Brittiläisen testin mukaan myös pienillä sähköautoilla pääsee nykyisin pitkälle. Näin kuusi eri autoa toimivat, kun niiden akku ajetaan täysin tyhjäksi.
Sähköautolla ajaminen vaatii polttomoottori- tai pistokehybridiverrokkia huomattavasti enemmän suunnittelua. Monen painajainen on jäädä sähköautolla tien päälle.
YouTube-kanavallaan 4,92 miljoonaa tilaajaa omaava Carwow ajoi kuuden uuden pienen sähköauton akut totaalisen loppuun selvittääkseen kaksi asiaa: kuinka pitkälle niillä oikeasti pääsee, ja mitä tapahtuu, kun sähkö loppuu? Kuoleeko auto keskelle tietä? Loppuuko ensin ohjauksen sähköinen tehostus? Pääseekö autosta edes ulos?
Tosielämän matka-ajoa simuloiva testi suoritettiin erittäin helteisenä päivänä Englannissa, paikallisilla hevosvoima- ja akkupaketeilla varustetuilla autoilla. Ne eivät ratkaisevasti eroa Suomen versioista. Ensin autoilla ajettiin moottoritiellä niin pitkään kun uskallettiin, minkä jälkeen akusta imaistiin viimeisetkin rippeet siirtymällä syrjäteille.
LUE MYÖS: Viiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuutta
Vertailuryhmään kuuluivat Honda e, Mini Cooper SE, Volkswagen e-Up, Renault Zoe, Peugeot e-208 ja Opel Corsa-e.
Honda e
35,5 kilowattitunnin ajoakun voimin hyrräävälle Honda e:lle luvataan 201 kilometrin sähköinen toimintamatka yhdellä latauksella. Yhden prosentin varaustilassa auto kulki enää hitaasti nilkuttaen. Tämä on sähköautoille tyypillinen tapa osoittaa kuljettajalle viimeistään, milloin olisi aika pysähtyä.