Miten mies- ja naiskuskit eroavat toisistaan? Entinen taksinkuljettaja kertoo

Vaikka autoilijoissa on eroja yhtä paljon kuin avaruudessa on tähtiä ja planeettoja, tieliikenteessä samaa sukupuolta olevissa kuljettajissa voi nähdä joitakin samankaltaisuuksia. Nykyään yhä useamman ratin takana istuu nainen, mutta asenteet nais- ja mieskuskeista muuttuvat silti hitaasti. Entinen taksiautoilija Anneli Hänninen kertoo kokemuksistaan tien päältä.

Tilastokeskuksen onnettomuustilastojen mukaan miehiä kuolee tieliikenneonnettomuuksissa huomattavasti naisia enemmän. Silti edelleen monet ajattelevat, että nainen ja ratti eivät sovi yhteen muulloin kuin silloin, jos mies ei jostain syystä pysty ajamaan.

– Onneksi asenne tuntuu vähän jo muuttuneen, vaikka se kestääkin aikansa. Nykyään yhä useammalla naisella on oma auto. Koska lapsiperheet tarvitsevat usein kaksi autoa, on talojen parkkipaikoillakin ahdasta, entinen taksiautoilija Anneli Hänninen kertoo.

Naiset yleensä kuljettavat miehiä enemmän lapsia harrastuksiin, mutta ajavat miehiin verraten muutoin vähemmän. Perheen kakkosauton avaimet löytyvätkin usein perheen "kakkoskuskin" eli naisen käsilaukusta.

Miehet voisivat ottaa oppia naisilta – ja naiset miehiltä

Vaikka Anneli Hänninen ei enää tienaa leipäänsä taksin penkillä, ajaa hän edelleen vuosittain noin 25 000–30 000 kilometriä. Auton etupenkiltä hän on nähnyt kaikenlaista.

– Minusta miesten pitäisi oppia naisilta liikenteessä rauhallisuutta ja sitä, ettei tarvitsisi näyttää taitojaan. Esimerkiksi kaistanvaihdot juuri ennen moottoritien liittymää ovat usein täysin älyttömiä, Hänninen toteaa.

Miehille auton ominaisuudet ja ulkonäkö ovat tärkeimpiä asioita, ja autoista kuskeineen otetaan tiellä mittaa. Naisille tärkeintä on turvallisuus.

– Ajoin paljon koulukuljetuksia ja pienet pojat aina kehottivat "ohita toi!". Kai se on joku synnynnäinen juttu, Hänninen naurahtaa.

Siinä missä miehet ovat liikenteessä suvereeneja, voisivat naiset oppia heiltä. Naisten pitäisi saada tietynlaista rohkeutta, jolla ei kuitenkaan tarkoiteta uhkarohkeutta.

– Naiset eivät aina uskalla vaihtaa kaistaa, ohittaa tai he hidastelevat turhaan liikenteessä. Sellaisetkin voivat aiheuttaa vaaratilanteita, Hänninen jatkaa.

Naisten ja miesten ajotaitoja ei tietenkään voi yleistää, sillä yksilölliset erot ovat merkittäviä. Ratkaisevin tekijä on se, kuinka paljon auton etupenkillä istuu – ja nimenomaan ratin takana.

– Naisten pitäisi edelleenkin ajaa enemmän. Esimerkiksi puolison kanssa voisi sopia siitä, että yhteisellä ajomatkalla toinen ajaa mennessä ja toinen palatessa. Jos ei koskaan aja ja istuu vain kyydissä, eivät ajotaidot kehity.

– Yleensä miehet eivät halua kuunnella pelkääjän paikalta neuvoja ja kommentteja, mutta sama asia on toisinpäin. Molempien pitäisi luottaa ratin takana istuvaan enemmän, Hänninen jatkaa.

Turvallisen ajamisen vinkkilista

– Jos perheessä on yksi auto ja kuljettajia useampia, jokaisen täytyy säätää peilit ja penkki itselleen sopiviksi.

– Korkokengät eivät ole kunnon ajokengät, sillä korko voi tarttua lattiamattoon eikä niillä välttämättä saa oikeaa "painoasentoa" polkimille. Kesäkengissä pitäisi olla remmi nilkan ympärillä, jotta kengät eivät lipsahda jalasta pois ajaessa.

– Ennakoiva ajotapa säästää polttoainetta ja lisää turvallisuutta. Renkaiden kuntoa kannattaa seurata säännöllisesi, erityisesti niiden ilmapaineita. Liian tyhjät renkaat lisäävät kulutusta ja huonontavat ajo-ominaisuuksia. Ilmapaineet voi tarkastaa renkaista huoltamoilla.

– Autolla ajaessa ei kannata keskittyä muuhun kuin liikenteeseen. Lasten nahistelut takapenkillä, radiokanavan säätäminen ja puhelimessa puhuminen vievät keskittymiskyvyn muualle. Jos puhut puhelimessa, käytä hands freetä.

Vinkit antoi Continental Rengas Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Sami Horto.


Testaa itsesi: Millainen kuski olet?

Suomen surkein kuskiHae mukaan uudelle kaudelle!

Lue vinkkejä matkusteluun lemmikin kanssa:



AVA

Lähde: Deski

Kuvat: Shutterstock

Lue myös:

    Uusimmat