin silloin, jos mies ei jostain syystä pysty ajamaan.
– Onneksi asenne tuntuu vähän jo muuttuneen, vaikka se kestääkin aikansa. Nykyään yhä useammalla naisella on oma auto. Koska lapsiperheet tarvitsevat usein kaksi autoa, on talojen parkkipaikoillakin ahdasta, entinen taksiautoilija Anneli Hänninen kertoo.
Naiset yleensä kuljettavat miehiä enemmän lapsia harrastuksiin, mutta ajavat miehiin verraten muutoin vähemmän. Perheen kakkosauton avaimet löytyvätkin usein perheen "kakkoskuskin" eli naisen käsilaukusta.
Miehet voisivat ottaa oppia naisilta – ja naiset miehiltä
Vaikka Anneli Hänninen ei enää tienaa leipäänsä taksin penkillä, ajaa hän edelleen vuosittain noin 25 000–30 000 kilometriä. Auton etupenkiltä hän on nähnyt kaikenlaista.
– Minusta miesten pitäisi oppia naisilta liikenteessä rauhallisuutta ja sitä, ettei tarvitsisi näyttää taitojaan. Esimerkiksi kaistanvaihdot juuri ennen moottoritien liittymää ovat usein täysin älyttömiä, Hänninen toteaa.
Miehille auton ominaisuudet ja ulkonäkö ovat tärkeimpiä asioita, ja autoista kuskeineen otetaan tiellä mittaa. Naisille tärkeintä on turvallisuus.


