Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä tapahtuu, kun sähköauton akku tyhjenee totaalisesti? Näin pitkälle pienet sähköautot pötkivät oikeasti

1:27Hondalta tulossa sympaattinen retrotyylinen sähköautoTällainen on vuoden autoksi Saksassa valittu Honda e -sähköauto.
Julkaistu 11.12.2020 11:07

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Brittiläisen testin mukaan myös pienillä sähköautoilla pääsee nykyisin pitkälle. Näin kuusi eri autoa toimivat, kun niiden akku ajetaan täysin tyhjäksi.

Sähköautolla ajaminen vaatii polttomoottori- tai pistokehybridiverrokkia huomattavasti enemmän suunnittelua. Monen painajainen on jäädä sähköautolla tien päälle.

YouTube-kanavallaan 4,92 miljoonaa tilaajaa omaava Carwow ajoi kuuden uuden pienen sähköauton akut totaalisen loppuun selvittääkseen kaksi asiaa: kuinka pitkälle niillä oikeasti pääsee, ja mitä tapahtuu, kun sähkö loppuu? Kuoleeko auto keskelle tietä? Loppuuko ensin ohjauksen sähköinen tehostus? Pääseekö autosta edes ulos?

Tosielämän matka-ajoa simuloiva testi suoritettiin erittäin helteisenä päivänä Englannissa, paikallisilla hevosvoima- ja akkupaketeilla varustetuilla autoilla. Ne eivät ratkaisevasti eroa Suomen versioista. Ensin autoilla ajettiin moottoritiellä niin pitkään kun uskallettiin, minkä jälkeen akusta imaistiin viimeisetkin rippeet siirtymällä syrjäteille.

LUE MYÖS: Viiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuutta

Vertailuryhmään kuuluivat Honda e, Mini Cooper SE, Volkswagen e-Up, Renault Zoe, Peugeot e-208 ja Opel Corsa-e.

Honda e

35,5 kilowattitunnin ajoakun voimin hyrräävälle Honda e:lle luvataan 201 kilometrin sähköinen toimintamatka yhdellä latauksella. Yhden prosentin varaustilassa auto kulki enää hitaasti nilkuttaen. Tämä on sähköautoille tyypillinen tapa osoittaa kuljettajalle viimeistään, milloin olisi aika pysähtyä.

Kaikki autot käyttävät testissä tilaisuutta pysähtyä lopullisesti, jos auton seisauttaa viimeisillä luvatuilla kilometreillä. Nollan prosentin varaustasossa Honda kulki vielä 23 kilometriä. Sen jälkeen auto pakotti vaihteen vapaalle, ja vauhdin pysähdyttyä parkkiasentoon. Kaikkiaan auto kulki sähköllä 182 kilometriä.

Mini Cooper SE

Minin akun kapasiteetti on 32,6 kWh ja luvattu toimintamatka 233 kilometriä. Se hyytyi ilman draamaa 248 kilometrin ajon jälkeen.

Volkswagen e-Up

Volkswagen e-Up -täyssähköautolle luvataan 256 kilometrin toimintamatka. Akkukoko on 36,8 kWh. Ajotietokoneen näyttäessä 15 kilometrin jäljellä olevasta matkasta, varoittaa se akun olevan lähes tyhjä, ja auto ei etene enää täydellä teholla tai nopeudella. Viimeiset viisi kilometriä auto ryömi 15 km/h nopeudella, pysähtyi 261 kilometrin ajon jälkeen keskelle risteystä, eikä suostunut enää edes peruuttamaan.

LUE MYÖS: Mersun sähköautolla pääsisi Helsingistä Utsjoelle ilman lataustaukoja – asiassa on vain yksi mutta

Peugeot e-208

Peugeot e-208:n 50 kilowattitunnin ajoakku lupaa viedä auton 350 kilometrin päähän. Akun vedellessä viimeisiä, teho vähentyi ja ilmastointi lakkasi toimimasta. Pysähtyminen liikennevaloihin aiheutti ensin ohjaustehostimen poiskytkeytymisen ja sitten matkan katkeamisen. Kaikkiaan Peugeot alisuoriutui pahasti kyeten 260 kilometrin taipaleeseen.

Opel Corsa-e

Saman tekniikan omaava sisarmalli Opel Corsa-e väittää etenevänsä 336 kilometriä. Se antaa varoituksen akun hiipuvista varannoista, kun jäljellä on vielä 25 kilometriä. Nollan iskeytyessä tauluun, auto jaksoi vielä viisi kilometriä ja hyytyi 280 sähköisen kilometrin jälkeen.

Renault Zoe

Porukan range-kunkku on Renault Zoe 55 kilowattitunnin akulle luvatulla 383 kilometrillä. 30 jäljellä olevan kilometrin kohdalla vauhti muuttuu rajoitetuksi ja kuudessa nilkutukseksi. Nollan uhatessa auto lupaa kulkea vielä viisi kilometriä, mutta Carwow:n toimittaja Mat Watson kurvailee kiesillä vielä puolisen tuntia edes takas uneliasta englantilaista maalaispitäjää. Zoessa onkin ryhmän pisin toimintamatka mittarin näyttäessä nollaa kilometriä. Kaikkiaan se taivaltaa 369 kilometriä.

Yli- ja alisuorituksia

Honda suoriutui 90 prosentista sille luvatusta toimintamatkasta. Minin suoritus oli 106 prosenttinen. Peugeot alisuoritti 74 prosenttisesti ja Opel 83 prosentin edestä. Volkswagenin suoritus meni yläkanttiin lukemin 102 prosenttia. Vaikka Renaultin toimintamatka oli pisin, jäi sekin luvatusta, ajosuoritteen yltäessä 96 prosenttiin luvatusta.

Katso Carwow:n YouTube-video alta.

LUE MYÖS: Imurikeisari poltti puoli miljardia omia rahojaan autoon, jota ei koskaan tullutkaan: "Elämä ei ole helppoa"

Lisää aiheesta:

Kuinka paljon hitaampi sähköauto on tuhannen kilometrin matkalla kuin bensahybridi? Vastaus voi yllättääSähköautojen talvitestin ainoa saksalainen heitti pyyhkeen kehään heti alkumetreillä – ruotsalaislehdeltä ei kiitosta muillekaanHätävilkut päällä etanavauhtia – Volvon sähköauto teki yllättävän tempun norjalaisessa testissä50 000 euron sähköautolla ei päässyt kesäkelissä Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta – nyt testi uusittiin olennaisella muutoksellaPääseekö 50 000 euron sähköautolla Helsingistä Turkuun ja takaisin ilman välilatausta?Jos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"
AutotSähköautotAuton toimintaKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian